02.04.19
צוות בטיפולנט
ילדים המאובחנים בתפקוד נמוך על הרצף האוטיסטי הם ילדים הלוקים בהפרעה התפתחותית מולדת מקבוצת הפרעות ההתפתחות הנרחבות (PDD). הם סובלים ממגוון קשיים בהיבטים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים, ובפרט בהיבטים הנוגעים לתקשורת: למשל, ילדים בתפקוד נמוך על הרצף מתקשים או נרתעים מיצירת קשר עם אנשים אחרים, התפתחותם השפתית ויכולתם להשתמש בשפה מוגבלת והם מחזיקים בדפוסי התנהגות חזרתיים (תנועות חזרתיות, קושי להתמודד עם שינויי שגרה). למרות מחקרים רבים בנושא, הגורמים הביולוגיים, הנוירולוגיים והגנטיים להפרעות על הרצף האוטיסטי עדיין אינם מובנים במלואם, למרות שברור כי הם משפיעים באופן משמעותי על היווצרותן.
מפת דרכים: שיטות טיפול אפשריות
ניתן לטפל בילדים המתמודדים עם הפרעות על הרצף האוטיסטי באופן שיביא לשיפור משמעותי ביותר ביכולת התפקוד והתקשורת, באמצעות שיטות טיפוליות שונות.
סביבה חינוכית-טיפולית מותאמת: השמת ילדים בתפקוד נמוך על הרצף האוטיסטי במסגרות חינוכיות מותאמות קריטית לטיפול. זאת כיוון שהצוותים החינוכיים מומחים בבניית תוכנית טיפולית הכוללת היבטים התנהגותיים-תפקודיים (גמילה מחיתול, מעבר לאכילת מוצקים, מניעת אלימות), פיתוח יכולות תקשורת ושימוש בשפה וטיפול רגשי המאפשר התמודדות עם חרדות וקשיים רגשיים מהם סובלים ילדים רבים על הרצף. השהות הממושכת במסגרות אלו מביאה במרבית המקרים להתקדמות דרמטית בתפקודו של הילד מאחר ובאופן טבעי, מרבית ההורים אינם ערים לטכניקות החינוך הייחודיות הדרושות לקידום ילדים המתמודדים עם הפרעות על הרצף האוטיסטי, ופעמים רבות נוטים לרחם על הילד ולדרוש ממנו לתפקד פחות מכפי שהוא מסוגל באמת.
הדרכת הורים: הקניית כלים ומיומנויות הנדרשים להתמודדות עם האתגרים הנלווים לגידול ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, ומתן תמיכה ומקום לעיבוד רגשי של הקשיים.
טיפול התנהגותי וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT): טיפולים המתמקדים בשינוי התנהגויות לא רצויות (צרחות, אלימות, חטיפת אוכל) באמצעות חיזוק התנהגויות רצויות ושיפור מיומנויות התקשורת של הילד עם סביבתו. CBT נבדק ובוסס מחקרית ככלי לטיפול בהפרעות על הקשת האוטיסטית.
טיפול אצל קלינאית תקשורת: טיפול המתמקד בשיפור יכולות התקשורת המילולית והבלתי מילולית של ילדים על הרצף האוטיסטי, בהתאם למגבלותיו ויכולותיו של הילד.
טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק: טיפול המתמקד בפיתוח מיומנויות מוטוריות החיוניות לתפקוד היומיומי ולעצמאותו של הילד ובהתמודדות עם קשיים בוויסות החושי.
טיפול רגשי: טיפול פסיכולוגי או טיפולי עזר כרכיבה טיפולית או טיפול בבעלי חיים, מסייעים לילד לפתח מיומנויות מוטוריות, בין אישיות ורגשיות.
טיפול תרופתי: טיפול הרגעתי הניתן במקרים בהם הילד תוקפני מאוד, פוגע בעצמו או סובל מחרדה.
לקבלת מידע נוסף ואנשי טיפול בתחום אוטיזם בתפקוד גבוה