מהי דיסוציאציה? מדוע קשה לאבחן אותה וקל לטעות ולזהות אותה עם תופעות אחרות? מדוע יש המתעקשים עד היום לשלול את קיומה?
במאה ה־19 פייר ז'אנה הגדיר את הדיסוציאציה כהוצאה זמנית של מרכיבים נפשיים מסוימים מחוץ לזרם המרכזי של התודעה, כך שהם לא נגישים למודעות ולזיכרון. מאז שוררים בעולם הפסיכיאטרי והפסיכולוגי חילוקי דעות לגבי קיום תופעה זו, אבחונה והטיפול בה. הוויכוחים מתחדדים ומחריפים במיוחד ביחס לאבחנה של הפרעת זהות דיסוציאטיבית (DID – Dissociative Identity Disorder), שנקראה בעבר 'ריבוי אישיויות'.
דיסוציאציה היא מנגנון מוכר המשרת אותנו בדרכים שונות בחיי היומיום; אך מה קורה כשהוא יוצא מפרופורציה? מה קורה כשדיסוציאציה הופכת לכלי־ההתמודדות המרכזי של אדם עם קשייו בהווה ועם טראומות עבר? מה קורה כשאדם שלוקה בהפרעת דיסוציאציה אינו מאובחן ככזה?
בספר זה מתואר המסע התיאורטי והטיפולי של מושג הדיסוציאציה, נסקרות גישות טיפוליות שונות ונבחנים ממצאים מחקריים. במרכז הספר מוצגת גישה טיפולית אינטגרטיבית, שמשלבת טכניקות טיפוליות אנליטיות עם טכניקות של CBT, היפנוזה וגישות חדשניות אחרות; שיטה זו מודגמת בתיאורי מקרים נוגעים ללב של אנשים, שעברו חוויות קשות, הגיעו למצבי קיצון וחזרו לחיים בזכות טיפול נכון. מקרים מסקרנים וייחודיים אלה יכולים לשמש דוגמה לעבודה טיפולית מעמיקה, יסודית ויעילה.
דאי נצר, פסיכולוג קליני מומחה מדריך לפסיכותרפיה, פסיכו־דיאגנוסטיקה והיפנותרפיה, מנהל מכון היל"ה לחקר ולימוד היפנוזה. בעל ניסיון של יותר מארבעים שנה בטיפול במטופלים שסובלים מסימפטומים דיסוציאטיביים לאחר טראומה.
ד"ר אילה דאי־גבאי, פסיכולוגית קלינית מומחית, מדריכה ומהפנטת מורשית. עובדת עם ילדים, נוער ומבוגרים בטיפול אינטגרטיבי, שמשלב גישות דינמיות, טיפול קוגניטיבי־התנהגותי והיפנוזה.
אליעזר ויצטום, פרופסור אמריטוס בפסיכיאטריה באוניברסיטת בן־גוריון. פרסם יותר ממאתיים חיבורים מדעיים. בין ספריו בעברית 'נפש אבל ושכול', 'ירושלים של קדושה ושיגעון' (עם ד"ר משה קליאן), 'גאונות ושיגעון' (עם פרופ' ולדימיר לרנר), 'הורדוס מלך רודף ורדוף' (עם פרופ' אריה כשר), שזכה בפרס בהט לשנת תשס"ו, 'להביא ילדים לעולם' (עם ד"ר צביה בירמן), 'הפנים הרבות של האובדן והשכול' (עם פרופ' שמשון רובין וד"ר רות מלקינסון), 'פרקים בהתפתחות הפסיכיאטריה' (עם ד"ר יעקב מרגולין), 'ההיסטוריה של הטראומה הפסיכולוגית'.