תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דיספוריה מגדרית: איך זה מרגיש ומה עשוי להקל על המצוקה?

דיספוריה מגדרית: איך זה מרגיש ומה עשוי להקל על המצוקה?

צוות בטיפולנט

מהי דיספוריה מגדרית?

דיספוריה מגדרית היא הפרעה נפשית המתייחסת למצוקה רגשית משמעותית אשר נובעת מחוסר הלימה בין המין הביולוגי איתו האדם נולד, לבין החוויה המגדרית הפנימית שלו. אותה "חוויה מגדרית" היא הזהות המגדרית – המגדר שאנו תופסים ומרגישים שייכים אליו. זהות מגדרית מתפתחת כבר מגיל צעיר, כאשר אנו לומדים את התפקידים, המשמעויות והציפיות הנלוות להיותנו ילדים או ילדות, גברים או נשים. כאשר מתקיימת חוסר הלימה בין המין הביולוגי לבין הזהות המגדרית, תחושות של בלבול והצפה רגשית עלולות לעלות: מהן האפשרויות העומדות בפניי? כיצד אדע שתחושה זו אינה זמנית? איך הסביבה שלי תגיב?

חשוב לציין, כי זהות מגדרית אינה נוגעת לזהות מינית אשר מורכבת מהעדפה ונטייה מינית. כלומר, אין החוויה המגדרית מעידה או מחייבת בנוגע לזהות המינית. כמו כן, זהות מגדרית נמצאת על קשת, ואינה מהווה הגדרה בינארית או מחייבת. על אותה קשת טרנסית, החוויה המגדרית הינה רחבה, ייחודית ומגוונת, כאשר לעיתים היא תלווה בהליך רפואי להתאמה מגדרית, ולעיתים לא.

דיספוריה מגדרית היא מצוקה רגשית משמעותית אשר נובעת מאותה חוויה של חוסר הלימה בין המין הביולוגי לזהות המגדרית. כמובן, אין זה מחייב שכל אדם על הקשת הטרנסית יסבול מתחושות דיספוריות, אך פעמים רבות, ההתמודדות עם חוויה זו, בעיקר בגילאים מוקדמים וכאשר מערכת התמיכה אינה חזקה ומקבלת, אינה קלה. כאשר תחושת חוסר ההלימה בין המין הביולוגי לזהות המגדרית נמשכת באופן רצוף לפחות 6 חודשים, והיא מובילה למצוקה רגשית משמעותית ואף לפגיעה בתפקוד האישי, חברתי ומקצועי, מדובר בדיספוריה מגדרית. במצבים אלו, ההמלצה היא לפנות לטיפול מותאם ומאשש מגדר, אשר עשוי לסייע בהתמודדות הרגשית הנלווית לחוויה המגדרית המתהווה.

כיצד ניתן להפחית את המצוקה?

המצוקה הרגשית המלווה את אלו הסובלים מדיספוריה מגדרית הינה "דו-כיוונית". כלומר, חוויות קשות ברמה הנפשית, חברתית וגופנית, תורמת להגברת הדיספוריה, וכן אלו הסובלים מדיספוריה מגדרית נוטים למחשבות ורגשות שליליים, אשר משמרים ומקשים על ההתמודדות עם החוויה המגדרית. דיספוריה מגדרית מתוארת על ידי הסובלים ממנה כמינונים גבוהים של מחשבות על דימוי גוף, הליכים רפואיים ופגיעות עצמיות גופניות, וכן רגשות תכופים של כעס, עצב, פחד והדחקה.

הידע אודות טיפולים מותאמים לדיספוריה מגדרית הינו מוגבל, אך כל טיפול נפשי רגשי אשר נועד להפחית מחשבות שליליות ורגשות קשים, עשוי לסייע במצב זה. עם זאת, מצוקה רגשית הנובעת מדיספוריה מגדרית היא ייחודית. על טיפול מיטיב בדיספוריה מגדרית לקחת בחשבון גם את ההתמודדות עם הקושי אך גם את הצורך בהימנעות אשר מאפשרת קצת להפחית את העיסוק במגדר ובהשלכות של החוויה המגדרית.

האיזון והשילוב בין אסטרטגיות התמודדות, כמו טיפול מותאם לקהילה הטרנסית, מיינדפולנס, אינטראקציות חברתיות, הבניות קוגניטיביות והתאמה רפואית לבין אסטרטגיות הימנעות כמו הסחות דעת, הדחקה, הימנעות מצפייה בעצמי או בגופי, הסתרה ועוד, מוריד את הלחץ והמצוקה הרגשית המשמעותית, ומאפשר התמודדות אדפטיבית יותר.

מקורות

Lindley, L., Pulice-Farrow, L., & Budge, S. (2023). The antecedents of gender dysphoria and the associated thoughts, emotions, and ways of coping: A qualitative analysis and clinical implications. Counselling Psychology Quarterly, 36(4), 592-614

Gosselin, J. T. (2016). Gender dysphoria. In J. E. Maddux & B. A. Winstead (Eds.), Psychopathology: Foundations for a contemporary understanding (4th ed., pp. 459–468). Routledge/Taylor & Francis Group

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/insight-therapy/202404/does-our-approach-to-gender-dysphoria-need-an-overhaul

https://www.psychologytoday.com/intl/conditions/gender-dysphoria

American Psychiatric Association, (2013), DSM-V:Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Edition

אנשי מקצוע בתחום

טיפול לקהילה הטרנסית

עוד מאמרים שיעניינו אותך