תיבת סקינר היא כלי ניסויי אשר שימש את חוקר ההתנהגות המפורסם סקינר למחקריו אודות הגברת התנהגות באמצעות חיזוקים. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא על תיבת סקינר והתניה אופרנטית.
תיבת סקינר היא כלי ניסויי, אשר קרוי על שמו של הפסיכולוג ב.פ סקינר, אשר בנה אותה למטרות מחקר התנהגותי בבעלי חיים. תיבות מסוג זה שימשו את סקינר במחקריו אודות תופעת ההתניה האופרנטית - תהליך של למידת התנהגות, אשר מתעצבת לאור חוויות קודמות.
התיבה הבסיסית שפיתח סקינר בנויה מעץ ולה חלון שקוף, דרכו יכול הנסיין להתבונן במהלך הניסוי. בנוסף, התיבה כללה דוושה, מגש מזון ומכשירים המודדים באופן מדויק את התנהגות החיה.
תיבת סקינר והתניה אופרנטית
על מנת להבין את העקרונות של ההתניה האופרנטית, בנה סקינר כלי ניסויי של תיבה, אשר כללה בתוכה דוושה וחריץ דרכו עבר מזון. סקינר הכניס חולדה אל התיבה, ונתן לה לנוע בתוכה באופן חופשי. בכל פעם שהחולדה לחצה על הדוושה, נכנס מזון לתיבה. סקינר הבחין כי החולדה למדה את הקישור שבין הפעולה (לחיצה על הדוושה) ובין התגמול (מזון) - באופן הדרגתי ככל שהתנסתה בלחיצה.
כך, הבין את תהליך הלמידה לו קרא התניה אופרנטית, ואף המשיג את הלחיצה על הדוושה כהתנהגות נלמדת, ואת המזון כחיזוק חיובי - דבר אשר קבלתו בהקשר להתנהגות מסוימת, מעלה את ההסתברות להופעתה.
לאור הצלחת התיבה, סקינר ערך ניסויים נוספים באמצעותה, כאשר תדירות החיזוק, כלומר המזון, בתגובה ללחיצה על הדוושה, ניתן באמצעים שונים. לעיתים באופן קבוע, ולעיתים באופן חלקי ואף השתמש במחזקים שונים דוגמת שתייה. כך, התפתחו מושגים נוספים בתחום - דוגמת הכחדה של התנהגות, חיזוק חלקי, ועוד.
מקורות
סלייטר ל. (2004). לפתוח את התיבה של סקינר. תל-אביב: אריה ניר.
ראובינוף, ר., ברקוביץ, ח., ואופנהיימר, א. (1991). מבוא לפסיכולוגיה (יחידה 4: למידה). תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.