<
תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י מיואשת ב - 07/07/2023 03:45:15

    איך אפשר לזהות האם התחושות שלי נכונות? האם מדובר בהשלכה של המטפלת כלפיי?
    קשה לי מאוד!
    כבר תקופה שממש אין לי שום חשק לבוא לטיפול. כל פעם מחדש אני מרגישה שאין לי כח בכלל והדבר שממש בא לי זה לבטל את הפגישה. אבל אני לא עושה את זה מהסיבה היחידה שאני מבינה שזה לא מתאים וגם לא לעניין לפגוע בלי חשבון "בפרנסה" שלה.
    אולי אני גם מפחדת מזה..
    בפגישה האחרונה הרגשתי ממש כמו מתקפה מצד המטפלת , מן לחץ מצידה שמופעל עלי, כאילו שהיא מנסה להזיז משהו בכוח. גם טון הדיבור והתנועות שלה שידרו חוסר סבלנות ושיפוטיות. הרגשתי נורא! שאני פשוט רוצה לצאת מהחדר. שאני לא יכולה לדבר ולחשוב. שאני משתתקת, מתכווצת וננעלת! ושתקתי.
    מהר מאוד היא פרשה את השתיקה שלי כ"תוקפנות". ואני? לא הצלחתי לענות על זה אפילו. ולא הבנתי מאיפה היא מביאה את הפרשנות הזאת??? כשאני בכלל מרגישה ההפך הגמור!
    בהמשך הייתה עוד פעם של שתיקה מצידי כשהיא שאלה שאלה שבכלל לא הצלחתי לחשוב על התשובה ולהגיד משהו מרוב החשש לתגובה המבקרת מצידה. ושתקתי.
    הפעם היא התיחסה לשתיקה שלי כ"יחסי כוחות" / מלחמת כוחות (לא זוכרת מה בדיוק) ושוב הופתעתי מהפרשנות שלה . איך היא מפרשת ככה כשאני מרגישה כל כך ההפך! כל כך מבולבלת וחוששת ושותקת ושאני פשוט לא יודעת מה לומר ומפחדת מכל מילה שאוציא מהפה מחשש לקבל ביקורת ממנה. איך זה יכול להיות??
    אני מרגישה שהפרשנות הזאת שלה כאילו מאשרת לי את התחושות (של התוקפנות מצידה) .
    אולי הפרשנות (הכל כך לא נכונה )שלה זאת בעצם "השלכה" שלה כלפיי??

    בהמשך הפגישה הרגשתי שאני חייבת להגיב / לדבר לפני שהיא שוב תבקר את השתיקה שלי ותפרש אותי כל כך לא נכון. ודיברתי. אבל מאילוץ. רק מתוך חשש שהיא תבקר את השתיקה הבאה שלי אם תהיה. וגם מה שדיברתי היא לקחה למקום שלילי , לאותו מקום שלקחה את השתיקות.
    למקום הפוך לגמרי ממה שבאמת אני מרגישה ואני כבר מיואשת!!!! אין לי כח לנסות לפתוח את הפה מולה!
    אין לי כח שאין לי מילים להסביר את עצצי מולה .
    משהו בי מרוקןןןןןן כבר!!
    לא מצליחה להתגייס.
    לא מצליחה לראות בה כתובת.
    כאילו שמשהו בי נכבה.
    ואין בי שום כוחות ומוטיבציה לנסות אפילו .







    תשובה: השלכה?
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 10/07/2023 10:33:25

    שלום לך.


    אני מצטערת לשמוע על הקושי. 


    את אכן צודקת בכך שמאחר וגם המטפל מביא לאינטראקציה את תחושותיו ואישיותו, לא פעם הדיאלוג "מתלכלך" ומושפע מגורמים אלו. מאחר והיבט זה לעולם בלתי ניתן ל"ניקוי" המרטי, יש מספר היבטים אליהם כדאי לשים כאשר נקלעים ללופ של תחושות מהסוג שאת מתארת. ראשית, לנסות להתמסר לכיוון הפרשני של המטפלת, לבדוק אותו ולהתגונן מפניו כמה שפחות. אם תתני לכיוון חשיבה זה הזדמנות ותבחני אותו לעומק ובכנות, אני מאמינה שתוכלי לדעת בסופו של דבר האם הוא אכן מדויק עבורך, או מחמיץ אותך.  במקביל, כדאי לנסות ולהתבונן על התהליך הטיפולי מפרספקטיבה רחבה, ולבדוק בינך לבין עצמך האם תחושות, תקיעויות והתנגשויות הצליחו בסופו של דבר להיפתר ולאפשר התקדמות. אם התשובה חיובית, יש סיכוי טוב שמה שקורה כרגע הוא מהמוה בתוך דרך ארוכה וטובה. לבסוף, כדאי לזכור שכאשר מדובר באינטראקציה בין אנשים, גם במסגרת קשר טיפולי, השאלה אינה מי צודקת, אלא האם אפשר לנהל דיאלוג אפקטיבי על המתרחש. האם ניתן, בסופו של דבר, להבין מה קורה ביניכן כרגע ולהשתמש בהתרחשות זו כבסיס להעמקת ההבנה של נפשך, ולדיוק ההתנהלות הטיפולית. זוהי אחריותה של המטפלת להוביל תהליך מסוג זה, אך מה שאת יכולה לעשות הוא לשאול את עצמך בכנות האם את מאפשרת שיח מסוג זה.


    בשורה התחתונה, אל תתייאשי. עברת דרך ארוכה עם המטפלת, ונושאים של אמון היו לא פעם חלק מדרך זו. נסי להקשיב, לבחון ולעבד, ואני מאמינה שעם הזמ יתבהר לך יותר האם הכיוון אכן נכון עבורך.


    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

עדיאל איתן

עדיאל איתן

חולון
מירי שטראוס טללים

מירי שטראוס טללים

תל אביב - יפו
שנהב שטיין

שנהב שטיין

תל אביב - יפו
שני דויטש

שני דויטש

פתח תקווה
ד"ר טלי שימקין

ד"ר טלי שימקין

רחובות
אדוה קידר

אדוה קידר

תל אביב - יפו
יערה גרוס

יערה גרוס

תל אביב - יפו
אליה אביקסיס

אליה אביקסיס

ירושלים