23/12/2020
זה לא סוד שלכולנו יש רגשות - חלקם נעימים וחיוביים, וחלקם שליליים וקשים. אבל מה עושים כאשר אנו כה מלאי רגש, שלילי או חיובי, שקשה לנו להתנהל בעולם? כשהכעס מניע אותנו לפעולות אימפולסיביות או כשההתרגשות מקשה עלינו להתרכז במשימה?
החיים בצל מגפת הקורונה לצד התמודדות עם אתגרי היום יום, עלולים להביא את ילדינו לקושי להכיל ולנהל את רגשותיהם השונים, הנחווים לא אחת בעוצמות גבוהות, למשך זמן ממושך מבלי יכולת לנוע ביניהם.
בשיחה הבאה נגדיר מהו ויסות רגשי וכיצד הוא מתפתח אצל ילדים. ננסה להבין מדוע היכולת לווסת את רגשותינו חשובה מאין כמוה, מהם המכשולים היכולים למנוע את התפתחותה התקינה, כיצד נוכל לזהות כי ילדינו מתקשים לווסת רגשותיהם וכיצד נוכל לעזור להם בכך.
יוסי, גבר נשוי העוסק בהוראה, הרגיש שהוא מאבד את השליטה על חייו ובמקביל גם את ההנאה מהם. התפרצויות הזעם התדירות שלו, שכללו התנהגות מילולית אגרסיבית, חסמו והגבילו את התקדמותו המקצועית וערערו את יחסיו עם משפחתו. כאשר הבין כי המחירים שהוא משלם על ההתפרצויות שלו גבוהים מדי - פנה לקבלת עזרה מקצועית. יוסי השתתף בסדנא לשליטה בכעסים במסגרת מכון רעות לטיפול במשפחה, בזוג ובפרט. הערכתו העצמית גבוהה יותר ויחסיו המקצועיים והמשפחתיים השתפרו באופן ניכר.
שליטה בכעסים היא אתגר משמעותי עבור כולנו. הלמידה כיצד לבטא כל רגש שהוא, ובוודאי רגש הכולל תוקפנות כמו כעס, היא חלק נורמלי וחשוב בתהליך ההתפתחות וההתבגרות של כל אחד מאתנו. לרוב, אנחנו לומדים איך לבטא את הכעס והתסכול שלנו תחילה באמצעות בכי ובהמשך במילים. עבור אנשים מסוימים תהליך למידת תקשור הרגשות משתבש, וכעס בלתי נשלט הופך להיות מאפיין משמעותי באישיותם. על מנת לנהל את הכעסים שיהיה ניתן לשלוט בכעסים באופן בריא ואדפטיבי , כדאי קודם כל להבין את משמעותו של הכעס ורק אחר כך לפנות לניהול כעסים.
פגשנו את שרית שרם-יבין לשיחה קצרה על היכולת שלנו, ילדים והורים כאחד, לווסת את רגשותינו, על הקשר בין ויסות רגשי לטראומה ועל הקושי בחזרה ללימודים בתקופה שאפופה בלחצים רבים ובחוסר ודאות. כיצד מצבי משבר משפיעים על היכולת לווסת רגשות? כיצד ניתן להיערך לשנת הלימודים הבאה בימי הקורונה? במה נכון לשתף את הילדים? ומדוע חשוב לעצור הכל ולקחת נשימה עמוקה? בשיחה הבאה שרית שרם-יבין עונה לשאלות אלו ועוד...