חלק מהאנשים המבריקים ביותר בתחום המתמטיקה, למשל, אינם מסוגלים לנהל שיחת חולין פשוטה; אדם אשר הישגיו הלימודיים בינוניים ומטה עשוי להפגין יכולות מוסיקליות יוצאות מן הכלל. אך האם ניתן לראות כשרון בתחום החברתי או המוסיקלי כסוג של אינטליגנציה?
מרבית מבחני האינטליגנציה מתמקדים במדידת האינטליגנציות הלוגית-מתמטית והלשונית להערכת מנת המשכל. אלא שלדברי הפסיכולוג הווארד גארדנר, ההצלחה במשימות היום יומיות לא מורכבת רק משימוש בשתי אינטליגנציות אלו.
ב-1983 פרסם הפסיכולוג הווארד גרדנר את ספרו "תבניות חשיבה", בו הגה לראשונה את רעיון האינטליגנציות המרובות, לפיו לכל אדם, במידה זו או אחרת, יש שבע אינטליגנציות בסיסיות. ההנחה העומדת בבסיס התיאוריה היא שאין היררכיה בין האינטליגנציות, שהן חשובות במידה שווה,בלתי-תלויות אחת בשנייה ולכל אחת יש את המקורות הייחודיים לה.
הצהרה זו זיכתה את התיאוריה בפופולאריות רבה, מפני שאפשרה לכל אדם למצוא את התחום בו הוא מצטיין. כך, למשל, ילד שהתקשה בלוגיקה בבית-ספר יכל להביע את כישוריו בתחום המוסיקלי במקום להיות מתויג כלא-יוצלח. למרות הצלחת התיאוריה לא נמצאה עדיין דרך מהימנה ומוסכמת על-מנת למדוד כל אחת משבע האינטליגנציות בנפרד, מפני שבדרך-כלל על-מנת להצליח במשימות השונות יש לשלב שימוש במספר אינטליגנציות.
שבע האינטליגנציות
לשונית - יכולת לכתוב ולדבר שפה, היכולת להשתמש בשפה באופן מכוון מטרה והיכולת ללמוד שפה חדשה.
מרחבית - היכולת לזהות דפוסים ויזואליים גדולים וקטנים.
לוגית/מתמטית - היכולת ללמוד בעיות ולבצע ניתוח אנליטי, מתמטי ולוגי.
מוזיקלית - היכולת, להבין, לבצע, ולהלחין דפוסי מוזיקה.
תוך אישית - היכולת להבין ולהיות מודע לפחדיך ויכולותיך, ולהשתמש במידע זה כדי לקבל החלטות בחיים.
בין אישית - היכולת להבין את הצרכים, המוטיבציה, הכוונות והתשוקות של האחר, ולהיות מסוגל להגיב אליהם באופן אפקטיבי.
גופנית-תנועתית - היכולת להשתמש בגוף או חלק ממנו על-מנת לפתור בעיות או על מנת ליצור מוצר.
לאחרונה גרדנר הוסיף את האינטליגנציה השמינית הנטורליסטית- היכולת להכיר ולסווג אובייקטים.
ביבליוגרפיה
Beth A. Visser, Michael C. Ashton, Philip A. Vernon. (2006).Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence 34, 487-502.