תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דיסלקציה: כל מה שצריך לדעת על לקות הלמידה הנפוצה

דיסלקציה: כל מה שצריך לדעת על לקות הלמידה הנפוצה

צוות בטיפולנט

מהי דיסלקציה?

דיסלקציה היא הפרעה נוירולוגית המשפיעה על היכולת לקרוא ולכתוב בצורה תקינה. אנשים עם דיסלקציה מתקשים לעבד את השפה הכתובה, למרות שהם עשויים להיות אינטליגנטים ובעלי כישורים טובים בתחומים אחרים. ההפרעה מתבטאת בקשיים בזיהוי מילות קריאה, הקלדה, כתיבה ידנית וקושי בהבנת הנקרא.

כיצד מזהים דיסלקציה?

הזיהוי של דיסלקציה מתבצע בדרך כלל בבית הספר, כאשר ילדים מתחילים ללמוד קריאה וכתיבה. הסימנים הראשונים עשויים לכלול:

• קושי בזיהוי מילות קריאה בסיסיות

• החלפה של אותיות ומילים בזמן הקריאה

• קושי בקריאת מילים בקול רם

• כתיבה לא נכונה או הפוכה של אותיות

• קושי בהבנת הנקרא

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי דיסלקציה אינה קשורה לאינטליגנציה. אנשים עם דיסלקציה יכולים להיות בעלי יכולות גבוהות בתחומים רבים אחרים. יתרה מכך, ישנם דוגמאות רבות לאנשים מצליחים ומפורסמים הסובלים מדיסלקציה, כמו אלברט איינשטיין, טום קרוז וריצ'רד ברנסון.

מה גורם לדיסלקציה?

דיסלקציה היא תופעה מורכבת ואין לה גורם יחיד. היא נחשבת לבעיה נוירולוגית הנובעת מתפקוד לקוי של אזורים במוח האחראים על עיבוד השפה. ישנם מחקרים המראים כי יש קשר גנטי לדיסלקציה, כלומר, אם יש במשפחה אנשים הסובלים מדיסלקציה, קיימת סבירות גבוהה יותר שההפרעה תעבור לדורות הבאים.


כיצד משפיעה הדיסלקציה על חיי היום יום?

ההשפעה של דיסלקציה עשויה להיות רחבה ולהשפיע על היבטים שונים של החיים:

למידה אקדמית – ילדים עם דיסלקציה מתקשים לעקוב אחר הקצב של הכיתה ולבצע מטלות כתיבה.

ביטחון עצמי – הקושי בלמידה עלול לגרום לתחושת תסכול ופגיעה בביטחון העצמי.

חיים מקצועיים – דיסלקציה עלולה להשפיע על יכולת התפקוד בעבודה הדורשת קריאה וכתיבה, אך עם התאמות מתאימות, אנשים עם דיסלקציה יכולים להצליח בכל תחום.

מתי וכיצד יש לטפל בדיסלקציה?

הטיפול בלקויות הלמידה הנלוות לדיסלקציה כולל לרוב מספר גישות:

תמיכה חינוכית – מורים ואנשי מקצוע בתחום החינוך מעניקים תמיכה אישית ולימודית. זאת, באמצעות שיטות הוראה מותאמות אישית אשר פותחו בכדי לסייע לתלמידים עם דיסלקציה לשפר את כישורי הקריאה והכתיבה.

טיפול נוירו-פסיכולוגי – מטפלים נוירו-פסיכולוגיים עובדים עם הילדים על פיתוח מיומנויות קוגניטיביות הקשורות לקריאה ולכתיבה.

טכנולוגיה מסייעת – ישנם כלים טכנולוגיים רבים שיכולים לעזור לאנשים עם דיסלקציה. לדוגמה, תוכנות להקראה קולית, מכשירים לתמלול קולי ויישומים ללמידה מקוונת.

יחד עם זאת, לעיתים יש לפנות גם לטיפול רגשי אצל איש מקצוע המומחה לאתגרים ולקשיים הרגשיים הנלווים לדיסלקציה ברמות חומרה שונות. שכן, הקשיים הלימודיים הנלווים לדיסלקציה עלולים להוביל לעתים קרובות לקשיים רגשיים. ילדים ומבוגרים עם דיסלקציה עלולים לחוות תסכול, ביטחון עצמי נמוך, חרדה ודיכאון, במיוחד אם הם נתקלים בקשיים בביצוע מטלות שהסביבה מצפה מהם לבצע בקלות.

כשלונות חוזרים ותחושות של חוסר הצלחה עלולים לגרום לפגיעה בערך העצמי ולחוויות חברתיות שליליות, כמו דחייה על ידי חברים לכיתה ותחושת בדידות. לכן, כאשר קשיים לימודיים מלווים בקשיים רגשיים שונים, פנייה לסיוע מקצועי ולטיפול רגשי עשויים להקל משמעותית על המצוקה.

טיפול נפשי עבור אנשים עם דיסלקציה עשוי לכלול תמיכה רגשית ולהתמקד בשיפור הביטחון העצמי ובהתמודדות עם תחושות תסכול וחרדה. כמו כן, טיפול עשוי לסייע בפיתוח אסטרטגיות התמודדות יעילות, לזהות ולחזק את תחומי החוזק שלהם, ולהתמודד עם אתגרים לימודיים ורגשיים. בנוסף, תמיכה משפחתית וחינוכית ממוקדת, כמו התערבויות חינוכיות מותאמות, הדרכת הורים ורכישת כלים להתמודדות עם דיסלקציה, עשויה לתרום לשיפור ההרגשה האישית ולהצלחה האקדמית. השילוב בין תמיכה רגשית והתאמות לימודיות עשוי לייצר סביבה תומכת ומקדמת עבור ילדים ובוגרים עם דיסלקציה.

סיכום

דיסלקציה היא לקות למידה נוירולוגית אשר משפיעה על היכולת לקרוא ולכתוב, אך עם תמיכה מתאימה והתאמות נכונות, אנשים עם דיסלקציה יכולים להתגבר על הקשיים ולהגיע להישגים מרשימים. לשם כך, ישנה חשיבות לזיהוי מוקדם של הבעיה על מנת להעניק את הסיוע הנדרש. זאת, כדי לעזור לילדים ומבוגרים הסובלים מדיסלקציה למצות את הפוטנציאל שלהם ולחיות חיים מלאים ומספקים.

מקורות

Shaywitz, S. E. (2003). Overcoming dyslexia: A new and complete science-based program for reading problems at any level. New York, NY: A.A. Knopf

Snowling, M. J. (2000). Dyslexia (2nd ed.). Malden, MA: Blackwell Publishing

Mather, N., & Wendling, B. J. (2012). Essentials of dyslexia assessment and intervention. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons

Livingston, E. M., Siegel, L. S., & Ribary, U. (2018). Developmental dyslexia: Emotional impact and consequences. Australian Journal of Learning Difficulties, 23(2), 107-135. https://doi.org/10.1080/19404158.2018.1479975

אנשי מקצוע בתחום

לקויי למידה

עוד מאמרים שיעניינו אותך