אבחון הדלגה הוא חוות דעת פסיכולוגית הבוחנת האם תלמיד יכול להשתלב בכיתה גבוהה יותר מגילו הכרונולוגי מבחינה קוגניטיבית, לימודית, רגשית וחברתית. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא מתי פונים לאבחון הדלגה וכיצד האבחון מתבצע.
לעיתים נראה כי תלמיד בגן טרום-חובה מקדים את בני השנתון שלו בזיהוי אותיות ובכתיבתן, מעדיף את חברת הילדים אשר עתידים לעלות לכיתה א׳, ובכלל, אולי היה אמור לעלות איתם לבית הספר אם רק היה נולד כמה שבועות מוקדם יותר. במקרים אלו ואחרים, אבחון הדלגה, המיועד לקבוע האם כדאי לבצע דילוג על שנת לימודים אחת ולעשות 'הקפצה' לשנה מתקדמת יותר, מסייע להעריך את יכולותיו של הילד להשתלב בכיתה גבוהה יותר מכפי גילו הכרונולוגי.
מה זה אבחון הדלגה?
אבחון הדלגה (הקפצה) הוא חוות דעת פסיכולוגית הבוחנת האם תלמיד יכול להשתלב בכיתה גבוהה יותר מגילו הכרונולוגי. התרחיש השכיח הוא דילוג על גן חובה והקדמת העלייה לכיתה א׳, כאשר דילוג על כיתה בשנות בית הספר מתרחש במקרים חריגים יותר.
מחקרים רבים מראים כי הדלגת כיתה אכן מתבטאת בהישגים אקדמאיים גבוהים יותר. מנגד, הדאגה המרכזית בנוגע להקפצת כיתה קשורה לממד החברתי והרגשי, זאת עקב עדויות לכך שתלמידים אשר הודלגו לכיתה גבוהה יותר עלולים לסבול מקשיים חברתיים. לכן, מטרתו העיקרית של אבחון זה, היא לבחון את מידת ההתאמה לכיתה גבוהה יותר ביחס לכלל תחומי ההתפתחות, כולל היבטים רגשיים וחברתיים.
תהליך הדלגה, מתבצע אל מול השירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ״ח) ברשות המקומית והפיקוח החינוכי. עם זאת, בניגוד לאבחונים אחרים אשר השפ״ח מספק, בעיקר עבור משפחות מעוטות יכולת, השפ"ח אינו עורך אבחוני הדלגה במימון ציבורי, כך שאבחוני הדלגה מתקיימים במימון פרטי של ההורים.
מתי פונים לאבחון הדלגה?
1. יכולותיו של התלמיד גבוהות בכל תחומי ההתפתחות – הדלגת תלמיד לכיתה גבוהה יותר היא בעלת השלכות משמעותיות על התפתחותו הרגשית, החברתית והלימודית של הילד, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. לכן, על מנת שתלמיד ישתלב בכיתה גבוהה יותר, עליו להיות מתאים לכיתה זו לא רק מבחינה קוגניטיבית, אלא גם מבחינה רגשית, חברתית, מוטורית והתנהגותית. במידה ותלמיד מגלה יכולות גבוהות בכל תחומי ההתפתחות, כדאי לפנות לאבחון הדלגה.
2. התלמיד לומד בגן טרום-חובה ויש מוטיבציה להעלות אותו לכיתה א' – תהליך הדלגה השכיח ביותר הוא בעת הכניסה לבית הספר, כלומר דילוג על גן חובה ועלייה מוקדמת לכיתה א׳. לאחר מכן, כאשר התלמיד כבר לומד בבית הספר, הנטייה היא לאפשר לו לממש את הפוטנציאל הגבוה שלו באמצעות העשרה או לימוד מקצועות מסוימים (כמו אנגלית או מתמטיקה) ברמה גבוהה יותר, מבלי להקפיץ אותו כיתה. אם להורים ישנה מוטיבציה לדילוג על גן חובה, יש לפנות לבצע אבחון הדלגה.
3. הצוות החינוכי ממליץ על הדלגה – הגננת או המחנכת מכירות את התלמיד בסביבה הלימודית, והן יכולות להשוות את תפקודו לשאר בני גילו. לפיכך, המלצתן המקצועית היא חשובה בתהליך ההדלגה וכאשר הן מתרשמות שיש לכך מקום, כדאי לפנות לאבחון הדלגה. זאת ועוד, על מנת לאשר הדלגה יש צורך להציג תיאור של תפקוד הילד במסגרת החינוכית מטעם הגננת או המחנכת, במסמך החתום גם על ידי הפיקוח החינוכי.
4. פער גילאי קטן מהשנתון אליו התלמיד משתלב – משרד החינוך נוטה לאפשר תהליך הדלגה כאשר הפער הכרונולוגי בין גיל הילד לבין בני השנתון שמעליו אינו גדול מדי. במקרה של דילוג על גן חובה (כניסה מוקדמת לכיתה א׳), משרד החינוך הגדיר כי ניתן להגיש בקשה להדלגה רק כאשר הילד יליד ינואר-מרץ, כלומר הפער בינו לבין השנתון אליו הוא משתלב קטן יחסית.
ביצוע אבחון הדלגה
מי רשאי לערוך את אבחון הדלגה?
לפי חוזר מנכ״ל משרד החינוך, על ההערכה להתבצע על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה, באופן פרטי. חוות דעתו של הפסיכולוג הפרטי המאבחן חייבת לכלול התייחסות לדיווח הגננת או המחנכת, אשר ימסרו את המלצתן או התנגדותן להדלגה לפי תפקודו של התלמיד במסגרת החינוכית. האבחון אינו קובע את החלטה, אך לרוב הוא הכרחי על מנת שהפיקוח יוכל לשקול את בקשת ההורים להדלגה.
שלבי תהליך האבחון
תהליך האבחון מתחיל מראיון עם שני ההורים, בו הפסיכולוג המאבחן אוסף מידע על הילד, בדגש על התפתחותו המוקדמת ועל המשפחה. בשלב הבא, הילד יוזמן למספר מפגשים עם הפסיכולוג בהם יעבור מבחנים פסיכולוגיים מקובלים לפי שיקול דעתו של המאבחן. מטרת המבחנים היא להעריך, לא רק את רמת האינטליגנציה של התלמיד, אלא גם את יכולות הלמידה שלו, וכן את רמת הבשלות הרגשית שלו. לאחר מכן, הפסיכולוג יעבד את המבחנים ויכתוב דו״ח אבחון, כאשר לבסוף יזמין את ההורים על מנת למסור להם את עיקרי ממצאי האבחון.
המלצות האבחון
הפסיכולוג המאבחן יתאר את כוחותיו של הילד בתחומים השונים, תוך התייחסות למידת הפער בין יכולותיו לבין גילו הכרונולוגי. כמו כן, הוא יעריך האם קיימים היבטים רגשיים וחברתיים אשר עלולים להקשות עליו בלמידה בכיתה גבוהה יותר, כמו למשל מידת החוסן הרגשי של הילד מול ציפיות הסביבה וההורים. בנוסף, במידת הצורך, הפסיכולוג יניח בפני ההורים המלצות טיפוליות אשר יתמכו בהדלגה, למשל הדרכת הורים או טיפול רגשי.
מקורות
משרד החינוך (2013). הדלגת ילד לכיתה א' (הוראת קבע מס' 0165). ירושלים.
https://apps.education.gov.il/Mankal/Horaa.aspx?siduri=153
Steenbergen - Hu, S . & Moon, S . M. (2011) . The effects of acceleration on high - ability learners : A meta - analysis . Gifted Child Quarterly, 55 (1), 39 – 53
Kretschmann, J . , Vock, M. , Lüdtke, O., & Gronostaj, A . (2016) . Skipping to the bigger pond: Examining gender differences in students’ psychosocial development after early acceleration. Contemporary Educational Psychology, 46, 195 – 207