פסיכולוג חינוכי הוא איש מקצוע אשר סיים תואר שני לפחות בפסיכולוגיה והתמחה בתחום החינוכי. הפסיכולוג החינוכי עוסק בעיקר בהסתגלות והתמודדות בתחום הפסיכולוגי, החינוכי וההתפתחותי באמצעות אבחון, איתור משאבים, בניית תוכניות טיפול, התערבות טיפולית והדרכה.
עבודתו של הפסיכולוג החינוכי מתרחשת בעיקר במוסדות חינוכיים כגנים ובתי ספר לחינוך רגיל ומיוחד. כחלק מתפקידו עוסק הפסיכולוג החינוכי באבחון פסיכולוגי, התפתחותי ודידקטי, הדרכת הורים, בניית תוכניות התערבות פרטניות ומערכתיות, הדרכה והעשרה של צוותים חינוכיים- מורים, גננות, יועצות- ובסיוע להם בעבודתם עם תלמידים והוריהם.
עבודתו של הפסיכולוג החינוכי כוללת מספר תחומים מרכזיים:
אבחון פסיכודיאגנוסטי, הערכה וסיוע לתלמידים ובעיקר בעלי צרכים מיוחדים. הפסיכולוגי החינוכי מבצע אבחון פסיכולוגי מלא תוך אבחון של סוגיות ספציפיות הנוגעות לצרכי הילד. למשל, אבחון ובניית תוכניות טיפול בתחום ליקויי למידה או בעיות קשב וריכוז הינו מרכיב מרכזי בעבודת הפסיכולוג החינוכי. למשל, כאשר ילד עם קווים אוטיסטים משולב במערכת החינוך הרגילה עשוי הפסיכולוג החינוכי להדריך את מוריו ולבחון את צרכיו הייחודיים.
הדרכת הורים בסוגיות הקשורות להתפתחות, תפקידי ההורה, תפקוד משפחתי, התמודדות עם צרכים מיוחדים ועוד.
מתן הכשרה והענקת ליווי ותמיכה לצוות החינוכי לגבי האספקטים הפסיכולוגיים, התפתחותיים, חברתיים וחינוכיים של העבודה.
ניהול התערבויות מערכתיות בעת משבר או חירום, למשל, בעת מצב מלחמה, פיגוע, אסון קהילתי ועוד.
התערבות טיפולית או טיפול במשבר ברמה הפרטנית במקרי חירום- למשל, הצעת עזרה רגשית לתלמידים לאחר שתלמיד מכיתתם נפצע קשה בתאונת דרכים.
בניית תוכניות העשרה רלוונטיות למסגרת החינוך כהתמודדות עם חרדת בחינות, מניעת אלימות ושימוש בסמים, הסברה על אמצעי מניעה וכד'.
השתתפות בוועדות החלטה העוסקות בהשמתו של הילד במסגרת חינוך מיוחד או בהוצאתו מהבית למוסד או משפחת אומנה, במקרים מיוחדים.
פיתוח מסגרות ותוכניות חינוכיות ייחודיות לאוכלוסיות מיוחדות כגון פיגור, הפרעות התנהגות, מחוננות וכן הלאה.