לפעמים אנו לא יכולים להפסיק לזמזם לעצמנו שיר. המנגינה שלו פשוט לא יוצאת לנו מהראש, והאבסורד הוא שאנו בכלל לא אוהבים את השיר, ולא מבינים איך התחלנו לשיר אותו. כאשר אנו מנסים להיזכר מתי שמענו אותו, אנו נזכרים ששמענו אותו ברדיו, כאשר היינו בכלל עסוקים בדבר אחר. למעשה, המנגינה הוטרמה בתודעתנו מבלי ששמנו לב לכך.
הטרמה היא הנטייה של מילים או רעיונות אשר השתמשו בהם בתדירות גבוהה או לאחרונה לצוץ בתודעה בקלות ולהשפיע על האופן בו אנו מפרשים מידע חדש. יתרה מכך, מחקרים מראים שאפילו המוטיבציה שלנו והתנהגותנו החברתית מושפעות מהטרמה ללא ידיעתנו.
התופעה מומחשת בניסוי הבא: הנבדקים חולקו לשתי קבוצות, ונאמר להם שהם משתתפים בניסוי שמטרתו לבדוק את רמת תפקוד הזיכרון שלהם. למעשה, המילים שכל קבוצה קיבלה לשינון היו אמורות ליצור הטרמה של רעיונות מסוימים בתודעתם של המשתתפים. קבוצה אחת קיבלה רשימת מילים היוצרת רושם חיובי (למשל 'אמיץ'), והקבוצה השנייה קיבלה רשימת מילים היוצרת רושם שלילי (למשל 'חסר-אחריות'). לאחר מכן, בשלב אשר לכאורה לא היה קשור לניסוי, הנבדקים קראו קטע המתאר אדם אשר תחביביו הם לטפס על הרים ולחצות את האוקיאנוס האטלנטי במפרשית. לאחר קריאת הקטע, הנבדקים התבקשו לדווח כיצד הם מתרשמים מהאדם. כמצופה, האנשים אשר הוטרמו עם רשימת המילים בעלות הקונוטציה החיובית שפטו באופן חיובי את האדם בהשוואה לאלו שהוטרמו עם רשימת המילים בעלות הקונוטציה השלילית. למרות שכל הנבדקים קראו את אותו התיאור, מבלי שהבחינו בכך הרושם שהתקבל אצלם הושפע מרשימת המילים שהם נחשפו אליה בתחילת הניסוי.
ביבליוגרפיה
Brehm, S.S, Kassin,S & Steven,F.(2005). Social Psychology sixth edition. N.Y: Houghton Mifflin Company.