הפרעות קשב וריכוז, קשיי התארגנות, אימפולסיביות, קשיים חברתיים... ילדים מתמודדים עם מגוון קשיים התנהגותיים ובין אישיים אשר עשויים להקשות על תפקודם והשתלבותם הלימודית והחברתית. לאורך שנים ההנחה הבסיסית היתה כי קשיים אלו עשויים להיעלם באופן ספונטני עם התבגרותו של הילד, אך כיום יותר ויותר אנשי מקצוע מצביעים על כך שחלק מהילדים יכולים להיתרם באופן משמעותי מהתערבות פסיכולוגית או ייעוצית. אימון ילדים הוא אחת הטכניקות שהתפתחו במטרה לסייע לילדים אשר מתמודדים עם קשיים תפקודיים ובין אישיים מסוגים שונים.
תחום האימון התפתח כתוצאה מהשפעותיו של זרם הפסיכולוגיה החיובית אשר הדגיש את הכוחות והפוטנציאל החיובי הטמונים בכל אדם. על רקע תפיסה זו, התפתח האימון כאסטרטגיה ייעוצית קצרת מועד המכוונת לבניית מסגרת פעולה המציעה לאדם ליווי והכוונה בתהליך של הגדרת מטרות אישיות, גילוי משאבים פנימיים ובניית תכנית אופרטיבית להגשמת יעדים בהיבטי חיים שונים. לאורך שנים אימון נחשב לטכניקה המיועדת לבוגרים ומתבגרים בלבד, מתוך תפיסה כי רק בגילאים אלו מתבססת מודעות עצמית המספקת להגדרת יעדים אישיים. עם זאת, בשנים האחרונות החלו מאמנים להציע גם התערבויות של אימון ילדים.
אימון ילדים יוצא מהנחה כי גם ילדים צעירים יחסית (גילאי 10-11 ומעלה) מסוגלים לפעול באופן אקטיבי להשגת מטרות בתחום התפקודי והבין אישי, ולשפר מיומנויות התנהגותיות ובין אישיות הפוגעות בהסתגלותם היומיומית. בהתאם, במסגרת אימון ילדים המאמן מסייע לילד לרכוש וליישם אסטרטגיות התנהגותיות רצויות. כחלק מהתהליך של אימון ילדים המאמן מספק לילד הסבר מותאם לגילו על הקשיים המפריעים לו, ומגייס את שיתוף הפעולה שלו לתהליך של שינוי. כך, למשל, במסגרת אימון ילדים המאמן יכול לסייע לילד לזהות כיצד קשיי ההתארגנות בבוקר מייצרים אי נעימויות (מריבות עם ההורים, איחורים לבי"ס) או כיצד האימפולסיביות שלו מגדילה את הסיכון לעימותים חברתיים או נזיפות של מורים. לאחר שהושגה הסכמה על מטרות התהליך, המאמן מסייע לילד לבסס שליטה בטכניקות רלוונטיות שיכולות לסייע לו, ומלווה אותו בתהליך של הוצאתן לפועל.
במרבית המקרים ההורים יהיו חלק מתהליך האימון, בין אם בהשתתפות בחלק ממפגשי האימון של הילד ובין אם באמצעות הדרכת הורים שתערך מחוץ למפגשי האימון של הילד. זאת, מתוך תפיסה שההורים הם שמעצבים את סביבתו של הילד ויכולים לסייע לו להוציא לפועל את האסטרטגיות שרכש במסגרת האימון. כך, למשל, במסגרת אימון ילדים ההורים יכולים לסייע לילד לנסח את המקומות בהם הוא נתקל בקשיים ולשנות דפוסי התנהגות שלהם עצמם אשר חוסמים את יכולתו של הילד לשנות דפוסי התנהגות בלתי רצויים (למשל, הגנתיות יתר המונעת מילד עם הפרעת קשב וריכוז לקחת אחריות על סידור הילקוט שלו).
אימון ילדים מתאים לילדים אשר קשייהם אינם נובעים מקשיים רגשיים משמעותיים ולילדים אשר מקבלים טיפול נפשי אצל פסיכולוג קליני אך נזקקים גם לחיזוק יכולות תפקודיות קונקרטיות. כך, למשל, אימון ילדים יכול להתאים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז אשר מטופלים בריטלין אך זקוקים לעזרה ברכישת אסטרטגיות התארגנות ושליטה עצמית.
חשוב להדגיש כי אימון ילדים לעולם אינו מהווה תחליף לייעוץ פסיכיאטרי או טיפול פסיכולוגי ולכן מומלץ, בכל מקרה של חשש לקיומו של קושי רגשי, לפנות לאבחון ראשוני אצל איש מקצוע טיפולי.
בישראל לא קיימת חקיקה אשר מגבילה את העיסוק בתחום של אימון בכלל ובתחום של אימון ילדים בפרט. בהתאם, כל אדם רשאי להציע שירותי אימון ילדים ועל ההורים הפונים לקבלת אימון ילדים מוטלת האחריות לבחירת מאמן אשר ניסיונו והשכלתו הבסיסית מקנים לו את הידע הדרוש לעבודה עם ילדים. בהתאם, כאשר פונים אל אימון בילדים מומלץ לבחור במאמן אשר ניסיונו עם ילדים אינו מבוסס רק על התחום האימוני אלא גם על ניסיון מוקדם בעבודה עם ילדים. כך, למשל, מאמן אשר בהכשרתו הוא גם פסיכותרפיסט, יועץ חינוכי או איש מקצוע חינוכי יהיה בדרך כלל בעל ניסיון והבנה רחבים בעולמם של ילדים.