תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שלום בין איש לאשתו: טיפול זוגי לזוגות דתיים

שלום בין איש לאשתו: טיפול זוגי לזוגות דתיים

צוות בטיפולנט

״ה׳ יימחה על המים בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו״ (ויקרא רבה ט', סימן ט׳)

על פי פרשני חז״ל, הערך 'שלום בית' הינו ערך עליון ונעלה ביהדות והוא מוכר בעיקר לעניין שמירת האחווה והכבוד ההדדי בין בני זוג. לצד חשיבותו העליונה, מובן כי 'שלום בית' הוא לא תמיד דבר אשר קל להשכין. לכן, אין זה מפתיע כי בחברה הדתית והמסורתית קיימים גורמים רבים אליהם ניתן ונהוג לפנות בנושאים אלו – כמו רב הקהילה, מדריכת כלות ומדריך חתנים. לצד זאת, בשנים האחרונות הולכת וגוברת ההכרה בכך שניתן לשלב בין מקורות ידע שונים ולפנות גם למטפלות ומטפלים זוגיים.

סוגיות ייחודיות בטיפול זוגי לדתיים

האם טיפול או ייעוץ זוגי לדתיים שונה מאשר עבור זוגות חילוניים? לא בהכרח. ככל הנראה כי רב הדמיון על השונה. כל זוג אשר מגיע לטיפול זוגי מתמודד עם קשיי תקשורת, קונפליקטים, חוויות שליליות בתוך יחסים קרובים וכדומה. לצד זאת, עשויות להיות סוגיות ייחודיות עבור הקהילה הדתית והמסורתית אשר עלולות להעמיק ולהתווסף לקשיים הקיימים. 

לפניכם רשימה חלקית של כמה מהסוגיות אשר עשויות לעלות בטיפול זוגי לדתיים:

פערים במידת הדתיות: לא פעם מתעוררים קונפליקטים אשר מקורם בהתנגשות בין הציפיות והערכים הזוגיים לבין ציפיות ואיסורים הקשורים אל רקע חברתי, דתי או עדתי שונה. כאשר זוגות חווים פער במידת השמירה על מסורת ומנהגים דתיים או פערים במורשת העדתית, הם עשויים לחוות מתח בתחומי חיים רבים ומגוונים אשר מפרים את השלווה והאחדות ביניהם, החל מנושאים יום יומיים כמו שמירת כשרות ועד נושאים אינטימיים כמו שמירת שבעה ימים נקיים.

קשיים במימוש חובות ומצוות הלכתיות במסגרת היחסים: היהדות מתווה מצוות, חובות וערכים אשר חלים בין איש לאישה ונוגעים לתחומים רגישים ואישיים ביותר. ציפייה חיצונית לממש מצוות וחובות מסוימות עלולה להוסיף לחץ, חרדה ותחושת חריגות סביב קשיים נפוצים בין בני זוג. למשל, בעיות פוריות או קשיים כלכליים המקשים על מימוש מצוות 'פרו ורבו' או קשיים בתפקוד המיני המקשים על מימוש הנישואים.

מעבר חד בין 'אסור' ל'מותר' ו'צריך': שנת הנישואים הראשונה טומנת בחובה הסתגלות למעבר בין הפרדה מגדרית במרחבים הציבוריים לבין מחייה משותפת בתוך הבית וקיום יחסי אישות. במצבים אלו, בני הזוג מתקשים לזנוח את מערכת הסייגים והאיסורים סביב צניעות בתוך ביתם. מעבר לקושי הנוכח בשנת הנישואים הראשונה, לעיתים חוויות שליליות ראשוניות אשר לא טופלו ועובדו עלולות להמשיך הלאה לחיים המשותפים של בני הזוג.

• קושי לשתף בקשיים בתוך הקהילה: לעיתים הקדושה הסובבת את חיי הזוגיות והמיניות מקשה על שיתוף הקשיים בתוך הקהילה, בפרט כאשר מדובר בקשיים בתחום המיני. פעמים רבות מתלווה אל הקשיים בין בני הזוג תחושות אשמה ובושה אשר מקשות לשתף אחרים ברגשותיהם ולזכות בנרמול ותמיכה. ההימנעות משיתוף וקבלת עזרה ותמיכה מתאימים, עשויים להוביל להתמשכות והחמרתם של הקשיים הקיימים בין בני הזוג.

האם לפנות למטפל דתי או חילוני?

כאשר בני הזוג כבר מגיעים להחלטה כי הם מעוניינים לפנות לטיפול זוגי, פעמים רבות הם מתחבטים סביב השאלה האם טיפול או ייעוץ זוגי לדתיים צריך להתקיים על ידי מטפל מתוך הקהילה המסורתית, הדתית או החרדית. התשובה לכך מורכבת משיקולים אישיים שונים של בני הזוג, חלקם ייחודיים לזוגות דתיים וחלקם נוגעים באופן כללי אל בחירת מטפל.

כך למשל, ישנם זוגות הסבורים כי מטפל או יועץ דתי אשר בקיא בערכי היהדות עשוי לסייע באופן מתאים יותר מתוך הכרותו עם ההלכות והאיסורים. לעומת זאת, יש הסבורים כי כאשר המטפל הוא מחוץ לקהילה, לבני הזוג נפתחת אפשרות להיפתח ולשתף בסוגיות אשר סביבן קיים מסר כי הן 'מחוץ לתחום' המקובל והראוי לשיחה בתוך החברה בה הם חיים. במקרים מסוימים, כאשר ישנה התנגשות בין המלצות הניתנות בייעוץ זוגי דתי לבין ההלכה, המטפל והרב עשויים לעבוד יחד בתקשורת זה עם זה ולגשר על הפערים. 

בכל מקרה, ניתן ורצוי לשאול את המטפל האם הוא מכיר או בעל ניסיון בטיפול או ייעוץ זוגי דתי ולשמוע על הדרכים אשר ברשותו להתמודד עם סוגיות הנוגעות להלכה. בכל טיפול, בין אם המטפל הוא דתי או חילוני, חשוב לשים לב כי המטפל רגיש וקשוב לאמנות והתפיסות האישיות של כל אחד מבני הזוג. גם כאשר המטפל מאתגר את תפיסתכם וחשיבתכם – חשוב כי בחדר הטיפול תשרור אווירה של מתן כבוד לתפיסות השונות.

מקורות

כהן, ט׳ (2013). אשה ויהדותה: שיח פמיניסטי־דתי עכשווי: מבחר הרצאות מהכנסים הבינלאומיים השישי והשביעי 'אשה ויהדותה'. ירושלים: הוצאת ראובן מס בע״מ.

קליינר-פז, ע׳ (2021). הלא מודע הזוגי: זוגיות וטיפול זוגי במבט פסיכואנליטי. תל אביב: רסלינג.

שיר-אל, מ' (2009). מעשה באשה אחת: על רוחניות נשית וקנאה גברית. בתוך ר׳ קרן [עורכת]. השמיעיני את קולך: עיונים במעגל השנה ובפרשות השבוע (עמודים 271-274). ירושלים: הוצאת ראובן מס בע״מ.

Shalev, O., Baum, N., & Itzhaki, H. (2013). "There's a man in my bed": the first experience of sex among modern orthodox newlywed in Israel. Journal of Sex and Marital Therapy, 39(1), 40-55. DOI: 10.1080/0092623X.2012.675021

תחומי מומחיות:
טיפול זוגי ,ייעוץ זוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך