אבחון פסיכולוגי מתבצע על ידי פסיכולוג, במטרה להעריך מאפיינים שונים של הנבדק, ביחס לשאלה עבורה נערך האבחון. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא על סוגי האבחונים הפסיכולוגיים.
מה זה אבחון פסיכולוגי?
אבחון פסיכולוגי הוא שם כולל לאבחונים המתבצעים על ידי פסיכולוגים, אשר מטרתם היא להעריך מאפיינים שונים של הנבדק (כמו אישיות, אינטליגנציה, עולם רגשי) ביחס לשאלה עבורה נערך האבחון. אבחונים אלו משרתים מטרות מגוונות, למשל קביעת תכנית טיפולית מותאמת לקשיים, קביעת אבחנה ואבחנה מבדלת (כאשר מתלבטים בין שתי אבחנות בעלות מאפיינים דומים), איתור קשיים לימודיים והכוונה תעסוקתית.
כל האבחונים נערכים על ידי כלים אבחוניים מקובלים, בהתאם לשאלה האבחונית אשר אותה בוחנים במסגרת האבחון. חלק מהמבחנים מתוקננים ומתוקפים סטטיסטית (אובייקטיבים), כמו מבחן IQ, וחלקם מבחנים השלכתיים או התרשמותיים (סובייקטיביים). אבחון פסיכולוגי כולל מספר כלי אבחון, אשר נבחרים על ידי הפסיכולוג, ומשמשים אותו באופן אינטגרטיבי, על מנת לענות על השאלה האבחונית עליה מנסה הפסיכולוג לענות במסגרת האבחון.
בדרך כלל האבחון מתחיל בראיון עם הנבדק (או עם הוריו, במקרה שמדובר בילד), ולאחר מכן מתקיימים מספר מפגשים בהם מועברים כלי האבחון. אורך האבחון משתנה לפי מאפיינים של המקרה האבחוני, כמו סוג האבחון וגיל הנבדק. הפסיכולוג מעבד את החומרים במשך תקופת זמן משתנה, ובסיומה מחזיר את ממצאי האבחון והמלצותיו למזמין האבחון.
ישנם מספר סוגי אבחונים אשר נערכים על ידי פסיכולוגים מתחומי מומחיות שונים: קלינית, חינוכית, התפתחותית, תעסוקתית ושיקומית. השאלה אשר נבחנת במסגרת האבחון צריכה להיות מותאמת לתחום המומחיות של הפסיכולוג ולגיל הנבדק. למרות זאת, במקרים מסוימים אבחון הנערך על ידי פסיכולוגים מהתמחויות שונות עשוי להתאים לבחינת אותה שאלה, וכן מצבים בהם יש השלמות או הרחבות של אבחונים קודמים על ידי פסיכולוג מתחום מומחיות אחר.
סוגי האבחונים הפסיכולוגיים
אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון פסיכודיאגנוסטי נערך לרוב על ידי פסיכולוגים קליניים, ומטרתו היא הערכת מכלול ההיבטים המרכיבים את אישיותו ואת עולמו הפנימי של האדם. האבחון מסייע בדיוק ההבנה הקלינית של המטופל והתוכנית הטיפולית (סוג הטיפול ומטרותיו), קביעת אבחנה נפשית לצורך קבלת זכויות מגופים ממשלתיים (ביטוח לאומי, משרד החינוך ומשרד הביטחון) וחוות דעת משפטית במקרים הכוללים מעורבות של בריאות הנפש.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי נערך לרוב על ידי פסיכולוגים חינוכיים, ומטרתו היא לבחון את מקורם של קשיים לימודיים המקשים על אדם ללמוד ולממש את הפוטנציאל שלו. על בסיס תוצאות האבחון המאבחן ממליץ על התאמות בדרכי היבחנות, הוראה מתקנת, סיוע מטעם משרד החינוך, מסגרת חינוכית מתאימה (כמו חינוך מיוחד או כיתה קטנה), טיפול פסיכולוגי או המשך בירור או טיפול אצל פסיכיאטר או נוירולוג.
לעומתו, אבחון דידקטי הוא אינו אבחון פסיכולוגי ולרוב אינו מתבצע על ידי פסיכולוג. אבחון זה מכוון לזהות ליקויי למידה העומדים מאחורי קשיים לימודיים, אך אינו מאפשר אבחון הפרעות קשב וריכוז או הפרעות רגשיות.
אבחון התפתחותי
אבחון התפתחותי נערך לרוב על ידי פסיכולוגים התפתחותיים, ומטרתו היא לאתר עיכובים של תינוקות ופעוטות בגיל הרך בתחומי ההתפתחות (שפה, מוטוריקה, רגשי-התנהגותי, קוגניציה ותקשורת). אבחון זה מאפשר להתחיל אבחון וטיפול מוקדמים חשובים, שכן הם עשויים לסייע לתינוק או לפעוט לצמצם את הפער מבני גילו, ובמקרים רבים לחזור לקו התפתחות תקין. אבחון יכול לסייע בקבלת אבחנה המזכה בזכויות במוסדות המדינה (חינוך מיוחד, טיפולים בהתפתחות הילד וכו׳) וכן בהתאמת טיפול מתאים.
