תפריט נגישות

ללכת בדרכו: אינטגרציה בפסיכותרפיה בהשראת פרופ' יונה רוזנפלד ז"ל

  • 19/7/24

  • ד"ר נועה רוזנפלד-יהושע | פרופ' אשר בן-אריה | ד"ר הדר ברנט-פרידלר | מרים שפירא | ד"ר ארנה שמר | ד"ר סיגל קני-פז | פרופ' אורן קפלן

  • ללכת בדרכו: אינטגרציה בפסיכותרפיה בהשראת פרופ' יונה רוזנפלד ז
    כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 28/24
  • פרופ' יונה מיכאל רוזנפלד ז"ל, אשר הלך לעולמו בסוף השנה שעברה, היה מהאבות המייסדים של העבודה הסוציאלית בארץ, פסיכואנליטיקאי וזוכה פרס ישראל. עבודתו המחקרית והטיפולית ארוכת השנים הייתה לגורם חשוב בהתפתחות החשיבה האינטגרטיבית בפסיכותרפיה.

    הגיליון הנוכחי מוקדש ליום העיון אשר נערך לזכרו – "ללכת בדרכו – אינטגרציה בפסיכותרפיה בהשראת עבודתו של פרופ' יונה רוזנפלד ז"ל", מטעם מכון מפרשים במכללה האקדמית ת"א-יפו והאוניברסיטה העברית.

    יום העיון אורגן על ידי ד"ר סיגל קנה-פז וד"ר הדר ברנט-פידלר, ובהשתתפותה של ביתו של פרופ' רוזנפלד ז"ל - ד"ר נועה רוזנפלד-יהושע. ההרצאות עסקו בהיבטים שונים של הגישה האינטגרטיבית בפסיכותרפיה בהשראת עבודתו של פרופ' רוזנפלד ז"ל.



  • נפתח עם ההרצאה הראשונה – "על האישי כמקצועי והמקצועי כאישי" אשר ניתנה על ידי ד"ר נועה רוזנפלד-יהושע, בתו של פרופ' יונה רוזנפלד ז"ל. בהרצאתה, סיפרה ד"ר רוזנפלד-יהושע על חייו האישיים של אביה ועל חיי משפחתם. בתוך כך, תיארה כיצד הפן האישי והפן המקצועי בחייו היו תמיד שזורים זה בזה באופן אשר תרם לעיצובה של גישתו הייחודית, הן כעובד סוציאלי והן בקליניקה הפרטית.

  •  

  • נעבור להרצאה השנייה אשר ניתנה על ידי פרופ' אשר בן-אריה – "יונה כמורה וכמנטור". בהרצאתו, שיתף פרופ' בן-אריה בקשר הקרוב שלו ושל פרופ' רוזנפלד ז"ל, אשר החל במסגרת הנחייתו המקצועית בתהליך כתיבת התזה והפך עם השנים לחברות מיוחדת. פרופ' בן-אריה סיפר על הערכים אותם ספג מפרופ' רוזנפלד אשר כה אפיינו אותו – כמו סקרנות, יצירתיות וחדוות המחקר והעשייה למען האחר.

  •  

  • נמשיך עם ההרצאה השלישית – "נעשה ונלמד – מבט על תהליכי הדרכה בפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה בהשראתו של פרופ' יונה רוזנפלד ז"ל" אשר ניתנה על ידי ד"ר הדר ברנט-פרידלר. בדבריה, התייחסה ד"ר ברנט-פרידלר למהותה של הגישה האינטגרטיבית לאור מורשתו של פרופ' רוזנפלד ז"ל, ודנה באופן בו ניתן ליישם את העקרונות המרכזיים של עבודתו במצבי תקיעות בטיפול או בהדרכה.

  •  

  • נעבור להרצאה הרביעית אשר ניתנה על ידי מרים שפירא – "יחסי קבוצות ודיאלוג מעמדה של נדיבות והדדיות". בהרצאה, הציגה שפירא את הנושא של יחסי קבוצות, אשר מתמקד בהבנת התהליכים המודעים והלא מודעים המתקיימים בקבוצות, חברות וארגונים. בתוך כך, תיארה שפירא את תרומתו של פרופ' רוזנפלד ז"ל לקידום החשיבה בתחום בישראל ואת חשיבות קידומו של דיאלוג בין קבוצות קונפליקטים כדי ליצור שינוי חברתי.

  •  

  • נמשיך עם ההרצאה החמישית במספר – "קידום חוסן קהילתי ואישי מחדר הטיפול" אשר ניתנה על ידי ד"ר ארנה שמר. בהשראת עבודתה המשותפת עם פרופ' רוזנפלד ז"ל, ביקשה ד"ר שמר לתאר את העשייה הקהילתית עם תנועת העולם הרביעי, עם קהילות המפונים במלחמה הנוכחית ועם קהילות בכלל. בדבריה, הדגישה גם את חשיבות קידומם של תהליכי השתתפות מתוך חדר הטיפול הפרטני לשם חיזוק חוסן אישי וקהילתי כאחד.

  •  

  • ההרצאה השישית ניתנה על ידי ד"ר סיגל קני-פז תחת הכותרת – "הדבר החשוב באמת סמוי מן העין – על טיפול מודע התקשורת וטראומה בארגונים". ד"ר קני-פז דנה במונח ה"למידה מהצלחות" של פרופ' רוזנפלד ז"ל, ותיארה את האופן בו ניתן להתיק תהליכים של הצלחות, וכן מוטיבים שונים של קשר בין-אישי, לתוך ארגונים שלמים. בתוך כך, התייחסה ד"ר קני-פז לחשיבות המודעות לטראומה בתוך ארגונים.

  •  

  • נסיים עם הרצאתו של פרופ' אורן קפלן – "על למידה מהצלחות בקליניקה", אשר עסקה באפשרות לעשות שימוש בחשיבתו של פרופ' רוזנפלד ז"ל על אודות למידה מהצלחות בתוך חדר הטיפול. פרופ' קפלן תיאר כיצד התמקדות בגורמים שונים בעבודה הקלינית, כמו רציפות, קרקוע ושמירה על שגרה ותפקוד, היא הצלחה. כמו כן, הוצגו שני תיאורי מקרה של התערבות ראשונית ממוקדת הצלחות והתמודדות עם חיילים אשר חוו טראומות בשדה הקרב.

  •