תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

רוצה לחיות איתו לנצח: טיפול זוגי בקהילת הלהט״ב

רוצה לחיות איתו לנצח: טיפול זוגי בקהילת הלהט״ב

צוות בטיפולנט

'רוצה לחיות איתו לנצח' (להקת קרח תשע, מילים: נעם רותם ואוהד קוסקי)

זוגיות בקהילה הלהט״בית כוללת אתגרים והזדמנויות גם יחד. מצד אחד, נמצאים הקשיים ה'רגילים' אותם פוגשים כלל הזוגות, כמו גם אלו הנובעים מחוסר הכרה וקבלה של זוגיות להט״בית בחלקים מהחברה ובמוסדות המדינה. מצד שני, טמונות הזדמנויות – החלוציות של הקהילה הגאה מאפשרת חופש רב יותר לחקור, לגלות ולהגדיר ציפיות חדשות ומודלים שונים סביב יחסים, אינטימיות ומיניות. 

אם כך, טיפול זוגי לזוגות להט״ב עשוי ללוות ולסייע סביב אתגרים וקשיים לצד ליווי תהליך של חקירה, הגדרה ואישוש של מערכת היחסים. במה שונה טיפול זוגי בזוגות להט״ב מכל טיפול זוגי שהוא? ומהו טיפול גיי פרנדלי? על כך בכתבה הבאה. 

במה שונה טיפול זוגי בזוגות להט״ב?

טיפול זוגי בזוגיות הומוסקסואלית, לסבית, בי-סקסואלית, פאן-סקסואלית וכדומה אינו שונה באופן מהותי מכל טיפול זוגי שהוא. לצד זאת, טיפול זה מכיר ומתייחס למורכבויות השונות עמם מתמודדים ומתמודדות בני ובנות הקהילה – בנפרד וכזוג. כלומר, נוסף על האתגרים והמורכבויות שיש בכל זוגיות, פעמים רבות זוגות גאים מתמודדים עם סוגיות המאפיינות את הקהילה הלהט״בית.

לפניכם רשימה חלקית של סוגיות ייחודיות בטיפול בזוגות להט״בים:

'נחיה כמו בעל ואישה'? מיעוט במודלים

האפשרות למודל מגדרי גמיש יותר בזוגיות להט״בית מהווה הזדמנות לשבירת המודלים המצמצמים והמגבילים הקיימים לגבי גבריות ונשיות. לצד זאת, עשויים לעלות אתגרים שונים לגבי הציפיות בחלוקת התפקידים בין בני הזוג. כך למשל, מחקרים מעידים כי בני או בנות הזוג עשויים לחוש בושה כאשר הם לוקחים על עצמם בתוך היחסים תפקיד המאתגר את זהותם הגברית או הנשית. הדבר עלול לגרום לקונפליקטים, תחרותיות וקושי בפשרה. בזוגות בהם אחד או אחת מבני הזוג או שניהם טרנסג'נדרים, עשויים להיות אתגרים דומים ואף בולטים יותר. 

הומופוביה מופנמת

תהליך היציאה מהארון הוא תהליך מתמשך אשר כולל תהליך הכרה, קבלה עצמית והזדהות עם הנטייה המינית. גם לאחר היציאה מהארון, בקרב בני או בנות הזוג עשויים להיות ביטויים של הומופוביה מופנמת וסטיגמות על אהבה, מיניות ואושר ביחסים. אמביוולנטיות מתמשכת לגבי מערכת היחסים או התנהגויות ש״מחבלות״ במערכת היחסים, למשל, עשויים להיות ביטויים של חוסר קבלה עצמית סביב הזהות המינית.
 


אשמה, מבוכה ואשמה סביב מיניות להט״בית

קושי בקבלה עצמית של הזהות הלהט״בית עשוי להתבטא בניתוק בין ההתנהגות המינית לבין היבטי חיים אחרים, אשר עלול לפגוע ביכולת להיות באינטימיות מינית עם בן או בת הזוג. במקרים אחרים, גם כאשר בן או בת הזוג שלמים יותר עם זהותם המינית במערכת היחסים הנוכחית, ייתכן כי הם חוו בעבר, בהיותם 'בארון', התנהגויות מיניות לא מטיבות אשר ממשיכות להשפיע על יחסי המין כיום. בשני המקרים – כאשר עולות תחושות של בושה, מבוכה ואשמה סביב המיניות, כדאי לפנות לטיפול זוגי בזוגות חד מיניים או לטיפול אישי לקהילה הגאה

מודל של זוגיות פתוחה

בהיעדר מודלים מבוססים קיימים לזוגיות להט״בית והחלוציות שבה, מתאפשר חופש רב יותר בהגדרת מודלים חדשים לזוגיות. בהתאם לכך, מחקרים מראים כי זוגות בקהילה הלהט״בית נוטים יותר לבחור בזוגיות פתוחה, במודל כזה או אחר. בדומה למודל המונוגמי, מודלים אלו מזמנים אתגרים ייחודיים משלהם. לכן, טיפול זוגי בזוגות בקהילה הלהט״בית עשוי ללוות את הזוג בתהליך ההחלטה לפתוח את היחסים, בהגדרת היחסים, בניסיון לנטרל מכשולים פונטציאליים ובעיבוד החוויה בתוך הזוגיות. 

תא משפחתי גאה

בספרות המקצועית הוכח מעל כל צל של ספק שילדים מתפתחים היטב במשפחות גאות. לצד זאת, ידוע כי הורות גאה כרוכה באתגרים ייחודיים נוספים – כמו מורכבות תהליך הבאת ילדים לעולם בקרב זוגות הומוסקסואלים, וכן אפליה ממסדית על ידי מערכות החוק, החינוך והרווחה המבטאת חוסר הכרה והיעדר זכויות חוקיות להורה שאינו הורה ביולוגי. לעיתים מורכבות זו מזמנת צורך של בני או בנות הזוג לחשוב ולהתייעץ עם אנשי ונשות מקצוע.  

הזוג מול החברה

על אף שכיום החברה יותר מכירה ומקבלת להט״בים, יש לה עוד כברת דרך לעשות בתחום זה. מחקרים מעידים על כך שעדיין מתקיימים ביטויים של חוסר קבלה, אפליה והדרה – סמויים או גלויים, חברתיים או ממוסדיים – אשר משפיעים על רווחתם הנפשית של הזוג. חברי וחברות קהילה אשר מגיעים ממשפחות דתיות ומסורתיות הינם בסיכון גבוה יותר לחוות ביטול, ניכור וחוסר קבלה של הזוגיות. חוסר קבלה מבחוץ עלול להיות מופנם פנימה ולערער ולפגוע ביחסים.

דרוש: טיפול זוגי גיי פרנדלי

כאשר זוגות גאים מגיעים להחלטה לפנות לטיפול זוגי, רבים מהם מעדיפים לפנות למטפלים ומטפלות אשר מצהירים על היותם "גיי פרנדלי" (gay friendly), כלומר בעלי פתיחות וסובלנות כלפי הקהילה. מאחורי העדפה זו עומד הרצון להגיע אל מקום מבטחים שבו הם אינם חוששים לפגוש הומופוביה גלויה או סמויה, דעות קדומות, סטראוטיפים וכן – לפגוש מטפל מקצועי ומנוסה בתחום הטיפול הזוגי בקהילה.

אם המטפל או המטפלת לא הצהירו באופן ברור לגבי היותם 'גיי פרנדלי', ניתן ורצוי לשאול בשיחת הטלפון הראשונית לגבי גישתם וניסיונם בטיפול וייעוץ זוגי בזוגות חד מיניים. מטפלים זוגיים אשר מנוסים בעבודה עם זוגות גאים עשויים להכיר את הדינאמיקות והאתגרים הנפוצים בקרב הזוגות ואת המודלים, הנורמות והשפה בקהילת הלהט״ב, כמו גם לספק ידע והנחייה סביב מיניות ואינטימיות בזוגיות חד מינית. 

מקורות 

בכר, ד׳ (2019, 5 בספטמבר). מבוא לטיפול בלהט"ב [הרצאה מצולמת]. בתוך: הכלה למעשה - היבטים אישיים ומשפחתיים בטיפול בלהט"בים דתיים. האוניברסיטה העברית: ירושלים. 

American psychological association (2021). APA Guidelines for Psychological Practice with Sexual Minority Persons. https://www.apa.org/about/policy/psychological-sexual-minority-persons.pdf

Schwartz, A., Yarbrough, E., & McIntosh, C. A. (2020). Sex and Relationship Issues in Work With the LGBTQ Community. Focus (American Psychiatric Publishing), 18(3), 277–284. https://doi.org/10.1176/appi.focus.20200014

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך