שלום
יש לי תלמידה בכיתה י מקסימה עם המון ביטחון עצמי, חרוצה ויש לה ציונים טובים מאוד. היא עוברת עם ציונים טובים מאוד בכל המקצועות חוץ מהמתמטיקה. היא נמצאת ב 5 יח"ל ועדיין מתחילת שנה לא עברה במבחנים. בכיתה היא משתתפת עושה עבודות אולם בבחינה היא אומרת לי שהיא שוכחת הכל, הבעיה שהיא לא מצליחה לפתור , ובמידה שהיא פותרת החישובים לא נכונים. לפי דעת מורת המקצוע זה עניין של לחץ וחרדה, וצריכים ביחד לעבוד על זה. השאלה שלי אם התלמידה לא מצליחה רק במתמטיקה, ושאר המקצועות מצליחה האם אני יכולה להגיד שהיא סובלת מחרדת בחינות או לא? וכיצד אני ומורת המתמטיקה נוכל לעזור לה כדי להפחית רמת הלחץ??
שלום הודא.
מאחר ואת מתארת קושי בבחינות במתמטיקה בלבד אני מציעה לפעול בשני ערוצים. ראשית, לקיים שיח משותף עם התלמידה והמורה ולבדוק האם יש הקלות/תנאי בחינה שיכולים להקל על התפקוד, נכון לעכשיו, בתקווה שבעתיד אפשר יהיה לחזור למתכונת בחינה רגילה. במקביל, מציעה לבדוק עם התלמידה ואולי גם עם הוריה מדוע הרגישות הדבוהה היא דווקא סביב מתמטיקה: האם בבית מקנים למקצוע משמעות מיוחדת? האם מתמטיקה נחשבת למשקפת ה"אמיתית" של החוכמה והיכולות? מה היא חושבת שיקרה אם תרד לארבע יחידות/לא תצליח במתמטיקה? במילים אחרות, לנסות לזהו האם יש ללמידה תפיסות או מחשבות מוגזמות לגבי משמעות המקצוע, ולנסות לנטרל יחד תפיסות ומחשבות מוגזמות ולא ריאליות המעוררות חרדה.
ליטל