הסביבה החינוכית ממלאת תפקיד משמעותי ביותר בחייהם של ילדים ומתבגרים: חלק ניכר משעות היום עוברות עליהם בגן או בבית הספר, ומסגרות אלו הן שמאפשרות להם לרכוש לא רק השכלה פורמלית אלא גם כישורי חיים ומיומנויות חברתיות. בהתאם, ילדים אשר מתקשים להסתגל לסביבה החינוכית אליה הם משתייכים חווים לא פעם קשיים ומצוקה. פסיכולוגיה חינוכית היא ענף של הפסיכולוגיה אשר התפתח במטרה לסייע לילדים אלו ולקדם את הסתגלותם.
פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית הוא פסיכולוג אשר סיים לימודי תואר שני בתחום של פסיכולוגיה חינוכית או קלינית, ונמצא במהלך או לאחר התמחות מעשית בת ארבע שנים בתחום של פסיכולוגיה חינוכית. פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית הוא פסיכולוג אשר עדיין לא ניגש לבחינת המומחיות אשר מאפשרת לו לכנות את עצמו פסיכולוג חינוכי מומחה, אך מלבד זאת- עוסק בכל תחומים בהם עוסק פסיכולוג חינוכי מומחה.
פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית עובד בדרך כלל במסגרות חינוכיות של חינוך רגיל או מיוחד, ומציע שירותים שונים אשר מכוונים לקידום רווחתם והסתגלותם של תלמידים למערכת החינוכית. במסגרת זו, עבודתו של פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית כוללת בדרך כלל מספר אספקטים:
איתור צרכים: במסגרת עבודתו, פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית יסייע באיתור תלמידים אשר זקוקים לעזרה בתחום החברתי, ההתנהגותי או הרגשי, ויקדם את תהליכי האבחון, הטיפול או ההתערבות ההתנהגותית הנדרשים כדי לקדם את הסתגלותם.
אבחון: פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית יכול להמליץ או לבצע אבחונים מסוגים שונים אשר מכוונים להשגת הבנה של קשיי הילד וצרכיו במסגרת הבית ספרית או מחוץ לה.
בניית תכניות התערבות פרטניות: לאור חשיבות הסביבה החינוכית בחייו של הילד, פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית יכול לסייע בבניית תכניות התערבות לילדים אשר מתקשים להסתגל למערכת החינוכית. בדרך כלל, התכנית תיבנה תוך שיתוף פעולה בין הורי הילד לצוות החינוכי, ותתבסס על חיזוק הקשר בין הצוות החינוכי להורים (למשל, העברת מידע רציף על תפקוד ילד), על אלמנטים התנהגותיים (למשל, מתן חיזוקים חיוביים על התנהגויות רצויות) ועל אלמנטים המכוונים להעצמת הילד בבית ובבית הספר. במידת הצורך, פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית יוכל גם להמליץ על התערבויות טיפוליות רלוונטיות (פסיכותרפיה, רכיבה טיפולית וכד').
ניהול משברים: פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית אחראי בין היתר על הגשת עזרה ראשונה נפשית לתלמידים והנחיית הצוותים במצבי משבר כמלחמות, חולי או אובדן של תלמיד או הורה וכן הלאה.
בניית תכניות התערבות מערכתיות: כחלק מעבודתו, פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית אחראי גם על העצמת ושיפור הסביבה החינוכית. כחלק מכך, פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית מציע העשרות פסיכו-חינוכיות לצוותים החינוכיים אשר מכוונות להרחבת הבנתם את הצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים ולבניית תכניות חינוכיות רלוונטיות.
השתתפות בוועדות החלטה או השמה: פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית לוקח חלק בוועדות השמה והחלטה העוסקות בצרכיו והתאמתו של הילד למסגרות חינוכיות שונות (למשל, האם הילד מתאים למסגרת חינוך רגיל או מיוחד).
טיפול פסיכולוגי: פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית עשוי להציע שירותי טיפול נפשי במסגרת החינוכית עצמה או, כפי שקורה במרבית המקרים, במסגרת פרטית. פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית הוא בעל ידע תיאורטי ובעל היכרות מעשית עם עולמם הרגשי, החברתי והבית ספרי של ילדים ואלו מאפשרים לו להציע שירותי טיפול נפשי ושירותי הדרכת הורים במצבי חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות, קשיים חברתיים וכן הלאה.
השתלבות במסגרות חינוך מיוחד: פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית אשר עובד במסגרת של חינוך מיוחד אחראי על כל האספקטים שתוארו לעיל, אך עבודתו כוללת גם בניית תכניות טיפוליות-שיקומיות הכוללות מטרות תפקודיות, התנהגויות ורגשיות המותאמות ליכולותיו ומגבלותיו של כל ילד, ומעקב אחרי הוצאתן לפועל של תכניות אלו.