קלינאות תקשורת הוא תחום שיקומי-טיפולי אשר מכוון לשיפור וקידום יכולתם של אנשים המתמודדים עם קשיים שונים לתקשר באופן טוב יותר עם סביבתם. בעיות בתקשורת עשויות לנבוע ממגוון רחב של גורמים: לקויי שפה (גמגום, החלפת עיצורים, קשיי הגיה), בעיות תקשורת על רקע הפרעות התפתחותיות (למשל, אוטיזם או פיגור שכלי), בעיות בליעה , בעיות שמיעה ועוד. אחד מהתחומים בהם קלינאית תקשורת יכולה לסייע הוא במצבים של חירשות, שמיעה לקויה או הידרדרות בשמיעה. שיקום שמיעה הוא תת תחום של קלינאות תקשורת אשר מסייע לאנשים המתמודדים עם לקות או ירידה שמיעתית.
הטכנולוגיה העכשווית מספקת לא פעם מענה איכותי למדי לבעיות שמיעה: מכשירי שמיעה, עזרים ושתלים מצליחים לשפר בצורה משמעותית ביותר את עוצמת ואיכות הקלט השמיעתי, ובכך להביא לעלייה דרמטית באיכות השמיעה. עם זאת, כדי שהאדם יוכל למצות את התועלת הטמונה במכשירי השמיעה השונים, נדרש תהליך של שיקום שמיעה אשר יסייע בתהליך של בחירת מכשיר השמיעה המתאים ביותר, התאמת השימוש בו ותרגול המאפשר הסתגלות מיטבית אליו.
תהליך של שיקום שמיעה יפתח בדרך כלל באבחון מקיף אשר יאפשר להשיג תמונה מקיפה ואמינה של יכולות השמיעה של האדם בכל אחת מהאוזניים. כמו כן, במסגרת תהליך האבחון הפותח כל תהליך של שיקום שמיעה, המאבחן יתייחס גם להשלכותיה של הירידה בשמיעה: באילו תחומי חיים השפעתה של הירידה בשמיעה ניכרת במיוחד? כיצד האדם מגיב לירידה בשמיעה מבחינה פסיכולוגית? האם ובאיזה יכולות תפקודיות הירידה בשמיעה פוגעת? וכן הלאה. מתוך תהליך זה של אבחון ירידה בשמיעה וזיהוי של השלכותיה, מוגדרים צרכיו של הפונה באופן שמאפשר לקלינאית התקשורת המאבחנת להמליץ על העזרים השמיעתיים המתאימים ביותר למצב. במרבית המקרים, המלצתה של קלינאית התקשורת תתבסס בעיקר על סוג ואופי הלקות השמיעתית, אך גם על משתנים נוספים שביניהם יכולותיו הכלכליות של האדם (איזה מכשיר שמיעה יוכל להרשות לעצמו?) והעדפותיו האישיות (למשל, עד כמה הוא רגיש למידת הבולטות של מכשיר השמיעה).
חלק מהפונים אל שיקום שמיעה מניחים כי מכשירי או עזרי השמיעה הם הפתרון לבעיית השמיעה ומסיימים את התהליך לאחר קנייתו של מכשיר השמיעה המתאים. עם זאת, כיום אנו ערים לכך שהמשך התהליך של שיקום שמיעה יכול להגדיל משמעותית את תרומתו של מכשיר השמיעה הן לשמיעה עצמה והן ליכולות התקשורת.
לאחר התאמת מכשיר השמיעה, שיקום שמיעה מתמקד בשלב הראשון בבחינת התאמתו של המכשיר , ובייעול השימוש בו. לדוגמה, לאחר השתלת שתל 'שבלול' נערכים מפגשים המיועדים לכיוונון ומיפוי של מעבד המידע עד להשגת רמת השמיעה הטובה ביותר האפשרית ויצירת אפשרות להבחנה טובה ומדויקת בין צלילי הדיבור אליהם האדם נחשף. מעבר להיבטים הטכניים של השימוש במכשירי או עזרי השמיעה, שיקום שמיעה מציע גם אימוני שמיעה המשפרים את יכולת ההקשבה והשמיעה והדרכה המכוונת לשיפור יכולות התקשורת של האדם.
במידה והמטופל הפונה לקבלת שיקום שמיעה הוא ילד, התהליך עשוי לכלול היבטים נוספים שביניהם הדרכה של הורי הילד ושל סביבתו החינוכית במידת הצורך.