"הצבא צועד על קיבתו"; "הפרד ומשול"; "אילו הייתי מצווה על גנרל להפוך לציפור-ים, והגנרל היה ממרה את פי, לא הייתה זו אשמת הגנרל, אלא אשמתי אני" (מתוך 'הנסיך הקטן').
פתגמים אלו ואחרים משקפים את העיסוק התרבותי הרב שמעוררות שאלות הנוגעות להנהגה, ניהול צוותים והגדלת יעילותן של קבוצות- שאלות המעסיקות כמעט כל מנהל ובעל עסק.
החל משנות ה-60 התבססה ההכרה בכך שטיפול בקשיים ובקונפליקטים הפנימיים של ארגונים שונים עשוי להביא לשיפור משמעותי בתפקודם ותפוקתם של אותם ארגונים, ומאז הולך ומתבסס תחום הייעוץ הארגוני.
ייעוץ ארגוני הוא תחום הממוקד בהבנת תהליכים המתרחשים בארגון והקניית מיומנויות מקצועיות להתערבות בתהליכים הקורים בו. במסגרת הכשרתו רוכש היועץ הארגוני מיומנויות המאפשרות לו לזהות את הקשיים והמכשולים הפנימיים הפוגעים בתפקודו של הארגון, ולכוון את בכיריו באופן שיביא לצמיחה והתפתחות הארגון.
ייעוץ ארגוני נפתח באבחון הקשיים והשלב ההתפתחותי בו נמצא הארגון ובזיהוי קשיים בתחום יחסי האנוש (תקשורת עובדים-מנהלים, דפוסי עבודת הצוות וכד'). בהתאם לתוצאות האבחון מותאמות תוכניות שונות העשויות לקדם תהליכים בארגון. תוכניות אלו עשויות לכלול תחומים שונים כהדרכת מנהלים, פיתוח מנהיגות, יצירת קבוצות ייעוץ של חברי הארגון, ייעוץ בכניסה לתפקיד חדש, בניית ופיתוח עבודת צוות וכן הלאה.
בעלי מקצוע שונים עשויים להציע שירותי ייעוץ ארגוני ותנאי הקבלה ללימודי ייעוץ תעסוקתי משתנים ממוסד למוסד, ועל כן יש לוודא מהי הכשרתו והשכלתו של היועץ הארגוני. במרבית המקרים מדובר בבוגרי תואר ראשון או שני בפסיכולוגיה, סוציולוגיה, חינוך, עבודה סוציאלית, לימודי עבודה, מנהל עסקים וכן הלאה.