21/3/25
השבוע אנו ממשיכים עם צילומי הרצאות מתוך המושב השני של יום העיון "מגוון גישות לטיפול בטראומה בילדים, נוער והורות: מבט אינטגרטיבי", אשר נערך מטעם מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית ת"א-יפו ותכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית.
ההרצאות במושב זה מביאות גישות מגוונות ומודלים שונים לטיפול בטראומה בקרב ילדים, תוך התמקדות בעבודה הטיפולית עם ילדים צעירים והגיל הרך, אשר באופן טבעי דורשת לא פעם שילוב של חשיבה וכלים דיאדיים.
נפתח עם הרצאתה של ד"ר אסתר במברגר – "פסיכותרפיה ילד-הורה (Child-Parent Psychotherapy, CPP) לטיפול בטראומה בילדים", בה הוצג מודל התערבות דיאדי אינטגרטיבי לטיפול בטראומה בגיל הרך. בהרצאתה, הציגה ד"ר במברגר את העקרונות התיאורטיים והקליניים עליהם נשען המודל, אשר מתבסס על התפיסה כי הקשר הורה-ילד הינו המצע המהותי לבריאותם הנפשית של ילדים. זאת, תוך שילוב דוגמאות קליניות.
נמשיך עם הרצאתה של קרן פז, "למצוא את מידת הקרבה הנכונה – הרהורים על כיווניות הגוף, התקשרות וחווית העצמי", בהנחייתה של מיכל זיו. פז דנה באופן בו ניתן לרתום כלים מתוך עולם הטיפול בתנועה על מנת לזהות ביטויים גופניים של טראומה בקרב ילדים צעירים, ועל בסיס אלו לעצב את ההתערבות הטיפולית. פז הציגה את האופן בו מתבטאות חוויות גופניות-רגשיות טראומטיות דרך תיאור הדרמה ההתקשרותית המאפיינת ילדי אומנה.
נעבור להרצאתה של גל גפן – "צרכים רגשיים, חלקי עצמי ושיעורי חיים – כיצד הסכמה תרפיה מתמודדת עם טראומה רפואית בילדים". בהרצאה, הציגה גפן כלים טיפוליים מתוך גישת הסכמה-תרפיה אשר עשויים לסייע במקרים של טראומה רפואית בקרב ילדים. בתוך כך, הסבירה גפן כיצד טראומה רפואית עלולה לפגוע באבני ההתפתחות הטבעית של ילדים, במענה לצרכיהם הרגשיים הבסיסיים ביותר ובהיווצרותן של סכמות מיטיבות.
נסיים עם הרצאתה של אסתי בר-שדה אשר ניתנה תחת הכותרת – "תן למוח שלך לקחת אותו לאן שהוא רוצה ללכת", בהנחייתה של ד"ר ליהי בלסון-חמל. בר-שדה הציגה את מודל עיבוד המידע האדפטיבי (AIP) עליו מתבסס הטיפול ב-EMDR, והסבירה כיצד ניתן להתאימו לעבודה הטיפולית עם ילדים נפגעי טראומה, וכן עם טראומה מורכבת. זאת, תוך שילוב עבודה דיאדית במטרה לשקם את יכולתו של הילד לבוא במגע עם העצמי ועם האחר.