תפריט נגישות

המלצות איגוד הפסיכולוגים האמריקאי לטיפול בילדים פוסט טראומטיים

רבקה קליי

סופת ההוריקן 'קתרינה' אשר פגעה בחופי ארה"ב בשנת 2005, גבתה את חייהם של למעלה מ-1,800 בני אדם וגרמה לנזקים בסך כ-81 מיליארדי דולרים, השפיעה גם על הבנת הטיפול בילדים נפגעי טראומות.

בעוד שבשנת 1992 תהו אנשי מקצוע האם סופת ההוריקן 'אנדרו' הותירה חותם רגשי משמעותי על ילדים, הרי שבתגובה להוריקן 'קתרינה' התחדדה הבנת התגובות והצרכים.

מחקרים שבחנו את השפעת ההוריקן על ילדים הצביעו על כך שלמרות שמרבית הילדים גילו רמת חוסן מספקת להתמודדות תקינה, ילדים רבים סבלו מסימפטומים משמעותיים בחודשים שלאחר ההוריקן. Osofsky (2009), למשל, מצא כי מחצית מילדי בית הספר בשנת 2005-2006 סבלו מסימפטומים פוסט טראומטיים ו/או דכאוניים אשר הצדיקו פנייה לשירותי בריאות הנפש, וגם בשנה שלאחר מכן סבלו 41% מהילדים שהושפעו מההוריקן מסימפטומים אלו. אחוז הילדים הסובלים מסימפטומים פוסא טראומטיים אמור לרדת לאחוז הנורמלי באוכלוסיה לאחר שלוש שנים מהאירוע הטראומטי. עם זאת, ילדים אשר סובלים מטראומות חוזרות פגיעים יותר, כמובן, להתקבעות הסימפטומים.

מחקרים מצביעים על גורמים ספיציפיים המגדילים את הסיכון לסימפטומים פוסט טראומטיים וביניהם אובדן אדם קרוב, חיית מחמד, מקום מגורים ורכוש. כמו כן, חוויות טראומטיות על רקע של עוני ו/או לצד הורים הסובלים מקשיים נפשיים מגדילות את הסיכון לפגיעה רגשית משמעותית.

על סמך הבנות אלו וידע קודם בתחום הטראומה, נוסחו מספר המלצות להתערבויות עם ילדים נפגעי טראומות:

הכרה במצוקת הילד- על אף ההכרה במשמעות הטראומה, הורים רבים נוטים להכחיש את מידת המצוקה של ילדיהם. לכן, מומלץ לאנשי מקצוע ואנשי חינוך לפעול להגברת מודעות ההורים ולהפצת מדריכים כתובים אשר ינחו את ההורים כיצד לסייע לילדיהם.

לזכור את השלבים ההתפתחותיים- כדי להעריך סיכונים ולבנות תוכניות התערבות וטיפול יש להתייחס לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד הנפגע. למשל, מחקרים מצביעים על הנטייה להזניח מתבגרים נפגעי טראומה ואת הסיכון הגבוה לשימוש בסמים בקרב אוכלוסיית המתבגרים הנפגעים. המלצה ייחודית לגיל זה היא בניית תוכניות אשר ינתבו מתבגרים נפגעים לסייע לילדים צעירים שנפגעו מהטראומה גם הם.

שימוש בבית הספר כמשאב- בתי ספר יכולים לסייע באופן משמעותי בביסוס תחושת נורמליזציה וחזרה לשגרת החיים ולכן יש לערב את בית הספר ולסייע בהפיכתו למקור תמיכה וחיזוק כוחותיו של הילד הנפגע.

תשומת לב להשפעות משניות- יש להתייחס לא רק לסימפטומים פוסט טראומטיים "ישירים" אלא לסימפטומים נלווים כבעיות בריאות המתעוררות בעקבות הטראומה ומתחים זוגיים ומשפחתיים המשפיעים על הילד.

