<
תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י גפן ב - 09/05/2018 01:02:01

    היי,
    מה הטעם בלשבת ולשחזר יחד עם הפסיכולוג סיטואציות קשות מהעבר?
    כן, אני מאמין בעיבוד הסיטואציות ותחימתן לפרופ' מתאימות, לתת מילים לחוויה וכל זה, ועדיין לא מצליח לראות איך זה תורם לי/ יתרום לי?
    בינתיים מרגיש שרק חוזר אחורה וזה מתיש ומציף כ"כ.
    קשה לי עם זה שיש הרבה חוויות שמטושטשות אצלי מאוד, אני יודע מה קרה בהן בערך אבל ממש לא במדוייק, זה מתסכל כ"כ, איך מתגברים על הטשטוש הזה?
    אני מבין שזה נגרם מניתוק רגשי, אבל אם החוויה עובדה במוח בלי הרגש שלה איך הניסיון לדבר ע"כ יעזור? זה ממש ממש לא עוזר!!
    בנוסף, איך זה שאני יותר משוחרר רגשית כאשר אני מדבר על חוויות אילו עם חבר/ה טוב/ה מאשר עם הפסיכולוג?

    תשובה: לתת מילים לחוויה
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 09/05/2018 13:37:56


    שלום גפן.
    כאשר חוויות שליליות וטראומטיות לא זוכות לעיבוד רגשי מספק הן אינן מקודדות ומאוחסנות כזיכרונות אלא נותרות "תקועות" במערכת הפיסית-נפשית. הנפש ממשיכה לנסות ולעבד את החוויות ולהתמודד איתן אך בדרך כלל עושה זאת דרך סימפטומים רגשיים והתנהגותיים שונים- ערפול, דיכאון, חרדה, שחזור של חוויות וקשרים שליליים וכן הלאה. כמו כן, ההתמודדות הבלתי פוסקת של הנפש בדרך כלל מתישה ואינה מאפשרת לאדם להתפנות למטלות החיים הטבעיות (זוגיות, עבודה, לימודים וכד'). בהתאם, מחקרים מצביעים על כך שאחד ההיבטים החשובים בטיפול הוא עיבוד של חוויות אלו באופן שיאפשר להן להפוך מ"פצע פתוח" שמפריע לתפקוד לצלקת, או זיכרון. לכך מכוון הטיפול הפסיכולוגי, ואני מאמינה שעם הזמן תוכל לאפשר לעצמך לעבד גם את הרכיב הרגשי, שהוא באופן טבעי משמעותי להחלמה. מאחר ומדובר במטלה רגשית מורכבת כל כך, טבעי שדיבור על חוויות אלו בטיפול קשה יותר מאשר דיבור עליה עם חברים, שאולי מלכתחילה אין לך ציפייה שהדיבור איתם "ירפא" אותך. כמו כן, מערכת היחסים הנרקמת בטיפול היא מערכת יחסים מורכבת המשחזרת חוויות רגשיות מקשרים משמעותיים קודמים ובמובן זה היא טעונה מאוד ואצל מטופלים רבים מעוררת יותר מתח מאינטראקציות אחרות.
    נשמע שאתה נמצא בשלב מכאיב בטיפול, בו אתה סובל מההתמודדות עם הרגשות המכאיבים אך עדיין לא נהנה מה"פירות" של ההקלה הרגשית שטיפול יכול להביא עמו. זו תקופה קשה ומייאשת, אך היא תעבור.
    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

איילת עדי שדות

איילת עדי שדות

גבעתיים
ענת דפנא

ענת דפנא

רעננה
לימור קופר

לימור קופר

פרדס חנה-כרכור
עדיאל איתן

עדיאל איתן

חולון
ג'ני גוטמן

ג'ני גוטמן

עין הוד
חגית בר

חגית בר

ראשון לציון
יזהר עירון

יזהר עירון

תל אביב - יפו
עמירה איתיאל

עמירה איתיאל

תל אביב - יפו