09/02/24
הגיליון השבוע מוקדש לסדרת ההרצאות "טיפול קבוצתי בילדים, נוער והורות בימים של טראומה ואובדן", אשר נערכו מטעם מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית ת"א-יפו, ובהנחייתן של ד"ר שרון זיו ביימן ומיכל זיו. לצד מספר סדנאות, כללה הסדרה מספר הרצאות אשר עסקו בכוחו של הרכיב הקבוצתי בעבודה הטיפולית עם הורים וילדים בעת הזו. על רקע מציאות של טראומה לאומית משותפת, נותנות ההרצאות הצצה להתערבויות שערכו מומחים בתחום עם מפונים מעוטף עזה, תוך שהן מדגישות את הרווחים התרפויטיים הגלומים בטיפול קבוצתי כמרחב של למידה בין-אישית, תמיכה, שייכות ועוד.
נתחיל עם ההרצאה הראשונה בסדרה – "קבוצות של ילדים והורים לבניית חוסן ומניעה בעת משבר" מאת פרופ' דני חמיאל, נורית גרשון, דניה דעואל-דקל ונעמה גרינולד. במסגרת ההרצאה הדוברים התייחסו לתרומתו של הטיפול הקבוצתי בהקשרים של טראומה ואובדן, והציגו עקרונות לבניית חוסן ומניעת משברים באמצעות שלוש דוגמאות מטיפולים קבוצתיים עם אוכלוסיות שונות.
ההרצאה השנייה בסדרה, "המרכיב הקבוצתי במערך הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT) – בדרך לבניית חיים ששווה לחיות אותם", ניתנה על ידי דנה ספקטור. במסגרת ההרצאה, הוצגו שתי מיומנויות מרכזיות בעבודה קבוצתית מבוססת DBT במצבי קיצון של מצוקה וטראומה – (1) קשיבות (Mindfulness) ו-(2) עמידות במצוקה (Distress Tolerance), באמצעות התייחסות לקבוצת הורים וילדים.
ההרצאה השלישית ניתנה על ידי פרופ' נעמה עצבה-פוריה – "תכנית חממ"ה (חיזוק המעטפת המגנה של ההורות) לעבודה קבוצתית עם הורים בתקופת אי-וודאות ולחץ מתמשך". בהרצאה, הוצגה תכנית חממ"ה להתערבות קבוצתית מבוססת תיאוריית התקשרות עם הורים וילדים. ההתערבות שואפת לפתח יכולת רפלקטיבית בקרב הורים בחיי היום-יום, לגבי עצמם ולגבי ילדיהם, לצד התמודדותם עם הטראומה.
נמשיך עם ההרצאה הרביעית בסדרה אשר ניתנה על ידי פרופ' אסתר כהן, שרית יבין-שרם וליז יונג, תחת הכותרת "תכנית נמ"ל – 'נעשה מקום למשחק' – התערבות קבוצתית עם הורים וילדים צעירים לקידום חוסן". ההרצאה עסקה באופן בו שימוש במשחקיות הורית במסגרת טיפול קבוצתי בהורים וילדיהם עשוי לקדם חוסן נפשי אל מול חשיפה למצבי לחץ וטרור קולקטיביים.
נסיים עם ההרצאה החמישית בסדרה "לנווט קבוצות וצוותים על מים סוערים – קווים מנחים ופרקטיקות" אשר ניתנה על ידי יעל שטיינברג ונעמה גרינולד. בהרצאה הוצעו קווים מנחים לעבודה קבוצתית במסגרות חינוכיות ומקצועיות, תוך הצגת מודל משל"ן להערכה רפלקטיבית של צוותים והבנה דינמית של תופעות המתרחשת בקבוצות, הרלוונטי לקידום חוסן בזמן מלחמה. זאת, לאור חשיבתם של ויניקוט וביון.