האדם הקדמון נהג לצייר על קירות מערותיו במטרה לסמל את האובייקט המתואר; במאה הרביעית לפנה"ס התפתח הכתב הראשון אשר התבסס על סמלים ולא על ציורים. כיום, יודעים מרבית בני האדם לקרא ולכתב ויכולת זו נחשבת לבסיסית והכרחית לתפקוד בחברה המערבית.
ביבליותרפיה היא תהליך דינאמי היוצר אינטרקציה בין אישיות הקורא והספרות תחת ההשגחה של המטפל, או במילית אחרות- טיפול באמצעות טקסטים ספרותיים. הביבליותרפיה התפתחה כבר החל משנות ה-20, אך בתחילת דרכה היתה נפוצה יותר בקרב ספרנים מאשר אצל מטפלים מקצועיים. כיום ביבליותרפיה הוא כלי נפוץ ביותר הנמצא בשימושם של יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים, מורים, ספרנים ועובדי בריאות הנפש.
מהי ביבליותרפיה?
הביבליותרפיה היא שיטת טיפול באמצעות טקסטים ספרותיים אשר עשויה להתבצע בעזרת קריאה ו/או כתיבה. דרך הסיפורים יכול המטופל לספר את הסיפור האישי שלו ובאמצעות שיחה עם המטפל לחקור את רגשותיו ולהביא אותם למודעות. חשוב לציין שהדגש אינו על יכולת התבטאות בכתב אלא על התהליך שעובר האדם בעת הכתיבה, ולכן אין כל צורך בכישרון או בידע על-מנת לקחת חלק בטיפול.
בעזרת הטיפול ניתן להשיג מודעות כלפי העצמי, הבנה ואמפתיה כלפי האחר, בגרות רגשית והערכה עצמית גבוהה יותר. בנוסף ניתן לשפר את כישורי ההתמודדות עם בעיות שונות, ולהפחית רגשות שלילים כחרדה, לחץ ובדידות. ניתן לעבור את הטיפול במתכונת קבוצתית ובכך לקבל פידבק מאחרים, ללמוד על יחסים בין-אישיים ולשמוע נקודות מבט שונות.
הטיפול בביבליותרפיה עשוי להיות בעל אוריינטציה פסיכודינמית או קוגניטיבית-התנהגותית: הטיפול הפסיכודינמי מתבסס על ספרות בדיונית המאפשרת הזדהות ופורקן של רגשות המובילים לחקירה של העצמי. הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מתבסס על ספרי הדרכה לא בדיונים המאפשרים הבנה של התנהגות האדם ותורמים למודעות אינטלקטואלית של האדם כלפי עצמו.
מהו תפקיד המטפל?
המטופל עובר תהליך משמעותי בטיפול, ולכן הוא זקוק להדרכתו של המטפל הן בשלב של האינטראקציה עם הספרות והן בשלב בו הוא מעבד את התכנים שעלו.
הבחירה של החומרים הספרותיים בטיפול חשובה ועל המטפלים להתייחס לגורמים רבים כהקשר הטיפול, צרכי המטופל, השלב ההתפתחותי בו נמצאים המטופל והטיפול ועוד.
למי מיועד הטיפול?
הטיפול בביבליותרפיה מתאים לכל שכבות הגיל וניתן לטפל בעזרתו בבעיות שונות: גירושין, אגרסיביות, אימוץ ילדים, מוות, התמכרויות, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, קונפליקטים שונים, הזנחה והתעללות בילדים, סיוטים, דיכאון ועוד.
ביבליוגרפיה
Pehrsson D, E &, McMillen, P. (2005). A Bibliotherapy Evaluation Tool: grounding counselors in the therapeutic use of literature .The Arts in Psychotherapy 32, 47-59