28.01.25
צוות בטיפולנט
מה משותף בין קניית אופנוע, התחדשות בקעקועים ומציאת תחביבים חדשים? כולם מאפיינים את הסטיגמה שמשויכת למשבר גיל ה-40. בגילאי 40-60, נהוג לדבר על משבר אמצע החיים, שמתאר את המעבר לבגרות – לא רק מבחינה פיזיולוגית, אלא מבחינה רגשית, חברתית ומשפחתית.
עבור אנשים רבים, משבר גיל ה-40 יכול להעלות שאלות על משמעות, הישגים וזהות, לצד חששות מהעתיד. עם זאת, מדובר גם בהזדמנות להמציא את עצמנו מחדש. אז אילו אתגרים מאפיינים נשים וגברים בגיל המעבר? ואיך הופכים את משבר אמצע החיים להזדמנות לצמיחה?
בגוף ובנפש: השינויים שמאפיינים את משבר אמצע החיים
גיל המעבר הוא תקופה המתאפיינת בשינויים גדולים, המובילים לעיתים לסערה רגשית, בלבול ושאלות שונות לגבי מטרות חייו של האדם. למרות שתהליך זה מתייחס לתקופת חיים ארוכה למדי, שמתחילה לרב בגיל 40, ניתן לזהות מספר שינויים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים אשר מתחילים להתפתח בתקופה זו, ומשפיעים זה על זה:
שינויים פיזיולוגיים
באופן טבעי, גיל המעבר מביא איתו שינויים גופניים אשר מופיעים בהדרגה ובקצב שונה אצל כל אחד ואחת. עם הגיל, גופנו מתבגר: איכות השמיעה והראייה יכולה להידרדר, והופעתם של קמטים אינה מאפשרת לנו להתעלם מהזמן החולף. אצל נשים, שינויים הורמונליים בגיל המעבר וירידה ברמות האסטרוגן עלולים להוביל לתסמינים כמו גלי חום, עייפות, שינויים במצב הרוח וקשיי שינה. אצל גברים, ירידה ברמות הטסטוסטרון יכולה להשפיע על האנרגיה, החשק המיני ומצב הרוח.
שינויים פסיכולוגיים
במקביל לשינויים במראה החיצוני ובתחושות הגוף, לרב משבר גיל ה-40 מעלה את המודעות לזמן החולף, ולהבנה שלא נהיה צעירים לנצח. מודעות זו עלולה להוביל לתחושות והתנהגויות שונות. עבור חלק מהאנשים, המודעות עשויה להפוך לתמריץ. כך למשל, היא יכולה להוביל את האדם להתפנות לתחומי עניין חדשים שמחויבויות היום-יום לא אפשרו בעבר (כגון ההתמקדות בקריירה ובטיפול בילדים, שמאפיינים פעמים רבות את שנות ה-30 בחיים).
עם זאת, בקרב חלק מהאנשים, ההבנה שלא נישאר צעירים לנצח עלולה להיות מלווה בתחושות תסכול והחמצה על הזדמנויות או שאיפות שלא מומשו. תחושות אלה עלולות להתעצם אם ישנה תחושה שלא עמדנו בציפיות החברה לגבי האדם שהיינו אמורים להיות בגיל 40, מבחינה כלכלית, חברתית וזוגית. לצד זאת, עלולות לעלות גם חרדה מהעתיד, שאלות לגבי הזהות ושינויים בדימוי העצמי של האדם.
מבחינה התנהגותית, שינויים בדימוי העצמי עשויים להוביל לעיסוק מוגבר בשימור מראה הנעורים (למשל, באמצעות פעילות ספורטיבית או ניתוחים אסתטיים). בנוסף, הגעגוע לנעורים עשוי לעורר התנהגויות חדשות ולא אופייניות אצל האדם, ולעיתים אף אימפולסיביות, כמו התפטרות מהעבודה או עיסוק בפעילויות ותחביבים בסיכון גבוה.
איך מתמודדים עם השינויים?
גיל המעבר מאופיין בשינויי סטטוס משמעותיים. זהו שלב אליו אנו עשויים להיכנס כהורים צעירים בשיא הקריירה, ולסיימו על סף פרישה מקצועית, ואפילו כסבים או סבתות. מדובר בזמן של שינוי פנימי וחיצוני, שיכול לשמש גם כ"נקודת אמצע פסיכולוגית" – הזדמנות להתבוננות מעמיקה, הן בעברנו והן בעתידנו. במהלך תקופה זו, יש לאדם הזדמנות להעריך את הישגיו, לשקול מטרות שטרם הושגו ולבחון את האפשרויות החדשות שעומדות בפניו.
הפסיכולוג דניאל לווינסון תיאר את גיל המעבר כתקופה בה האדם מתמודד עם שילוב בין קטבים שונים בחייו. הוא נע בין תחושת צעירות מול זקנה, לקיחת אחריות על הצלחות וכישלונות, חיפוש אחר חיבור וקשר מול הצורך במרחב אישי, וכן בין תחושת גבריות לנשיות. לווינסון טען כי התמודדות מוצלחת עם שלב זה בחיים תתבטא ביכולת לאזן בין התחומים השונים בדרך מיטיבה.
על אף מורכבותו של גיל זה, מחקרים מצביעים על כך שהוא בעל יתרונות, כמו יכולת גבוהה יותר לוויסות רגשי ולתחושת מסוגלות ושליטה בחיים. כמו כן, מרבית המשברים שמתרחשים בגיל המעבר מתעוררים בעקבות אירועי חיים ייחודיים, למשל פיטורין, גירושין או אובדן. מול קשיים אלה, מחקרים מראים שחמלה עצמית וקבלה של השינויים הפיזיים והרגשיים בגיל המעבר, יכולה לסייע להתמודד בצורה מאוזנת ומטיבה.
עם זאת, כאשר עולות תחושות כמו תסכול, חוסר וודאות או חרדה, ייתכן שנרגיש כי עבודה עצמית אינה מספיקה. במצב כזה, טיפול פסיכולוגי יכול להוות כלי משמעותי, אשר מאפשר התבוננות משותפת במצב, ומסייע במציאת האיזון בין תחומי החיים השונים.
מקורות
שיהי, ג. (1993). גיל המעבר של האישה. הוצאת זמורה ביתן
שיהי, ג. (1985). מעברים. הוצאת זמורה ביתן
אייל, נ. (1997). החיים כנהר. הוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד
Choobforoushzadeh, A., Mohammadpanah Ardakan, A., Shafizadeh, R., & Shirovi, E. (2024). The effectiveness of Self-compassion-based intervention on midlife identity crisis -and death anxiety. Journal of Modern Psychological Researches, 18(72), 110-103
.Development in midlife, Lachman Margie, annual Review of psychology, Vol 55 Feb 2004, 305-33