תפריט נגישות

גבר הולך לאיבוד דרך בית ספר - אובדן עניין אקדמי בקרב בנים מתבגרים

צוות בטיפולנט

הבדלים ביחסם של הורים, אנשי מקצוע וצוותים חינוכיים אל בנים ואל בנות ידוע מזה שנים רבות ומוכר כבעל השפעה על הנטייה לאימוץ התנהגויות תואמות מגדר. ד"ר ג'ודית קליינפלד, פסיכולוגית קלינית חינוכית, ראיינה מאות נערים ומצאה הבדלים משמעותיים באופן בו תופסים בנים ובנות את עתידם האקדמאי. בהתאם לממצאים אלו פותחה תוכנית ייחודית המכוונת לשיפור המוטיבציה בקרב נערים והגדלת הסיכוי למימוש הפוטנציאל הלימודי.

הבדלים בחווית הלימוד של בנים ובנות

בשנים האחרונות נמצא בארצות הברית פער משמעותי ברמת השכלתם הגבוהה של נשים וגברים, כאשר פער זה בולט במיוחד בקרב מיעוטים ומשפחות בעלות הכנסה בינונית-גבוהה: הישגיהם האקדמיים של נשים נוטים להיות גבוהים יותר ועל כל 100 נשים בעלות תואר B.A ישנם רק 73 גברים המשיגים תואר זה.

בהתאם לנתונים אלו, מצאה ד"ר ג'ודית קליינפלד, באמצעות מאות ראיונות שערכה עם בני נוער, הבדלים משמעותיים בין המינים בתפיסת העתיד האקדמי: בעוד שמרבית הבנות תכננו להירשם ללימודים אקדמיים והציבו לעצמן מטרות ספציפיות בתחום הקריירה, מרבית הבנים הצהירו כי אינם מתכוונים להמשיך ללימודים גבוהים והביעו בלבול וחוסר וודאות לגבי אפשרויות קריירה העומדות בפניהם.

לטענתה של קליינפלד, הבדלים אלו נובעים משילוב בין מספר גורמים היוצרים חוויה לימודית פחות חיובית ומעוררת מוטיבציה עבור נערים. "המערכת החינוכית", אומרת קליינפלד, "הפכה ידידותית מאוד לנערות מאחר והיא מדגישה ערכים כסדר, ניקיון, דייקנות וכן הלאה ונוטה להעניש על השתוללות והתנהגות בוטה אשר בפועל נמצאו חיוניות להתפתחותם החברתית והמוטורית של נערים". מצב זה, בנוסף למיעוט מודלים גבריים חיוביים בבתי הספר, מיתוסים תרבותיים המחזקים את תדמית הגבר העצלן והטיפש (הומר סימפסון, למשל) ושימוש רב יותר בריטאלין בקרב בנים - יוצר, לטענת קליינפלד, גישה שלילית ללימודים בקרב בנים.

נטייה זו, אגב, נמצאה חזקה במיוחד בקרב נערים בעלי אחיות: במשפחות אלו נבנה נראטיב של "אחות חכמה ואח רשלן" עקב תחושת האחריות המוגברת של האחיות לרצות ולעמוד בציפיות ההורים ונטייתם של האחים פשוט לפרוש מהתחרות.

מודל אחוות האחים (Bends of brothers)

במטרה לגשר על הפער בחווית הלימוד של בנים ובנות פיתחו ד"ר קליינפלד וצוותה תוכניות התערבות בית ספריות המבוססות על הדרכת בנים על ידי גברים המהווים מודל חיובי בתחום החינוכי-לימודי ("Mentoring programs").

במסגרת מודל זה נוצר קשר בין תלמידי בית ספר יסודי בעלי קשיים רגשיים או לימודיים לבין מתנדבים מהקהילה אשר כיוונו את הילדים לדון בקשיים לימודיים, מטרות מקצועיות ותסכולים וקשיים המתעוררים בבית הספר. כמו כן, הונחו המתנדבים לשמש מודל חיובי ולהדגיש את חשיבותם של מנהיגות, כנות וענווה באמצעות מפגשים בלתי פורמליים במהלך שעות הלימודים (אימון ספורט, שעות מעבדה וכן הלאה).

המודל נבחן בקרב מאה ילדים בבית ספר יסודי בטקסס והביא לתוצאות מרשימות אשר התבטאו בשיפור בציונים ובהישגים הלימודיים, הפחתת תדירות ההיעדרויות מבית הספר והגברת המעורבות בפעילויות בית ספריות.

ביבליוגרפיה

Monitor on psychology, A publication of the american psychological association, Vol 39 (6) June 2008.

פסיכותרפיה דינמית חווייתית אינטנסיבית IE-DP בהפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD מורכבת ורב שכבתית.
מרצה: ד״ר פרוצ׳ו אוסימו יום עיון מקוון | האירוע יתקיים בשפה האנגלית | האירוע לא יוקלט
מכון מפרשים, אונליין
18/06/2024
FOCUSING - סדנת הדגמות, שאלות ושיח
מפגש זה מיועד לאנשי מקצועות הטיפול המכירים את הFOCUSING - באופן בסיסי ומחפשים הזדמנות לחוות אותו שוב ביום מרוכז של הדגמות, שיח ודיון בנושאים הקשורים להקשבה
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
גבולות נפרצים: שייכות מאחה ואחרות מוכלת - בטיפול הקבוצתי
יום עיון של המסלול ללימודי פסיכותרפיה קבוצתית בגישה פסיכואנליטית.
התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית אוניברסיטת תל אביב
17/05/2024
מבט אל אינטגרציה בפסיכותרפיה בהשראת עבודתו של פרופ' יונה רוזנפלד
בהשתתפות: פרופ' אשר בן-אריה, ד"ר סיגל קני-פז, פרופ' מיכל קרומר נבו, ד"ר ארנה שמר, מרים שפירא, מירית סידי, ד"ר נועה רוזנפלד-יהושע, ד"ר שרון זיו ביימן וד״ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
"אודות השאלה: מה אני צריך לשנות בטיפול כדי שיעבוד טוב יותר?"
בחלקה הראשון של שיחה זו, סקוט מילר יציג את הכלים והפרקטיקה והמחקר לטיפול מבוסס משוב. בחלקה השני, ענר גוברין ושרון זיו-ביימן ישוחחו עם סקוט מילר
מכון מפרשים, אונליין
22/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024
פסיכותרפיה דינמית חווייתית אינטנסיבית IE-DP בהפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD מורכבת ורב שכבתית.
מרצה: ד״ר פרוצ׳ו אוסימו יום עיון מקוון | האירוע יתקיים בשפה האנגלית | האירוע לא יוקלט
מכון מפרשים, אונליין
18/06/2024
FOCUSING - סדנת הדגמות, שאלות ושיח
מפגש זה מיועד לאנשי מקצועות הטיפול המכירים את הFOCUSING - באופן בסיסי ומחפשים הזדמנות לחוות אותו שוב ביום מרוכז של הדגמות, שיח ודיון בנושאים הקשורים להקשבה
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
גבולות נפרצים: שייכות מאחה ואחרות מוכלת - בטיפול הקבוצתי
יום עיון של המסלול ללימודי פסיכותרפיה קבוצתית בגישה פסיכואנליטית.
התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית אוניברסיטת תל אביב
17/05/2024
מבט אל אינטגרציה בפסיכותרפיה בהשראת עבודתו של פרופ' יונה רוזנפלד
בהשתתפות: פרופ' אשר בן-אריה, ד"ר סיגל קני-פז, פרופ' מיכל קרומר נבו, ד"ר ארנה שמר, מרים שפירא, מירית סידי, ד"ר נועה רוזנפלד-יהושע, ד"ר שרון זיו ביימן וד״ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
"אודות השאלה: מה אני צריך לשנות בטיפול כדי שיעבוד טוב יותר?"
בחלקה הראשון של שיחה זו, סקוט מילר יציג את הכלים והפרקטיקה והמחקר לטיפול מבוסס משוב. בחלקה השני, ענר גוברין ושרון זיו-ביימן ישוחחו עם סקוט מילר
מכון מפרשים, אונליין
22/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024