אבחון נוירופסיכולוגי
אבחון נוירופסיכולוגי נערך לרוב על ידי פסיכולוגים שיקומיים עם הכשרה בנוירו-פסיכולוגיה. מטרתו היא לבחון ביטויים התנהגותיים של ליקויים מוחיים (למשל פגיעות מוחיות ומחלות דגנרטיביות), לרוב כאשר נלווים אליהם אינדיקציות כמו שינויים בקשב, בזיכרון, בשפה, בתפקוד הרגשי וכו׳. האבחון עשוי לסייע באיתור פגיעות המתבטאות במדדים נוירו-פסיכולוגיים למרות כי אין להם עדויות קליניות בבדיקה רפואית, לקבוע אבחנה ואבחנה מבדלת, וכן לספק חוות דעת משפטית בתביעת נזיקין או קביעת אחוזי נכות.
אבחון תעסוקתי
אבחון תעסוקתי נערך לרוב על ידי פסיכולוגים תעסוקתיים, ומטרתו היא לבחון את כישוריו של הנבדק, נקודות החוזק והחולשה שלו, ומתוך כך מסייע להערכת מידת התאמתו לתפקידים שונים במשק. האבחון יכול להיות מוזמן על ידי החברה כחלק ממיון של עובדים בתהליך קבלה לעבודה, או מוזמן על ידי הנבדק אשר מעוניין בייעוץ תעסוקתי המתאים הן לכישוריו והן לשאיפותיו ותשוקותיו.
אבחונים פסיכולוגיים למטרות מוגדרות
אבחון אוטיזם
אבחון אוטיזם נקבע על ידי הסכמה משותפת של רופא ופסיכולוג בעלי הכשרה וניסיון מתאימים. מטרתו היא לאבחן את קיומה של הפרעת תקשורת, לאפיין באילו תחומים היא מתבטאת, וכן את רמת התפקוד של הילד או המבוגר. אבחון אוטיזם מאפשר להמליץ על תכנית טיפולית מתאימה, וכן לקבוע אבחנה המזכה את הנבדק בטיפולים וזכויות ממוסדות המדינה (כגון חינוך מיוחד, קצבת מחייה וסל שיקום).
אבחון קשב
אבחון קשב וריכוז במסגרת אבחון פסיכולוגי, נערך על ידי פסיכולוג מומחה אשר התמחה ורכש ניסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז או רופא בעל הכשרה מתאימה. מטרת האבחון היא לאתר קשיים ביכולת להתרכז ולשמר קשב לאורך זמן ולבחון את השפעותיהם על תחומי החיים, כגון למידה, ויסות רגשי וקשיים בהתארגנות והתמדה במשימה. האבחון מאפשר למקד המלצות להוראה מתקנת בתחומי הקושי, מסגרת לימודית, טיפול תרופתי וטיפול רגשי.
אבחון בשלות לכיתה א׳
אבחון בשלות הוא הערכה פסיכולוגית אשר מטרתה לענות על שאלה בנוגע לעיתוי המתאים ביותר לעלייה לכיתה א׳. למרות כי הוא נקרא ״אבחון״, הערכה זו עושה שימוש בכלים אבחוניים, אך לא בכל המקרים מהווה אבחון מלא. אבחון בשלות מיועד לילדים אשר לפי תאריך הלידה עתידים להעלות לכיתה א׳, אך הגננת או ההורים סבורים כי חסרה בשלות רגשית, אשר לעיתים מתבטאת גם בפניות ויכולת ללמידה. לרוב נערך על ידי פסיכולוגים חינוכיים.
אבחון הדלגה
אבחון הדלגה הוא חוות דעת של פסיכולוג חינוכי באשר ליכולות של הילד להשתלב בהצלחה בכיתה א׳ שנה מוקדם יותר מבני גילו. אבחון זה נערך במצבים בהם ההורים או הצוות החינוכי סבורים כי הילד אינו מאותגר ברמה הלימודית של גן חובה. במסגרת האבחון ניתן לבחון את הרמה הקוגניטיבית של הילד, כמו להעריך האם הבשלות הרגשית שלו תואמת את האתגרים החברתיים וההתנהגותיים של מסגרת בית הספר. לרוב נערך על ידי פסיכולוגים חינוכיים.
מקורות
בייט-מרום, ג׳, לויתן, ג׳. (2010). מבחנים פסיכולוגיים: תיאוריה ומעשה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.
בלוך, א. רן, מ' (21 פברואר, 2016). אבחון נוירופסיכולוגי בישראל – נייר עמדה. הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה שיקומית. https://www.wikirefua.org.il/w/index.php?title=אבחון_נוירופסיכולוגי_בישראל_-_נייר_עמדה
יגיל, ד׳, כרמי, א׳, זכי, מ׳ ולבני, ע׳ (2008). סוגיות בפסיכולוגיה, משפט ואתיקה בישראל: אבחון, טיפול ושיפוט. תל אביב: דיונון.
חטיבת הרפואה (26 בדצמבר, 2010). חוזר המנהל הכללי מס': 2008\8 אמות מידה לאבחון הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בילדים מתבגרים ומבוגרים. ירושלים: משרד הבריאות.
Suzuki, L. A. (Ed.)., & Ponterotto, J. G. (Ed.). (2008). Handbook of Multicultural Assessment: Clinical, Psychological, and Educational Applications. San-Francisco. CA; John Wiley & Sons, Inc. (Required reading: chapters: 1, 2, 4)