מבחן ה-BRC הינו מבחן ביצוע מתמשך ממוחשב ואובייקטיבי אשר מסייע לאבחון הפרעות קשב וריכוז. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא על תהליך האבחון של הפרעות קשב וריכוז וכיצד עובד מבחן BRC.
תהליך האבחון של הפרעות קשב וריכוז
אבחון של הפרעות קשב וריכוז (ADHD) יכול להתבצע בילדות או בבגרות, החל מגיל גן חובה. ההפנייה לאבחון מתרחשת כאשר האדם מראה סימנים האופיינים להפרעה זו, כגון נטייה להסחת דעת, קושי לשמור על מיקוד, חוסר שקט, תזזיתיות, קשיי התארגנות, קשיים חברתיים, אימפולסיביות והיפראקטיביות.
תהליך האבחון כולל מספר שלבים הכרחיים לשם מתן אבחנה רשמית. אלו כוללים מפגשי ראיון והערכה על ידי רופא או פסיכולוג, איסוף חומר מהנבדק עצמו ומהסביבה הקרובה שלו (הורים וצוות חינוכי כאשר מדובר בילד) וכן ביצוע של מבחנים אובייקטיביים. חשיבותם של המבחנים האובייקטיבים בתהליך רבה שכן לא כל מי שמתלונן על קושי בריכוז או מפגין התנהגות כזו בהכרח סובל מהפרעת קשב וריכוז, וחשוב לשלול סיבות אפשריות אחרות (פיזיולוגיות או רגשיות).
איך עובד מבחן BRC?
מבחן ה-BRC משתייך לקבוצת בדיקות הנקראות "מבחני תפקוד מתמשך" ואורכו כ-50 דקות. הוא כולל מספר בדיקות נוירו-פסיכולוגיות מתוקפות הבודקות את יכולות הקשב והריכוז של הנבדק, ומתאים רק לנבדקים בעלי יכולות קריאה בסיסיות. את הבדיקה עושים בתחילה ללא טיפול תרופתי. בהמשך, במידה ועולה הצורך, ניתן לחזור עליה תחת טיפול תרופתי וזאת במטרה לבחון את המינון וההתוויה המתאימות.
מדובר במבחן מקיף במיוחד אשר מעריך לא רק יכולות קשב וריכוז (וביניהן גם קשב מתמשך וקשב סלקטיבי), אלא גם תפקודים קוגניטיביים אחרים, וביניהם תפקודים ניהוליים, יכולות שפה ומוטוריקה, זיכרון שמיעתי וחזותי וכן קשיי תכנון וארגון. כך, מבחן ה-BRC מספק תמונה רחבה ומפורטת של קשיי הנבדק ויכול להעלות השערות אבחוניות חשובות מתחומים אחרים, למשל לגבי האפשרות לקיומן של לקויות למידה או קשיים רגשיים משמעותיים (כגון רמות חרדה גבוהות). בנוסף, המבחן מספק תמונה מקיפה גם של הכוחות והחוזקות של הנבדק - מידע אבחוני חשוב המשמש לצורך קביעת התכנית הטיפולית.
מקורות
Brewis, A. (2002). Social and biological measures of hyperactivity and inattention: Are they describing similar underlying constructs of child behavior?.Social biology, 49(1-2), 99-115
Williams, L. M., Hermens, D. F., Thein, T., Clark, C. R., Cooper, N. J., Clarke, S. D., ... & Kohn, M. R. (2010). Using brain-based cognitive measures to support clinical decisions in ADHD. Pediatric Neurology, 42(2), 118-126