ריפוי בעיסוק למתבגרים הנו טיפול אשר מבקש לסייע למתבגרים המתמודדים עם מגוון קשיים, לרכוש כישורים אשר יסייעו להם לנהל לחיים משמעותיים ועצמאיים.
ריפוי בעיסוק למתבגרים – בין ילדות לבגרות
גיל ההתבגרות הנו תקופת המעבר מילדות לבגרות. תקופה זו עמוסה בשינויים פיזיולוגיים, רגשיים, קוגניטיביים ועוד. אחד מהתהליכים המרכזיים של שלב זה הנו גיבוש הזהות העצמית, במסגרתו הופך המתבגר ליותר ויותר עצמאי, ופחות תלוי בהוריו. שלב זה עשוי להתאפיין במגוון בעיות גיל ההתבגרות, ומהווה אתגר בייחוד בקרב מתבגרים אשר מתמודדים עם קשיים נוספים, כגון הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה, אוטיזם, קשיים מוטוריים ועוד. במקרים מסוג זה, ריפוי בעיסוק למתבגרים משחק תפקיד כפול - הן בשיפור המיומנויות בהן המתבגר זקוק לעזרה, והן בהכנת המתבגר לשלב החיים הבא, כאדם עצמאי.
ריפוי בעיסוק למתבגרים – חיזוק מיומנויות והכנה לחיים עצמאיים
ריפוי בעיסוק הנו טיפול אשר מותאם למגוון קבוצות גיל. כחלק מכל קיים ריפוי בעיסוק לגיל הרך, ריפוי בעיסוק למבוגרים ואף ריפוי בעיסוק לקשישים. לעיתים ההפניה לטיפול מתבצעת לאחר אבחון פסיכולוגי, המסייע למקד את הקושי עמו המתבגר מתמודד. במסגרת ריפוי בעיסוק למתבגרים מורכבת תוכנית פעולה שמטרתה לחזק את המיומנויות החלשות של המתבגר. לדוגמא, מתבגרים עם קשיים מוטוריים יכולים ללמוד סטים של תרגילים למוטוריקה עדינה או גסה. אלו אשר מתקשים בסיטואציות חברתיות יכולים לעבוד על כישורים חברתיים. במקביל, ריפוי בעיסוק למתבגרים שואף להעניק למתבגר כלים אשר יאפשרו לו לקיים שיגרה עם עצמאות וסיפוק גם בבגרותו. במסגרת זאת יכולה להתקיים הכנה לקראת היציאה לשוק העבודה או ללימודים אקדמיים, או התמקדות במשימות כגון בישול, כביסה, ניהול הוצאות וכדומה. ריפוי בעיסוק למתבגרים רואה בהורים שחקנים שווים לחיזוקו של המתבגר, ולכן לעיתים מתווספת לטיפול הדרכת הורים למתבגרים, שתאפשר להם לתמוך במתבגר גם בסביבה הביתית. במקרים רבים הטיפול מספק הכוונה גם לדמויות מפתח מהמערכת החינוכית, כגון המחנכת או היועצת.
ביבליוגרפיה
Loukas, K.M. (2007) Occupational Therapy with Adolescents in School-Based Practice: AQualitative Inquiry of
Emergent Roles, Philosophy and Practice, Creighton University.