23/1/2025
ב-24 לינואר מציינים ברחבי העולם את "יום החינוך", המוקדש לחינוכם של ילדים ונוער. לסוגיות המעסיקות הורים ומחנכים בימי שגרה, כמו התמודדות עם רגרסיה אצל ילדים או שיח על מיניות עם מתבגרים, הצטרפו במהלך השנה האחרונה גם שאלות והתלבטויות חינוכיות הנוגעות לטראומה, מלחמה, משבר וחוסן – הורים ומחנכים רבים מצאו את עצמם שוב ושוב מנסים לספק תמיכה ותקווה גם לעצמם וגם לילדיהם ותלמידיהם. אך כיצד ניתן להגביר חוסן אצל ילדים ונוער בתקופה מורכבת זו? ומדוע תפקידינו כהורים וכמחנכים כל כך מרכזי לפיתוח חוסן זה?
בכתבה הבאה, פרופ' ענת ברונשטיין-קלומק, פסיכולוגית קלינית מומחית, עונה על שאלות אלו, מסבירה מהו בכלל חוסן ומציגה כלים חשובים באמצעותם נוכל להגביר את החוסן בקרב ילדים ומתבגרים.
בין אם מדובר בהרטבות לילה מחודשות, חשש לישון לבד, חזרה לדיבור תינוקי, קשיי פרידה או התקפי זעם ובכי, רגרסיה (נסיגה התנהגותית) בקרב ילדים עשויה לעורר תחושות של בלבול, ייאוש וחוסר אונים בקרב המבוגרים המטפלים בהם.
אך מתי ולמה מופיעות התנהגויות רגרסיה אצל ילדים? מה ניתן להבין מכך על מצבם הנפשי? וכיצד נוכל להתמודד עם תופעה זו? בכתבה הבאה תוכלו לקרוא על הגורמים לרגרסיה וללמוד על חמישה עקרונות "עשה ואל תעשה" להתמודדות עם רגרסיה אצל ילדים.
אחד הנושאים המורכבים והמבלבלים להורים ומחנכים רבים הוא השיח על מיניות עם ילדים ומתבגרים. בימים אלו, בהם ילדים ונוער נחשפים לתכנים מיניים ברשתות החברתיות כבר מגיל מוקדם, החשיבות לשיח על כך רק הולכת וגוברת. אז כיצד נדבר עם ילדינו על נושא רגיש זה?
בשביל לעשות סדר בנושא זה, אירחנו באולפן בטיפולנט את רונית ארגמן, עו"ס קלינית ומטפלת מינית מוסמכת, המסבירה מהי מיניות בריאה, מהם המסרים שאנו מעבירים לילדינו לגבי מיניות בלי לשים לב וכיצד מנהלים שיח כנה ופתוח עם ילדינו סביב מין, מיניות, זהות והסכמה.
הורים רבים מכירים את הרגע הזה בו הילד או המתבגרת יושבים מול שיעורי הבית מתוסכלים, והמבט שלהם זולג לחלון או למסך הטלפון. אמנם לכולנו קשה לפעמים להתרכז, אבל במקרים מסוימים ייתכן שמדובר בקשיים לימודיים אשר דורשים אבחון מקצועי. אז איך יודעים אם הילד או הילדה צריכים אבחון דידקטי, פסיכודידקטי או אבחון להפרעות קשב וריכוז? ואיך כל אבחון יכול להקל על הלימודים בבית הספר ואף בהמשך? הכל בכתבה הבאה!