תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מחיר השופינג: על התמכרות לקניות

מחיר השופינג: על התמכרות לקניות

צוות בטיפולנט

אנשים רבים נהנים להתחדש מידי פעם בבגד חדש, או מחכים לרכוש את הסמארטפון המתקדם ביותר בשוק. בעוד שהנאה מקניות היא לגיטימית כשלעצמה ומהווה חלק מהשגרה, חשוב לשים לב אם היא חוצה גבול, והופכת לדפוס התנהגות בעייתי הדורש התייחסות. בכתבה הבאה, נכיר את מאפייני ההתמכרות לקניות ואת הדרכים בהן ניתן להתמודד עימה.

מה היא התמכרות לקניות?

הביטוי התמכרות לקניות מתייחס לדפוס התנהגות הכולל קושי משמעותי או היעדר יכולת לשלוט בדחף לקנות, למרות ההשלכות השליליות הנובעות מכך. אמנם כיום לא קיימת אבחנה רשמית כזו בכלי האבחון המקובלים דוגמת המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM), אך מדובר בתופעה מוכרת הדורשת מענה, אשר נהוג להתייחס אליה בשפה היום-יומית כאל התמכרות. על פי מחקרים, התמכרות לקניות מתעוררת לרוב בתחילת גילאי ה-20.

בדומה לסוגי התמכרותֿ אחרים המערבים תלות בהתנהגות מסוימת, כצריכת אוכל או שימוש באינטרנט, ההתנהגות כשלעצמה אינה מזיקה – אך כאשר היא מתרחשת בתדירות גבוהה מהרגיל, היא עלולה להפוך לבעייתית, ולגרום להשלכות שליליות שונות. אז מתי האהבה לקניות הופכת להתמכרות? להלן כמה דפוסי התנהגות אשר עלולים להוות סימנים לכך:

• עיסוק מוגבר בקניות, הכולל מחשבות מרובות על הקנייה הבאה ותכנון שלה.

• קושי לשלוט בהיקף הזמן והמשאבים הכלכליים המוקדשים לקניות.

• רכישת מוצרים רבים מבלי לעשות ברובם שימוש. כלומר, השופינג לא נעשה למען הנאה מהמוצר, אלא מעין "קנייה לשם הקנייה".

• היווצרות חיכוכים במערכות היחסים הקרובות, כזוגיות ומשפחה, כתוצאה מהרכישות החוזרות והנזק הכלכלי הנלווה להן.

• שימוש בקניות כדי לווסת את מצב הרוח, למשל להפחתת מתח או שעמום.

• חוויית הקנייה מעוררת תחושת עונג והקלה, אך לאחר מכן מלווה ברגשות שליליים כמו אשמה.

בכל מקרה בו הדחף לקניות יוצא משליטה, גורם למצוקה נפשית לאדם ולסביבתו הקרובה, או לנזקים כלכליים, חשוב לתת את הדעת על כך.

מאיפה מגיע הדחף לקנות?

התמכרות לקניות מתפתחת בעיקר אצל אנשים שחיים במדינות קפיטליסטיות ומפותחות, בהן הזמן הפנוי גבוה יותר וכמות המוצרים על המדף היא אינסופית. עם זאת, הפיתוי לקנות לא הופך לדפוס התמכרות אצל כל אחד.

לעיתים, התמכרות מתפתחת אצל אנשים אשר גדלו במשפחות בהן חפצים ומתנות שימשו כאמצעי להעלאת הערך העצמי, להקלה על כאב ולהפגנת חיבה בקשר. בנוסף, היא עלולה להתפתח במשפחות מבוססות שירדו מנכסיהן, כאמצעי להשבת מעמד חברתי שאבד.

באופן כללי, רבים מהמכורים לקניות משתמשים בשופינג כאמצעי לוויסות רגשות שליליים ולהרגעה עצמית. בטווח הקצר, הקנייה משרתת מילוי של צורך או חסך – להרגיש פחות בודדים, להגביר את הביטחון העצמי או להתמלא בריגוש. אולם, ההקלה אינה נשמרת לאורך זמן, ופעמים רבות מתעוררים אחריה רגשות קשים של אשמה ובושה. רגשות אלה מעוררים מחדש את הצורך בקניות, וההתמכרות נמשכת.

טיפול בהתמכרות לקניות 

לעתים קרובות, תחושות האשמה והבושה המתעוררות סביב הקניות המרובות, מובילות בתורן להסתרת ההתמודדות. בשל כך, פנייה לטיפול עלולה להתרחש רק לאחר זמן רב ובעקבות לחץ משפחתי. אך חשוב לדעת כי פעמים רבות ההתמודדות האישית והמשפחתית קשה וכואבת, ופנייה לסיוע של איש או אשת מקצוע עשויה להקל ולסייע באופן משמעותי בתהליך הגמילה והשיקום.

כיום, הטיפול המקובל והיעיל ביותר בהתמכרות לקניות הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), במסגרת קבוצתית או פרטנית. במהלך הטיפול, המטופל או המטופלת לומדים לזהות את הטריגרים שמובילים לביצוע הקנייה ואת הרגשות השליליים המגבירים את הדחף לקנות. עם הזמן, הם רוכשים מיומנות לשליטה בדחף ולוויסות הרגשות אשר מניעים אותם לפעולה.

בחלק מהמקרים, מומלץ לשלב עם טיפול פסיכולוגי גם טיפול תרופתי, הכולל תרופות נגד דיכאון וחרדה. הטיפול התרופתי עשוי להוביל לירידה בעוצמת הדחף עצמו, ולסייע בוויסות התחושות השליליות אשר ייתכן ועוררו מלכתחילה את הדחף לקניות.

בנוסף, כיוון שהנזק הכספי והפגיעה הכוללת של התמכרות משפיעים על היחסים עם הסביבה הקרובה, כדאי לשקול לפנות גם לטיפול זוגי או משפחתי. הטיפול עשוי לסייע לתקן קרעים שנוצרו ביחסים, לעזור לבני המשפחה להבין מנין נובע הדחף הבלתי נשלט לקנות, ולתמוך בתהליך הטיפולי בצורה טובה יותר.

לסיום, אם אינכם בטוחים מה סוג הטיפול המתאים, אך מזהים דחף בלתי נשלט לקניות אשר גורם למצוקה ופוגע באיכות החיים, מומלץ לפנות לאיש מקצוע על מנת לקבל הכוונה וסיוע.

מקורות

Black, D. W. (2007). A review of compulsive buying disorder. World Psychiatry, 6(1), 14‏

Müller, A., Mitchell, J. E., & de Zwaan, M. (2015). Compulsive buying. The American Journal on Addictions, 24(2), 132-137‏

Tartakovsky, M. (2022, June 20). Compulsive shopping: A guide to causes and treatment. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/finding-new-home/202206/compulsive-shopping-guide-causes-and-treatment

תחומי מומחיות:
התמכרויות ,טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך