תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

The Tripolar Self - העצמי התלת-קוטבי

העצמי התלת-קוטבי הוא מונח שנטבע על-ידי קוהוט, המייצג עצמי בריא של אדם אשר השלים תהליך של התפתחות נפשית תקינה. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא על התפתחות העצמי, מאפייניו של העצמי התלת-קוטבי ועל פגיעות בעצמי וטיפול קוהוטיאני.

העצמי התלת-קוטבי הינו מונח אשר טבע הפסיכואנליטיקאי היינץ קוהוט, מייסד זרם פסיכולוגיית העצמי, המתייחס לעצמי בריא של אדם אשר השלים תהליך של התפתחות נפשית תקינה. מושג זה מושתת על תפיסתו ההתפתחותית של קוהוט וכן על המשגתו את העצמי, ובעל השפעה לאופן בו יש לעבוד לדידו עם פגיעות נפשיות בטיפול.

התפתחות העצמי

לפי קוהוט וממשיכיו, בראשית חייו האדם הוא בעל צרכים נרקיסיסטיים ראשוניים אשר סיפוקם חיוני לשם התפתחותו הנפשית. קוהוט סימן 3 צרכים מרכזיים כאלה: הצורך לחוות תגובת שיקוף (Mirroring) וקבלה; הצורך לחוות מזיגה עם דמות נאדרת וכל-יכולה המספקת תחושת כוח ורוגע; והצורך לחוות נוכחות של דמות בעלת דמיון מהותי לילד, אשר עמה יחווה תחושת תאומות. צרכים אלה אמורים להתממש במסגרת חוויות עם זולת עצמי, אדם המצוי ביחסים קרובים ומשמעותיים עם הילד, לרוב הורה, המספק את הצרכים ואת התפקודים השונים הכרוכים בתוכם כויסות, הרגעה וביטחון. זולת עצמי נחווה על ידי הילד לא כאדם נפרד אלא כחלק ממנו או הרחבה שלו עצמו. 

באם הילד זוכה לחוויות זולת עצמי מספקות הוא מפנים בהדרגה בתהליך של הפנמה ממירה, את התפקודים השונים שסיפקו זולתי עצמי השונים כמבנים נפשיים בתוכו. בתוך כך, מתגבש בקרבו עצמי לכיד וחיוני, כזה בעל ערך עצמי יציב, המסוגל להתמודד עם אכזבות ולשמוח בהצלחות ועוד. המצב הבשל והבריא של העצמי אליו מכוון תהליך התפתחות זה הוא העצמי התלת קוטבי.

העצמי התלת-קוטבי

העצמי התלת-קוטבי מורכב, כשמו, מ-3 מרכיבים עיקריים: קוטב השאיפות, קוטב האידיאלים, ותחום ביניים של הכישרונות והמיומנויות. מרכיבים אלה קשורים ב-3 צרכי זולתעצמי המרכזיים: קוטב השאיפות קשור בצרכי מראה וקבלה, קוטב האידיאלים בצרכי האדרה, ושטח הביניים בצרכי תאומות. התפתחותו, הזנתו וקיומו של כל אחד משלושת המרכיבים תלויים באופן שבו חוויות זולת עצמי שחווה הילד בילדותו מימשו וסיפקו כל אחד מהצרכים הללו.

כאשר הצורך הנרקיסיסטי הילדי מופנם ומתגבש כמרכיב בעצמי, הוא עובר התמרה לתצורה ריאלית ובשלה יותר. השאיפות הגרנדיוזיות של הילד מותמרות לשאיפות ריאליות יותר, והאידיאלים של זולת עצמי המואדר מופנמים כמטרות ניתנות להשגה. שטח הביניים של הכישרונות והמיומנויות מצוי במתח בין השאיפות למטרות. מרכיבים אלה יחד, והדינמיקות ביניהם, חותרים למימוש העצמי על תכנית הפעולה הייחודית שלו. לפי קוהוט, החתירה למימוש עצמי היא נדבך יסודי בבריאותו הנפשית של אדם.

אף כי קוהוט שרטט את העצמי הבריא כמורכב תמיד מאותם 3 מרכיבים, הוא גרס כי ישנה שונות בין אדם לאדם באשר למידת החוזק של כל אחד מהמרכיבים השונים, וכן באשר למידת הלכידות הכללית של העצמי. הדבר קשור, כאמור, בחוויות זולת עצמי בילדות ובאופן בו הזינו את המרכיבים השונים.

פגיעות בעצמי וטיפול קוהוטיאני

כאשר אחת או יותר מחוויות זולת עצמי נשללות מהילד במהלך ההתפתחות, או אינן מממשות באופן מלא את צרכיו, העצמי מתפתח באופן חלקי או משובש. הדבר יכול להתבטא בפגיעה באחד או יותר מ-3 מרכיבי העצמי התלת-קוטבי, בלכידות העצמי על חלקיו השונים, ביציבות הערך העצמי, ועוד. כמו-כן, הדבר אף יכול להוביל להתפתחות של הפרעות נפשיות שונות, כהפרעת אישיות נרקיסיסטית. קוהוט סבר כי הסיטואציה הטיפולית מייצרת תנאים אפשריים לתיקון פגיעות בעצמי, זאת באמצעות עבודה עם העברות זולת עצמי.

לפי תפיסתו, הצרכים אשר לא סופקו בילדות, מתעוררים במסגרת יחסי ההעברה עם המטפל, ומתכוננים כאחת מ-3 העברות זולת עצמי, המתכתבות עם 3 סוגי צרכי זולת עצמי המרכזיים של הילדות: העברת מראה, העברת אידיאליזציה והעברת תאומות. המטפל משמש כזולת עצמי, ונדרש לספק את צרכיו של המטופל, באופן דומה לזולת עצמי בילדות. בתוך כך, עשוי להתרחש תהליך של הפנמה ממירה בטיפול, והדבר יכול להוביל לחיזוק או גיבוש של עצמי לכיד וחיוני יותר.


מקורות

קוהוט, ה. (2005) העברות זולתעצמי ופירוש. כיצד מרפאת האנליזה? (עמ' 269-251) (תרגם א' אידן). עם עובד.

קוהוט, ה. (2007). פסיכולוגיית-העצמי וחקר רוח האדם (תרגמו צ' זוננס וא' אידן). תולעת ספרים.

קולקה, ר. (2004). בין טרגיות לחמלה: על היינץ קוהוט וספרו "כיצד מרפאת האנליזה?", שיחות י"ח (3), 238-221.

Kohut, H. (1971). The Analysis of the Self: A Systematic Approach to the Psychoanalytic Treatment of Narcissistic Personality Disorders. International Universities Press

Kohut, H., & Wolf, E. S. (1978). The disorders of the self and their treatment: An outline. The International Journal of Psychoanalysis, 59(4), 413–425

Liberman, M. David. Ogrodniczuk, John S. (Ed), (2013). Kohut's self psychology approach to treating pathological narcissism. Understanding and treating pathological narcissism (pp. 253-268) American Psychological Association

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי