תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד ניתן לסייע לילדים עם ליקויי למידה להצליח?

כיצד ניתן לסייע לילדים עם ליקויי למידה להצליח?

צוות בטיפולנט

עבור ילדים עם לקות למידה, כל משימה לימודית בבית הספר או בשיעורי הבית יכולה להפוך למקור של תסכול. מצד ההורים, עולה לא פעם רצון לסייע לילדיהם עם הקשיים, אך לעיתים לא ברור מה ניתן לעשות, ומאיפה כדאי להתחיל.

בכתבה הבאה, נציג את האתגרים אשר עומדים בפני ילדים אשר מאובחנים בלקות למידה, ונציע 5 טיפים שיוכלו לסייע להורים לתמוך בילדיהם, לחזק את תחושת הביטחון שלהם, ולהפוך את הלמידה לפחות מפחידה, ויותר מוצלחת.

מה האתגרים איתם מתמודדים ילדים עם ליקויי למידה?

לקות למידה, או הפרעת למידה ספציפית, היא הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על רכישת ידע ומיומנויות למידה בסיסיות בתחומי למידה שונים, כמו קריאה, כתיבה או חשבון. ליקויי למידה נראים אחרת אצל ילדים שונים, ועלולים לעורר מגוון קשיים. אלו הם חלק מהאתגרים שאיתם מתמודדים ילדים עם ליקויי למידה:

קשיים אקדמיים: ילדים עם לקות למידה נאבקים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות כמו קריאה, כתיבה ופתרון בעיות מתמטיות, דבר שעלול לייצר פער משמעותי בינם לבין בני גילם.

קשיים רגשיים: ילדים עם לקות למידה עלולים להשוות את עצמם לחבריהם, להרגיש שהם לא עומדים בקצב, או שאינם טובים מספיק. הפער הלימודי שנוצר עשוי לפגוע בדימוי העצמי, ולהעלות תחושות כמו כעס וחוסר אונים. קושי זה עלול להתבטא גם בחרדה, ובבעיות התנהגות.

קשיים חברתיים: במקביל לקושי הרגשי, ילדים עם לקות למידה עלולים לחוות קושי להשתלב עם בני גילם, לחוות בידוד או דחייה חברתית ולפתח חרדה סביב אינטראקציות חברתיות.


אז איך נותנים מענה לקשיים?

1. התחילו מוקדם: פנייה מוקדמת לאבחון ליקויי למידה יכולה לאפשר מענה מהיר יותר לקשייו של הילד. בהתאם לצרכים העולים באבחון, הילד עשוי לקבל התאמות בבחינות, הוראה מתקנת או סיוע חינוכי נוסף, כמו סייעת או שיבוץ בכיתה קטנה. התערבות מוקדמת עשויה לעזור לילד לסגל דרכי התמודדות ואסטרטגיות למידה אשר מתאימות לקשייו, לצמצם את הפער הלימודי ובכך להפחית את חווית התסכול העולה בבית הספר.

2. שתפו במידע: כאמור, לא פעם ילדים אשר מאובחנים בלקות למידה חווים תסכול סביב הלימודים, ומרגישים את הפער שנוצר בינם לבין בני גילם. חוויה זו עשויה להוביל ילדים לייחס את הקושי הלימודי לתכונות אישיותם ולפגוע בדימוי העצמי שלהם. לכן, כדאי לשתף את הילד במידע לגבי לקות הלמידה שלו, בצורה רגישה שתואמת את גילו. בנוסף, מומלץ לאפשר לו לשאול שאלות ולשתף בחוויות של הצלחה וקושי בלימודים. שיחה פתוחה יכולה ללמד את הילד שמותר ואף רצוי לדבר על קושי ולאפשר לו לתקשר את צרכיו גם בעתיד.

3. הדגישו חוזקות: לכל ילד יש תחומים חזקים וכישרונות. כהורים, כדאי לזהות את תחומי העניין הטבעיים של הילד, לפתח אותם דרך חוגים ופעילויות אחר הצהריים, ולשלב אותם בשיח המשפחתי. בעזרת חיזוק הכישרונות הטבעיים של הילד, ניתן לסייע לו לחוות הצלחה והתקדמות גם בתחומים שאינם לימודיים, לייצר קבוצה חברתית חדשה ולשפר את הערך העצמי שלו.

4. הפכו את הפעילות הקשה למהנה ונגישה: על מנת להפיג את התסכול שיכול להיווצר בתהליך הלמידה, נסו להפוך את התרגול למהנה ונוח ככל האפשר. כך, עבור ילד עם דיסלקציה, שמתקשה ללמוד לקרוא, ניתן לבחור טקסטים מהנים המותאמים להעדפותיו (למשל, לתרגל קריאה מתוך קומיקס אהוב).

5. זכרו שיש למי לפנות: לתמיכה מצד ההורים והמסגרת החינוכית יש חשיבות גדולה בהצלחת הילד, אך במידה שעולים קשיים רגשיים, סיוע נוסף עשוי להועיל. במקרים אלה, מומלץ לפנות לאיש מקצוע מתחום הטיפול על מנת לקבל סיוע רגשי אשר מותאם לצרכי הילד. בנוסף, ניתן לפנות להדרכת הורים, שתספק תמיכה וכלים להתמודדות עם האתגרים שלקות הלמידה מעלה גם בהורות.

מקורות

חגי, ע. חגי, י. (2014). יש לי ילד אחר: על הורות לילדים לקויי למידה, קשב וריכוז, מינקות ועד בגרות. הוצאת מודן

Eide, B.L. M.D., M.A. and Eide, F. F. M.D, The Dyslexic Advantage (2011), Hudson Street press

Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37

Tiengsomboon, U., & Luvira, V. (2024). Family support for children with learning disabilities to attain good academic performance: A qualitative study. Malaysian Family Physician: the Official Journal of the Academy of Family Physicians of Malaysia, 19, 25.‏

West, T.G. (1992), A Future of Reversals: Dyslexic Talents in a World of Computer Visualization. Annals of Dyslexia 42. pp. 124-139

West, T.G. (1997), In the Minds Eye, Visual Thinkers, Gifted People with Dyslexia and other Learning Difficulties, Computer Images and the Ironies of Creativity (p.268), Prometheus Books 

אנשי מקצוע בתחום

לקויי למידה

עוד מאמרים שיעניינו אותך