תשומת לב להבדלים תרבותיים- כאשר ילד מקבוצת מיעוט נפגע, יש לבחור התערבות המתאימה למבנה התרבותי הייחודי כדי להפוך את ההתערבות ליעילה עבורו.

ביבליוגרפיה

Clay, R. Monitor on psychology, July/August 2010, Vol 41, No. 7

פסיכותרפיה דינמית חווייתית אינטנסיבית IE-DP בהפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD מורכבת ורב שכבתית.
מרצה: ד״ר פרוצ׳ו אוסימו יום עיון מקוון | האירוע יתקיים בשפה האנגלית | האירוע לא יוקלט
מכון מפרשים, אונליין
18/06/2024
FOCUSING - סדנת הדגמות, שאלות ושיח
מפגש זה מיועד לאנשי מקצועות הטיפול המכירים את הFOCUSING - באופן בסיסי ומחפשים הזדמנות לחוות אותו שוב ביום מרוכז של הדגמות, שיח ודיון בנושאים הקשורים להקשבה
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
גבולות נפרצים: שייכות מאחה ואחרות מוכלת - בטיפול הקבוצתי
יום עיון של המסלול ללימודי פסיכותרפיה קבוצתית בגישה פסיכואנליטית.
התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית אוניברסיטת תל אביב
17/05/2024
מבט אל אינטגרציה בפסיכותרפיה בהשראת עבודתו של פרופ' יונה רוזנפלד
בהשתתפות: פרופ' אשר בן-אריה, ד"ר סיגל קני-פז, פרופ' מיכל קרומר נבו, ד"ר ארנה שמר, מרים שפירא, מירית סידי, ד"ר נועה רוזנפלד-יהושע, ד"ר שרון זיו ביימן וד״ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
"אודות השאלה: מה אני צריך לשנות בטיפול כדי שיעבוד טוב יותר?"
בחלקה הראשון של שיחה זו, סקוט מילר יציג את הכלים והפרקטיקה והמחקר לטיפול מבוסס משוב. בחלקה השני, ענר גוברין ושרון זיו-ביימן ישוחחו עם סקוט מילר
מכון מפרשים, אונליין
22/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024
פסיכותרפיה דינמית חווייתית אינטנסיבית IE-DP בהפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD מורכבת ורב שכבתית.
מרצה: ד״ר פרוצ׳ו אוסימו יום עיון מקוון | האירוע יתקיים בשפה האנגלית | האירוע לא יוקלט
מכון מפרשים, אונליין
18/06/2024
FOCUSING - סדנת הדגמות, שאלות ושיח
מפגש זה מיועד לאנשי מקצועות הטיפול המכירים את הFOCUSING - באופן בסיסי ומחפשים הזדמנות לחוות אותו שוב ביום מרוכז של הדגמות, שיח ודיון בנושאים הקשורים להקשבה
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
גבולות נפרצים: שייכות מאחה ואחרות מוכלת - בטיפול הקבוצתי
יום עיון של המסלול ללימודי פסיכותרפיה קבוצתית בגישה פסיכואנליטית.
התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית אוניברסיטת תל אביב
17/05/2024
מבט אל אינטגרציה בפסיכותרפיה בהשראת עבודתו של פרופ' יונה רוזנפלד
בהשתתפות: פרופ' אשר בן-אריה, ד"ר סיגל קני-פז, פרופ' מיכל קרומר נבו, ד"ר ארנה שמר, מרים שפירא, מירית סידי, ד"ר נועה רוזנפלד-יהושע, ד"ר שרון זיו ביימן וד״ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, האקדמית תל אביב יפו
14/06/2024
"אודות השאלה: מה אני צריך לשנות בטיפול כדי שיעבוד טוב יותר?"
בחלקה הראשון של שיחה זו, סקוט מילר יציג את הכלים והפרקטיקה והמחקר לטיפול מבוסס משוב. בחלקה השני, ענר גוברין ושרון זיו-ביימן ישוחחו עם סקוט מילר
מכון מפרשים, אונליין
22/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024