תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אבל אני אוהב להיות בבית: אשפוז בית פסיכיאטרי

אבל אני אוהב להיות בבית: אשפוז בית פסיכיאטרי

ד"ר מיכאל בז׳מין

לרוב, אנו נוטים לחשוב על אשפוז פסיכיאטרי ככזה שניתן רק בבתי חולים. ואכן, בעבר האופציה היחידה עבור אנשים שנזקקו לטיפול נפשי אינטנסיבי הייתה אשפוז בבית חולים, מרצון ולעתים אף בכפייה. אולם, בשנות ה-60 של המאה הקודמת התחילה להתפתח גישה חדשה שדגלה בטיפול בחולים פסיכיאטריים במסגרת הקהילה, ככל הניתן, וכיום האשפוז הפסיכיאטרי הביתי נחשב לאלטרנטיבה מקובלת. בכתבה הבאה נבין איך נראה אשפוז בית פסיכיאטרי, נכיר את יתרונותיו ונבדוק למי הוא יכול להתאים.

מה זה אשפוז בית ואיך זה עובד?

בעשורים האחרונים אשפוז בית פסיכיאטרי הפך למענה מקובל במדינות שונות בעולם. גורמים שונים, ביניהם כתבות תחקיר על מצבם של בתי החולים הפסיכיאטריים בארץ והתובנה כי הטיפול הפסיכיאטרי כולל בעיקר זריקות וכדורים ובמקרים רבים אינו דורש מכשור רפואי, היוו זרז להופעת שירות זה גם בישראל.

החל משנת 2020 השירות מוצע על ידי מספר חברות פרטיות, וניתן לקבלו ללא עלות בכפוף להסכמים בין קופות החולים לבין אותן חברות. כשלב ראשון, יש צורך בהפניה, אותה ניתן לקבל ממספר גורמים:

קהילה: רופא משפחה או פסיכיאטר מטפל בקופה יכולים להפנות מטופלים לאשפוז בית פסיכיאטרי במקרה של החמרה במצב קיים או משבר נפשי משמעותי ראשון.

חדר מיון: את ההפניה אפשר לקבל גם במהלך ביקור במיון הפסיכיאטרי. גם במקרה זה, נדרש אישור מקופת החולים.

בית חולים פסיכיאטרי: ניתן לשחרר לאשפוז ביתי מטופלים המאושפזים בבית חולים פסיכיאטרי לפי חוות הדעת של סגל המחלקה ולאחר קבלת אישור מקופת החולים של המטופלים.

אחרי שההפניה לאשפוז ביתי נקלטת בחברה המעניקה את השירות, פסיכיאטר מגיע לבית המטופל לבדיקה ראשונית, בוחן את מידת ההתאמה לאשפוז בית וקובע את תוכנית הטיפול. במקביל, מצוות למטופל צוות רב תחומי הכולל אנשי ונשות מקצוע מתחומי הפסיכיאטריה, סיעוד, עבודה סוציאלית ומומחים מתחומים נוספים בהתאם לצורך, כגון: פסיכותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונה ועוד.

ככלל, התהליך הטיפולי נמשך כחודשיים בממוצע ומאופיין במספר ביקורים גבוה בהתחלה, אשר פוחת בהמשך. לאורך כל תקופת האשפוז הביתי מלווה מתמודד הנפש בפסיכיאטר. בנוסף, מתקיימות ישיבות של הצוות הרב מקצועי שנועדו להבטיח סנכרון והמשכיות בטיפול. בסיום הטיפול הביתי נקבע למטופל תור לפסיכיאטר או הפסיכיאטרית בקופה על מנת להבטיח שמירה על הרצף הטיפולי ולמנוע התדרדרות במצב.

מטרות ויתרונות האשפוז הביתי

מטרותיו של אשפוז בית פסיכיאטרי הן אבחון קליני, טיפול רפואי כוללני עד להגעה למצב של רמיסיה (הפוגה), וביצוע התערבויות סוציאליות במידת האפשר, דוגמת הגשת מסמכים לביטוח לאומי, ועדות סל שיקום, ועוד. כמו-כן, אשפוז בית טומן בחובו יתרונות שונים אל מול האשפוז בבית החולים:

1. שימור התפקוד ורצף החיים – אשפוז פסיכיאטרי בבית חולים מייצר ניתוק מסוים מהמשפחה, מהעבודה ומהשגרה, המקשה על החזרה לחיים ולסביבה הטבעית לאחר השחרור. בנוסף, הוא דורש הסתגלות לשהות ולינה במחיצת אנשים לא מוכרים, דבר העלול להוות קושי משמעותי במהלך האשפוז. אשפוז ביתי חוסך התמודדויות אלה ומאפשר שמירה על רצף החיים.

