תפריט נגישות

משחקיות ודמיון בחדר הטיפול: בימי שגרה וחירום

  • 20/9/24

  • פרופ' אסתר כהן | סיון הרטמן | גלית כנען | ד"ר דוב בלום יזדי

  • משחקיות ודמיון בחדר הטיפול: בימי שגרה וחירום
    כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 37/24
  • המלחמה המתמשכת משבשת היבטים שונים בחיי היום-יום של החברה הישראלית, ופוגעת גם בשגרת חייהם של ילדינו. זאת, במיוחד בימים אלה של הסתגלות למסגרות חדשות, לעיתים ארעיות, ולמרבה הצער, עבור רבים – גם הסתגלות להיעדרן.

    בנסיבות מורכבות אלו, ובעבודה הקלינית עם ילדים צעירים אשר אינם תמיד יכולים לבטא את מצוקתם באופן מילולי, אנו שבים ונזכרים בכוחו התרפויטי של המשחק. מרחב הנושא עמו פוטנציאל להשיב לילדים, ולו במעט, תחושה של ביטחון, מסוגלות וחופש תוך סלילת נתיבי ביטוי ועיבוד של חומר נפשי.

    השבוע בגיליון, אנו צוללים לעולם המשחק והדמיון, ולמגוון הדרכים בהן הוא יכול לתמוך בתהליך הטיפולי עם ילדים, הן בשגרה והן בזמן מלחמה וחירום.



  • נפתח עם מאמרה של פרופ' אסתר כהן – "תפקידי המשחק הספונטני וטיפול במשחק: טיפול בילדים בצל מלחמת חרבות ברזל". במאמרה, מתמקדת פרופ' כהן במשחק של ילדים אשר נחשפו לאירועי טרור ומלחמה, ודנה בו הן כתופעה חשובה בהבנת תהליכי חוסן ופגיעות, והן ככלי מרכזי בזיהוי קשיי הסתגלות פוסט-טראומטיים בקרב ילדים ובטיפול בהם. בהמשך לכך, מוצגות התערבויות קהילתיות, דיאדיות ופרטניות למניעה וטיפול באמצעות משחק.


  • נעבור להרצאתה של סיון הרטמן – "גישת Theraplay – לעבודה חווייתית מבוססת התקשרות עם הורים וילדים: יישומים דיאדיים וקבוצתיים לזמן חירום וטראומה", בהנחייתה של ד"ר שרון זיו ביימן ומטעם מכון מפרשים במכללה האקדמית ת"א-יפו. בהרצאתה, הציגה הרטמן את תרומתה הייחודית של גישת Theraplay לעבודה הטיפולית בעת הזו, והציעה תובנות וכלים להתערבויות דיאדיות וקבוצתיות על בסיס עבודתה עם מפונים תוך שילוב תיאורי מקרה.

  •  

  • נמשיך להרצאה – "בשביל המשחק – בשגרה ובטראומה – התערבות טיפולית לקבוצות הורים וילדים בגיל הרך" אשר ניתנה על ידי גלית כנען ובהנחייתה של ד"ר הדר ברנט-פרידלר במסגרת יום העיון "טיפול קבוצתי בילדים, נוער והורות בימים של טראומה ואובדן" מטעם מכון מפרשים במכללה האקדמית ת"א-יפו. בהרצאה זו, הוצג המודל הטיפולי 'בשביל המשחק', המתקיים בסטינג דיאדי, והאופן בו ניתן להתאימו לזמנים אלה של שגרת חירום.

  •  

  • נמשיך עם פרק חדש מאת ד"ר דוב בלום יזדי – "משחקי כוח: תרבות מול פסיכואנליזה" מתוך ספרו "לִילַה – פרדיגמת המשחק: כוח, זהות וחירות בשדה המשחק הטיפולי". בפרק זה, משווה ד"ר בלום יזדי בין המשחק הקלייניאני לבין המשחק מנקודת מבטו התרבותית של ההיסטוריון יוהאן האויזינחה. דרך דיון זה, מתואר שדה המשחק הטיפולי כשדה כוח יצרתי בו הריפוי מתרחש באופן ספונטני ומעצם החזקתו של מרחב משחקי בטוח.


  • נסיים עם המלצה חמה לבקר בעמוד האוסף באתרנו המוקדש לטיפול במשחק, אשר נמצא באזור האוספים של בטיפולנט. באוסף זה תוכלו למצוא תכנים נוספים העוסקים בהיבטים שונים של המשחק בטיפול בילדים.