רכיבה טיפולית היא התערבות שיקומית-טיפולית בה נלמדים רכיבה, סייסות וטיפול בסוסים מתוך הנחה כי אלו יסייעו בקידום יכולותיו הרגשיות, התפקודיות והבין אישיות של המטופל. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא על התהליך הטיפולי וכיצד הוא עוזר למטופל.
רכיבה טיפולית ופסיכותרפיה בעזרת סוסים
רכיבה על סוסים היא פעילות מהנה עבור ילדים, מתבגרים ובוגרים רבים, אך טיפול באמצעות סוסים או רכיבה טיפולית הן כבר משהו אחר לגמרי ומדובר בתת-קטגוריה של טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים. על פי PATH International, ישנם סוגים רבים ושונים של "פעילויות בסיוע סוסים" הנחשבות טיפוליות. אלה כוללות כל אינטראקציה בין אדם לסוס המכוונת לסיוע לילדים ובוגרים המתמודדים עם קשיים גופניים, רגשיים ובין-אישיים.
בעוד שרכיבה טיפולית היא התערבות שיקומית-טיפולית בה נלמדים רכיבה, סייסות וטיפול בסוסים מתוך הנחה כי אלו יסייעו בקידום יכולותיו הרגשיות, התפקודיות והבין אישיות של המטופל; פסיכותרפיה הנעזרת בסוסים היא קרובה יותר לטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים ושמה דגש על הקשר הרגשי הנוצר עם הסוס. בתוך כך, טיפול בעזרת סוסים משתמש בקשר הנוצר עם בעל החיים כדי להגיע ליעדים שיקומיים אשר לעיתים קשה יותר למטופל להגיע אליהם לבדו או עם מטפל בלבד. הפיקוח על הטיפול תמיד יהיה על ידי איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, ובאופן שעשוי להישמע מפתיע, רק בחלק מן המקרים תהיה רכיבה של ממש על הסוס.
• פגיעות ולקויות פיסיות - שיתוק מוחין, היפוטוניה (מתח שרירים נמוך), נכות או מגבלה פיסית מולדת, נכות בעקבות תאונה או אירוע מוחי וכן הלאה.
• הפרעות התפתחותיות - אוטיזם, פיגור שכלי ועוד.
• הפרעות קשב וריכוז
• הפרעות בוויסות החושי
• קשיים רגשיים ובין-אישיים - החל מהתמכרות ופוסט-טראומה וכלה באתגרים אישיים כמו דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, הפרעות התנהגות ועוד.
איך ובמה תהליך הטיפול עוזר?
במיוחד עבור מי שלא מכיר סוסים, עבודה עם סוסים יכולה להיות חוויה מאיימת בתחילת הדרך. כפי שרבים מאנשי הסוסים יעידו, לנסות לגרום לחיה כה עצומה וחזקה לעשות את מה שאנו רוצים זו לרוב משימה לא פשוטה. לפיכך, העבודה עם הסוס דורשת נוכחות פיזיולוגית מותאמת, הדרגתית וקשובה.
בנוסף לכך, לא רק שגודלו של הסוס עשוי להיות מאיים, אלא שלסוסים ישנה הנטייה ההישרדותית להיות קשובים מאוד למתרחש בסביבתם. כלומר, מבחינה אבולוציונית, הם רגילים לחיות בעדר ולהגיב לסוסים אחרים הבאים עמם במגע. לכן, אם למשל אדם מתקרב לסוס בכעס, הסוס ככל הנראה יגיב ברתיעה או סירוב עקשני. מסיבה זו בדיוק, סוסים יכולים להוות מראה רגשית מצוינת לבני האדם הבאים עמם במגע. הם מגיבים למצב הרגשי שאנו מראים כאשר אנו ניגשים אליהם, ולמעשה תגובתם אלינו משקפת לנו את המצב המנטלי שלנו. לכן העבודה עם הסוס יכולה לעזור גם בהתמודדות עם מגוון קשיים פסיכולוגיים.
התחום המוטורי-סנסורי
רבים מהפונים אל רכיבה טיפולית עושים זאת על רקע קשיים מוטוריים הנובעים ממגבלות פיסיות (למשל נכות או שיתוק מוחין) או פסיכולוגיות (למשל, הדפוסים המוטוריים הנלווים לאוטיזם או קשיי השליטה העצמית והאימפולסיביות הנלווים אל הפרעות קשב וריכוז). ביחס לכך, הרכיבה הטיפולית יכולה לסייע בהיבטים מוטוריים שונים כמו שיפור קואורדינציה ושיווי משקל, חיזוק טונוס השרירים והיציבה, חיזוק הגוף והגמשתו, שיפור המוטוריקה הגסה והעדינה, התמצאות במרחב ועוד.
בנוסף לכך, חלק מהילדים המופנים אל רכיבה טיפולית מתמודדים עם בעיות בוויסות החושי, ומסגרת הרכיבה הטיפולית מספקת להם מרחב בטוח לפתח מיומנויות ויסות. כך למשל, במקרה של ילדים הסובלים מרגישות חושית מוגברת (כמו רגישות יתר לריחות, קולות או מרקמים) רכיבה טיפולית יכולה להציע חשיפה מותאמת והדרגתית למגע, ריחות וקולות המרחיבים את הסיבולת של הילד לגרייה חושית.