2. היכרות הצוות המטפל עם הסביבה הטבעית של מתמודד הנפש – במסגרת הטיפול הביתי מתייחסים אנשי הצוות הרפואי גם לסביבה הטבעית של המטופלים. הכרת סדר היום, סביבת המגורים הפיזית, בני המשפחה והחברים וכן דפוסי התקשורת עימם, מהווים חלק חשוב בתהליך הטיפולי.

ההערכות הקליניות במסגרת הטיפול הביתי עשויות להיות מדויקות יותר, מכיוון שהן לוקחות בחשבון אינטראקציות אמיתיות של המטופל עם בני משפחתו, תנאי מגוריו, מצבו החברתי, יכולותיו התפקודיות במישורים שונים ועוד. באשפוז בבית חולים פסיכיאטרי קבלת מידע זה לא מתאפשרת או מתאפשרת בעקיפין בלבד, מסיפורי המטופל ובני משפחתו.

3. תמיכה בבני המשפחה – עבודה עם בני משפחת המתמודד היא חלק בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי. היא כוללת הדרכה על סימני החמרה, הסבר אודות תופעות לוואי של טיפול תרופתי, מתן מידע על שירותים שיקומיים שהמטופל זכאי להם מטעם המדינה, מניעת שחיקה ועוד.

4. שמירת פרטיות – בשל השינוי המשמעותי באורח וסביבת החיים, אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי כרוך לעיתים בחשיפת מצבו הנפשי של האדם לאחרים. לעומת זאת, טיפול ביתי יכול למנוע או להפחית את הצורך להסתיר, לספק הסברים ולחלוק מידע על המצב, ובכך מאפשר לשמור על כבודם ופרטיותם של המטופלים באופן שמתאים להם.

5. צמצום תופעת "הדלת המסתובבת" – חזרה לאשפוז פסיכיאטרי בחודשים שלאחר סיומו היא תופעה נפוצה, אשר זכתה לכינוי "הדלת המסתובבת". לעומת זאת, לפי ממצאים ראשונים, נראה כי היקפי האשפוזים החוזרים של אשפוז ביתי נמוכים בהרבה מאלו של אשפוז פסיכיאטרי בבתי חולים.

האם אשפוז פסיכיאטרי בבית מתאים לכולם?

לצד היתרונות הרבים, כדאי לקחת בחשבון כי אשפוז פסיכיאטרי ביתי אינו המענה המתאים בכל מצב. לפי משרד הבריאות ישנם מספר קריטריונים המגדירים חוסר התאמה לטיפול זה:

• האדם מהווה סכנה ממשית לעצמו ומחייב השגחה צמודה (לדוגמה, סכנת התאבדות מיידית וממשית)

• האדם מהווה סכנה לסביבה (אלימות פיזית או מינית, התנהגות אשר אינה מקובלת בחברה)

• היעדר מקום מגורים קבוע

• היעדר ליווי במהלך האשפוז הביתי (קרוב משפחה, מכר או איש צוות בדיור מוגן)

• קיום מחלה או מצב גופני המצריכים אשפוז בבית חולים

התמכרות פעילה לסמים ולאלכוהול הדורשת גמילה

בחלק מהמקרים, יכולות להתאים חלופות אחרות – דוגמת בית מאזן המספק מעטפת טיפולית רחבה למתמודדי נפש הנמצאים במשבר נפשי חריף.

לסיכום, אשפוז בית פסיכיאטרי מרחיב את מנעד המענים הטיפוליים הזמינים כיום למתמודד נפש הזקוק לטיפול אינטנסיבי. כשמדובר בסוג הטיפול המתאים, יש לשירות חדשני זה שורה של יתרונות הן למתמודדי הנפש והן למערכת הבריאות.

על הכותב – ד"ר מיכאל בז'מין

ד"ר מיכאל בז'מין הוא פסיכיאטר, MD, MHA, מנהל רפואי של שירות אשפוז בית פסיכיאטרי, שרן רפואה עד הבית. מרצה בטכניון, באוניברסיטה הבינלאומית לטראומה ובבית ספר לאחיות הלל יפה. יועץ ביק"ר - יחידה לקנביס רפואי, מדריך מתמחים בפסיכיאטריה.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכיאטרי

עוד מאמרים שיעניינו אותך