היכולת לתקשר עם הסביבה היא יכולת בסיסית הקריטית להישרדותם של בני אדם ובעלי חיים כאחד. מיומנויות תקשורת כוללות יכולות לקליטת והעברת מידע לסביבה, והיעדרן עשוי לפגום באופן משמעותי בתפקוד השוטף.
קלינאי תקשורת מתמחים בטיפול בבעיות דיבור, שפה ושמיעה אצל ילדים ומבוגרים. רוב קלינאי התקשורת מועסקים על-ידי שירותי הבריאות והם עובדים בגני ילדים, במרכזים להתפתחות הילד, בבתי-ספר מיוחדים ורגילים, במרכזי בריאות קהילתיים ובבתי חולים. ישנם קלינאי תקשורת אשר מתמחים בתחום ספציפי, כגון חירשות, נכות פיסית, קשיי למידה, ילדים מרקע דו-לשוני וכדומה.
מתי יש לפנות לקלינאי תקשורת?
התקשורת מתחילה מרגע הלידה, ולכן ניתן לפנות לקלינאי תקשורת מרגע שהתינוק נולד. הטיפול עשוי להתחיל בגיל צעיר מאוד - במידה וקיימת בעיה התפתחותית, כדיי לסייע בתקשורת בין ההורה לילד או במידה וקיימת בעיית האכלה כתוצאה מבעיה פיזית (למשל חיך שסוע).
קלינאות תקשורת - אבחון
קלינאי התקשורת יאבחן את היכולות והקשיים של הילד בתחום התקשורת תוך התחשבות בהתפתחותו ובריאותו הכללית של הילד, לכן בטרם תקבע שיטת הטיפול המתאימה ביותר, ייאסף מידע על תפקודו של הילד בסביבתו הטבעית: יחסי גומלין בתוך המשפחה, תפקוד הילד בגן או בבית-הספר, תקשורת עם ילדים אחרים וכדומה. בנוסף לכך לפני התחלת הטיפול יערך מבחן שמיעה לילד, כדי לבדוק האם הבעיה נובעת מליקויים במערכת השמיעה. קלינאי התקשורת נעזרים במשחקים על-מנת ללמוד על התפתחות השפה והדיבור אצל ילדים. מצורת המשחק של ילדים ניתן להסיק על דרך החשיבה, היבטים שונים של התפקוד האינטלקטואלי, רמת הקשב והריכוז ועל היכולת לתקשר באופן לא מילולי (למשל, קשר עין).
קלינאי התקשורת יבדוק את רמת ההבנה של הילדים ע"י שימוש בטכניקות שונות. לעיתים, נדמה שהילדים מבינים יותר ממה שהם מבינים בפועל, דבר שניתן לבדוק ע"י סילוק הרמזים המצביים.
קלינאי התקשורת יאבחן את יכולת ההבעה של הילד תוך מתן דגש על אוצר המילים של הילד, המבניים הדקדוקים שבהם הוא משתמש וצלילי הדיבור שהוא מפיק.
אופן הטיפול
הפורמט הטיפולי נקבע בהתאם להפרעה וצרכי הילד, כאשר ישנן טכניקות רבות בהן משתמשים קלינאי התקשורת. לדוגמא, בעת טיפול בהפרעה פונולוגית משתמשים בלמידה המתבססת על חיקוי - הילד מחקה את ההגייה של המטפל, עד להקניית הגייה תקינה של המילה הבעייתית. במקרים מסוימים תדירות הפגישות תהיה אחת לשבוע, בעוד במקרים אחרים אחת לחודש. לעיתים ניתנים אף קורסים אינטנסיביים במהלך החופשות. משך הטיפול יכול לנוע בין חצי שעה לשעה וחצי, ובמידה והטיפול הוא חלק מטיפול קבוצתי הטיפול עשוי להיות אף ממושך יותר.
אחד מההורים בדרך כלל מלווה את הילד בטיפול, כך שניתן להמשיך לתרגל את העבודה בבית על בסיס יומי ובכך להביא לשיפור משמעותי בתפקוד. על-מנת להבטיח שהטיפול אצל קלינאי התקשורת יביא לתוצאות, יש לנקוט בטיפול מערכתי המיישם את דרכי הטיפול בסביבה הרחבה של הילד ובפרט בבית-הספר או בגן.
הפרעות שניתן לטפל בהן בעזרת קלינאות תקשורת
ניתן לטפל בהפרעות התקשורת למיניהן: הפרעה פונולוגית, גמגום, הפרעת התבטאות בשפה, הפרעה מעורבת של התבטאות וקליטה של השפה.
ביבליוגרפיה
כיצד לטפל בבעיות תקשורת בקרב ילדים בגיל הרך : [דרכי טיפול] /עורכות מיירה קרסנר וג'אנט א. רייט ; תרגום: אמה ברוורמן. קרית ביאליק : "אח". (2000)