התחום הרגשי והבין-אישי
רכיבה טיפולית היא התנסות מאתגרת אשר מכוונת את הילד לרכישת מיומנויות חדשות ולהתמודדות עם מטלות פסיכולוגיות משמעותיות שביניהן הפחתת חרדה, דיכאון ובדידות, קשיבות, הערכה וקבלה עצמית, ויסות ושליטה עצמיים, דחיית סיפוקים, לקיחת אחריות ועוד. רכיבה טיפולית מאפשרת לילד לשפר את תפקודו בהיבטים אלו ומעבר לכך, ההתמודדות עמם מביאה פעמים רבות לחווית הצלחה המלווה בשיפור הדימוי והביטחון העצמיים ולחיזוק אמונו בכוחותיו וביכולתו להתמודד עם קשיים, אתגרים ומגבלות.
אחת הסיבות השכיחות להפניית ילדים ומתבגרים אל רכיבה טיפולית היא קשיים בתחום הבין אישי. קשיים אלו עשויים לנוע על טווח חומרה רחב - החל מילדים אוטיסטיים אשר מיומנויות התקשורת שלהם פגועות באופן עמוק ועד לילדים עם קשיים בין אישיים הנובעים מדימוי עצמי נמוך, חוסר גבולות, אגרסיביות וכן הלאה. במסגרת רכיבה טיפולית הילד מפתח קשר רגשי חזק עם הסוס ועם מדריך הרכיבה, ובמידה והוא משתתף בשיעורי רכיבה טיפולית קבוצתיים- גם עם ילדים אחרים. כך, רכיבה טיפולית מייצרת מסגרת בטוחה בה הילד יכול לפתח מיומנויות כאמון, אמפתיה ודאגה לאחר, התמודדות עם תסכולים בין אישיים ועוד, ולתרגל מיומנויות אלו כאשר הוא מלווה באיש צוות טיפולי.
היבט ספציפי וחשוב במיוחד של התחום הבין אישי נוגע למיומנויות תקשורת. רבים מהילדים המגיעים אל רכיבה טיפולית, ובפרט ילדים המתמודדים עם הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, מתקשים לרכוש מיומנויות שפה ותקשורת בסיסיות ביותר. רכיבה טיפולית מייצרת מסגרת בה הילד חייב להשתמש ביכולותיו התקשורתיות כדי להתקדם. למשל, עליו להבין כי עליו לתקשר עם הסוס כדי להעביר לו את רצונותיו ולהיות קשוב להוראות המדריך כדי לא להיפגע. במובן זה, רכיבה טיפולית מסייעת בהקניית יסודות תקשורת בסיסיים.
האם רכיבה טיפולית ופסיכותרפיה בעזרת סוסים מחליפה טיפול פסיכולוגי?
הורים רבים המקבלים המלצה לפנייה אל טיפול פסיכולוגי בוחרים לפנות אל רכיבה טיפולית מתוך תחושה כי היא מהווה פעילות מהנה אשר דומה יותר לחוג מאשר לטיפול ולכן היא פחות מאיימת. בתוך כך, נדמה כי הפנייה אל רכיבה טיפולית אינה מלווה בסטיגמה השלילית שעליתים מופנית כלפי טיפול נפשי ואינה מעמתת בהכרח את הילד עם הצורך שלו בקבלת עזרה פסיכולוגית.
עם זאת, ולמרות שהיא מביאה להישגים רגשיים והתנהגותיים מרשימים, חשוב לציין כי רכיבה טיפולית אינה מהווה תחליף לטיפול פסיכולוגי. טיפול פסיכולוגי מייצר מסגרת בה הילד יכול לעבד חוויות עבר, קשרים בין אישיים, קונפליקטים ורגשות אשר מביאים למצוקה רגשית, פגיעה בתפקוד או סימפטומים רגשיים והתנהגותיים (חרדה, דיכאון, דימוי עצמי נמוך, בעיות התנהגות וכדומה). עיבוד זה מביא במרבית המקרים לנטרול או הפחתת הסימפטומים והמצוקה הרגשית מאחר וההיבטים הלא מודעים אשר עמדו בבסיסם זוכים לעיבוד והתמודדות מספקים. במובן זה, רכיבה טיפולית יכולה לשמש טיפול נוסף, תומך ומשמעותי לטיפול הפסיכולוגי אך לא תחליף לטיפול כאשר ישנה מצוקה רגשית משמעותית.
מקורות
https://www.psychologytoday.com/us/blog/ending-addiction-good/201708/the-therapeutic-value-horses
https://www.psychologytoday.com/us/blog/helping-kids-cope/201903/equine-assisted-therapy-unique-and-effective-intervention
https://www.apaservices.org/practice/update/2015/08-27/animal-assisted-therapy?_ga=2.60051364.828346441.1620902379-49907505.1581845983