היכולת להבין ולהפיק שפה היא יכולת נרכשת המתפתחת בשנות חייו הראשונות של הילד כתוצאה מהבשלתם של תהליכים מוטוריים וקוגניטיביים וכתוצאה מהחשיפה החוזרת של הילד לשפה המדוברת בסביבתו. שלבי רכישת השפה הם ממושכים ונעים מהמלמול התינוקי הראשוני ועד להגיה נכונה של צלילים ומילים, כאשר במהלך שלבים אלו הילד מרבה לשבש מילים וצלילים ולהגות אותם באופן לקוי. שיבושי ההגיה של מרבית הילדים חולפים באופן טבעי, אך חלקם מתמודדים עם קשיי הגיה גם בגילאים בהם מצופה מהם להגות באופן מדויק את הצלילים השונים. במקרים אלו ניתן לפנות אל טיפול בקשיי הגיה אשר מכוון לסייע לילד להגות באופן נכון את הצלילים בהם הוא מתקשה.
טיפול בקשיי הגיה מתבצע על ידי קלינאית תקשורת או קלינאי תקשורת, ויכול לסייע סביב סוגים שונים של קשיי הגיה. גורמים נוספים לפנייה אל טיפול בקשיי הגיה הם:
גמגום: גמגום הוא בעיית הגיה שכיחה ביותר אשר מופיעה אצל ילדים רבים עד גיל שש, ברמת חומרה כזו או אחרת, ובמרבית המקרים חולפת באופן ספונטני. גמגום עשוי לבוא לידי ביטוי באופנים שונים שביניהם חזרה על הברות או מילים ("אני אני אני רעב", "עו עו עוד מים"), הארכת צלילים ("אני ששששמח"), חזרה על הברות או מילים ("אבא אה... הלך אה... אה... לעבודה אה יום) או תקיעות (מצב בו נראה שהילד מנסה לומר דבר מה אך לא מוציא קול). מאחר ובעיות גמגום מסוג זה נוטות לחלוף באופן ספונטני, מומלץ לפנות אל טיפול בקשיי הגיה לגמגום רק לאחר גיל שש.
החלפת האות ל' באות י': אחד מקשיי ההגיה הנפוצים הוא הגיית האות י' במקום האות ל' ('יו' במקום 'לא', 'כיב' במקום 'כלב'). כאשר הילד ממשיך להחליף אותיות באופן זה מעל גיל שלוש וחצי, מומלץ לפנות אל טיפול בקשיי הגיה.
שיבושי הגיה של אותיות שורקות: שיבוש הגיה נפוץ נוסף נוגע להגיית אותיות שורקות. ילדים רבים מחליפים בין עיצורים שורקים (למשל, 'סדק' במקום 'שקד'), משרבבים את לשונם כאשר הם הוגים אותיות שורקות או מבטאים את האותיות השורקות באופן מוזר. מאחר והשליטה בהגיית עיצורים שורקים נחשבת למורכבת יחסית, מומלץ לפנות אל טיפול בקשיי הגיה רק אם שיבושים אלו מופיעים אחרי גיל שש.
השמטת חלקי מילים: שיבוש הגיה נוסף אשר מצריך פנייה אל טיפול בקשיי הגיה הוא שיבוש הבא לידי ביטוי בהשמטת חלקי מילים, בדרך כלל תחילתן או סופן (למשל, 'לום' במקום 'שלום' או 'ארו' במקום 'ארון'.
הגיה לא ברורה: טיפול בקשיי הגיה יכול לסייע גם במקרים בהם הילד הוגה נכון את הצלילים אך דיבורם אינו ברור- הם עשויים להישמע כאילו הם "בולעים" את המילים או שדיבורם חטוף ומהיר באופן שמקשה על הבנת הדיבור.
הזמן הטוב ביותר לפנייה אל טיפול בקשיי הגיה הוא בילדות, כאשר הרגלי הדיבור של הילד עדיין אינן מקובעים ונוקשים. עם זאת, גם מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם קשיי הגיה יכולים להיתרם בצורה משמעותית מהפנייה אל טיפול בקשיי הגיה.
טיפול בקשיי הגיה יפתח בדרך כלל באבחון מקיף אשר במסגרתו קלינאית התקשורת המאבחנת תוכל לזהות את בעיות ההגיה הקיימות ואת מקורן (למשל, האם קשיי ההגיה נובעים מבעיה פיסית כמו חך שסוע או מבעיית הגיה שאינה קשורה לבעיות פיסיות). כאשר מדובר במתן טיפול בקשיי הגיה לילדים, האבחון יערך באופן משחקי ותוך שימוש בהצגת תמונות, מתוך מטרה לגרות את הילד לבטא מילים שונות באופן ספונטני וללא מאמץ מיוחד להגות נכון את המילים בהן הוא מתקשה.
לאחר האבחון, תיקבע תכנית טיפולית מתאימה. במסגרת טיפול בקשיי הגיה יערכו תרגולים אשר יסייעו למטופל לרכוש את המיומנות המוטורית הנדרשת להגיה נכונה של ההברות השונות. כאשר מדובר במתן טיפול בקשיי הגיה בילדות, ההורים יונחו כיצד לסייע לילד לתרגל את המיומנויות הנרכשות ויודרכו כיצד להגיב אל שיבושי השפה שלו (למשל, האם ומתי לתקן מבלי לעורר לחץ, חרדה ואשמה אשר יפגעו בספונטניות הדיבור).