תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דיסקלקוליה: מתי קשיים במתמטיקה וחשבון הם לקות למידה?

דיסקלקוליה: מתי קשיים במתמטיקה וחשבון הם לקות למידה?

צוות בטיפולנט

חשבון ומתמטיקה הם מבין מקצועות הלימוד הפחות חביבים, בלשון המעטה, בקרב תלמידי בית הספר. יחד עם זאת, לעיתים עולה חשד בקרב ההורה, המורה או התלמיד עצמו כי מאחורי ההישגים הנמוכים בתחום עומד קושי אחר מאשר חוסר חיבה למקצוע, רמת ההישגים הכללית של התלמיד או הוראה לא איכותית – והיא לקות למידה ושמה 'דיסקלקוליה'.

מה זה דיסקלקוליה?

דיסקלקוליה היא לקות למידה אשר משפיעה על היכולת ללמוד פעולות חשבוניות ומתמטיות. אבחנה זו נקבעת כאשר התלמיד בעל אינטליגנציה תקינה, אך הישגיו בתחום נמוכים מהמצופה לגילו הכרונולוגי, החינוך והאינטליגנציה שלו.

דיסקלקוליה לרוב מופיעה במהלך הילדות, למרות שהיא יכולה להיות מאובחנת גם בבגרות. היא אחת מבין לקויות הלמידה הנוירו-התפתחותיות אשר מגבילות את יכולתם של ילדים ומבוגרים לרכוש מיומנות קוגניטיביות שונות אשר מהוות אבני בניין ביכולת ללמוד ולהפגין ידע.  

איך ייתכן שאדם יתקשה דווקא בתחום לימודי ספציפי? חוקרים ממדעי המוח מנסים להסביר זאת באופן הבא. ספרות הן למעשה סמלים אשר מייצגים כמויות וגדלים ספציפיים. כאשר מוצגת ספרה בפני אדם ללא דיסקלקוליה, באופן אוטומטי עולות במוחו אסוציאציות של גודל, כמות ורצף מספרי. עם זאת, בקרב אנשים עם דיסקלקוליה הקשר בין הייצוג של הספרה לבין המשמעות שלה חלש יותר.

איך דיסקלקוליה נראית?

דיסקלקוליה עשויה להתבטא בתופעות הבאות:

• קושי או חוסר עקביות בביצוע פעולות הוספה, החסרה, כפל וחילוק

• קושי להבין חוקים מתמטיים או לזכור עובדות או תבניות מתמטיות

• קושי להשוות בין כמויות של אובייקטים (להבחין מי קטן או גדול יותר)

• קושי לקרוא שעון אנלוגי (מחוגים)

• קשיים לבצע פעולות חשבוניות בעל פה (ללא עזרים, כמו דף ונייר)

• שימוש באצבעות לצורך ספירה, גם לאחר שקבוצת בני הגיל חדלו מהצורך בכך

• קושי במשימות הקשורות לכסף, כמו חישוב טיפ, הערכת אחוזי הנחה וכו׳

• קושי להעריך ערכים כמו מהירות, זמן או מרחק

• בלבול בהכוונה בין ימינה לשמאלה או קושי להתמצא במרחב

• איחורים תדירים או קושי בניהול זמן

מה הקשר בין דיסקלקוליה, דיסלקציה ו-ADHD?

במרבית המקרים דיסלקציה היא לקות למידה ספציפית אשר מבודדת ונפרדת משאר היכולות הלימודיות. לצד זאת, ישנה חפיפה מסוימת בין שלושת האבחנות – דיסקלקוליה, דיסלקציה ו-ADHD. מחקרים מעידים כי חלק לא מבוטל של הילדים עם דיסקלקוליה מאובחנים גם עם דיסלקציה (לקות למידה במיומנויות הקריאה) והפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD).

לעיתים קשה להבחין בין האבחנות האלו. הישגים נמוכים בחשבון ומתמטיקה עשויים להיות קשורים לדיסקלקוליה, אך ייתכן כי מקורם בהפרעת קשב והיפראקטיביות אשר קשורה לטעויות חישוב מתוך חוסר תשומת לב או לקושי לשבת בכיתה וללמוד את החומר הנלמד. כדי להבחין ביניהם או לאתר גורמים נוספים הקשורים לקושי במתמטיקה וחשבון יש לבצע אבחון פסיכודידקטי.

איך לעזור לילד עם דיסקלקוליה?

על אף שדיסקלקוליה היא לקות למידה אשר לא ניתנת 'לריפוי', ישנם דרכים לתמוך ולסייע לתלמיד כדי לקדם אותו בתחום הלימודי, וכן לצמצם או למנוע פגיעה בערכו העצמי או התפתחות של חרדת בחינות.

1. עריכת אבחון פסיכודידקטי – על מנת לספק טיפול מתאים, יש קודם כל להעריך את הגורמים השונים אשר מסבירים את ההישגים הנמוכים מהמצופה בתחום החשבון והמתמטיקה באמצעות אבחון פסיכודידקטי. כאמור, פעמים רבות קיימת יותר מלקות למידה אחת ולעיתים הן מוסברות על ידי אבחנות אחרות או נוספות.

2. תיווך ומתן הסבר לילד על דיסקלקוליה – בליווי המאבחן או המטפל, על ההורה לתווך ולהסביר לילד על מהות לקות הלמידה שלו. מומלץ להדגיש לילד כי דיסקלקוליה היא נפרדת משאר יכולותיו ואינה קשורה לרמת האינטליגנציה ולידע שלו. ילד אשר ברשותו הסבר לדבר העומד מאחורי קשייו, עשוי להתמודד עמם טוב יותר. 

3. תגבור בשעות הוראה – תלמידים עם דיסקלקוליה זקוקים ללמידה המותאמת לצרכיהם הייחודיים. שעות נוספות אלו עשויות לסייע לילד לעמוד ברמה הכיתתית ולהתאים את שיטת הלימוד לאופן שבו הוא מעבד את המידע טוב יותר (למשל, באמצעים חזותיים או דרך משחק).

4. התאמות בדרכי ההיבחנות – המלצות האבחון עשויות לזכות את התלמיד בהתאמות בתנאי היבחנות באופן שיאפשר לו לבטא את הידע שברשותו מעבר ללקות הקיימת. למשל, שימוש במחשבון כאשר הידע הנבחן הוא מתקדם מעבר ליכולות חשבוניות בסיסיות.

5. תמיכה של טיפול רגשי – לעיתים לקות למידה מובילה לקשיים פסיכולוגים שונים כמו פגיעה בערך עצמי, ירידה במוטיבציה ללמידה וחרדת בחינות. טיפול רגשי עשוי לתמוך ולהטיב עם הילד באופן אשר עשוי לשפר את יכולתו להתמודד עם קשייו וכך למעשה לקדם את הישגיו הלימודיים.

מקורות

הניק, א' ורובינשטיין א' (2009). היבטים נוירוקוגנטיביים של דיסקלקוליה התפתחותית. Medicin ילדים, עמוד 42-46.

משרד החינוך (2003). חוזר מנכ"ל תשסד/4(ב): התאמות בדרכי ההיבחנות לנבחנים בעלי ליקויי למידה אינטרניים ואקסטרניים. https://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc//sd4bk4_3_25.html

https://www.psychologytoday.com/intl/conditions/dyscalculia

אנשי מקצוע בתחום

אבחון לקויי למידה

עוד מאמרים שיעניינו אותך