תפריט נגישות

טיפול בטראומה בילדים, נוער והורות: מבט אינטגרטיבי

  • 28/2/25

  • ד"ר ליהי בלסון-חמל | ד"ר לילך רחמים | מיכל זיו | שלומית גילוני ברק | ד"ר עמיחי בן ארי | ד"ר יעל אנקרי | ד"ר אביב נוף

  • טיפול בטראומה בילדים, נוער והורות: מבט אינטגרטיבי
    כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 9/25
  • הטיפול בטראומה מעורר דילמות וסוגיות מאתגרות ומגוונות, אשר לא פעם דורשות מאנשי ונשות טיפול לגבש מענה ייחודי למורכבות הפרטיקולרית של כל מטופל אותו הם פוגשים. לכך, מצטרף רובד נוסף של מורכבות במפגש עם הורים וילדים, אשר דורש לרוב גם מבט סביבתי-מערכתי בתהליך הטיפול.

    בגיליון הנוכחי אנו מפנים את הזרקור לעבודה טיפולית זו באמצעות צילומי הרצאות מתוך המושב הראשון של יום העיון "מגוון גישות לטיפול בטראומה בילדים, נוער והורות: מבט אינטגרטיבי" בהנחייתה של ד"ר שרון זיו ביימן ומטעם מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית ת"א-יפו ותכנית "עוגן" ללימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית.



  • הרצאת הפתיחה ניתנה על ידי ד"ר ליהי בלסון-חמל תחת הכותרת – "לטפל בטראומה בילדים, נוער והורים מתוך עמדה מבוססת אינטגרציה". בהרצאתה, ביקשה ד"ר בלסון-חמל להתייחס לתהליכי הערכה, המשגה וטיפול מתוך עמדה אינטגרטיבית, תוך שהיא סוקרת סוגים שונים של הפרעות הקשורות בטראומה בילדים, נוער והורות מנקודות מבט מגוונות. בנוסף, הוצגה דוגמה למודל אינטגרטיבי לטיפול בטראומה באוכלוסייה זו.

  •  

  • נמשיך עם ההרצאה הראשונה במושב, אשר ניתנה על ידי ד"ר לילך רחמים – "טיפול CBT ממוקד טראומה אונליין בעזרת תוכנת טיפול חכמה בשילוב עם מטפלת אישית" ובהנחייתה של ד"ר אסתר במברגר. בהרצאה, הציגה ד"ר רחמים את השלבים והמרכיבים השונים של התערבות קוגניטיבית-התנהגותית המיועדת לטיפול בטראומה בילדים הנקראת ITF-CBT. זו כוללת שימוש בתוכנה חכמה אשר מציעה טיפול אינטראקטיבי אותו ניתן להעניק גם מרחוק.

  •  

  • ההרצאה השנייה ניתנה על ידי מיכל זיו, "כולנו זקוקים לחסד – השפעת טראומה על ההורות" ובהנחייתה של ליאור קזנטיני. ההרצאה עסקה בהשפעותיהן של חוויות טראומטיות על הורות ועל מערכות יחסים בתוך התא המשפחתי. תוך הישענות על פרספקטיבה של תיאוריית ההתקשרות, דנה זיו בהשפעותיה של טראומה לא מעובדת בעברו של ההורה על פונקציות ניהוליות הוריות. בהמשך לכך, הוצגו מספר דגשים חשובים עבור טיפול בהורות מוכוון טראומה.

  •  

  • נעבור להרצאה השלישית אשר ניתנה על ידי שלומית גילוני ברק – "הסיפור שלא סופר – כלים נרטיבים לטיפול לאחר פגיעה מינית" ובהנחייתו של ד"ר רון נסים. גילוני ברק הסבירה על תרומתם החשובה של כלים נרטיביים לטיפול בטראומה מינית, אשר פעמים רבות מתרחשת בחשאי, ללא עדים, באופן הפוגע באפשרות ליצור נרטיב ברור. הדוברת הציגה מספר רמות של שאלות אשר תומכות בעבודה הנרטיבית עם ילדים אשר נחשפו לטראומה.

  •  

  • ההרצאה הרביעית ניתנה על-ידי ד"ר עמיחי בן ארי וד"ר יעל אנקרי – "בין הכלב של פבלוב למרחב הביניים של ויניקוט – מה אפשר ללמוד מטראומה על פסיכולוגיה אינטגרטיבית?" ובהנחייתה של ד"ר ליהי בלסון-חמל. בהרצאתם, דנו הדוברים בעמדה טיפולית גמישה ומשחקית לה נדרש המטפל בעבודה הקלינית עם ילדים אשר שרדו אירועים טראומטיים. בתוך כך, הוצע מודל טיפול אינטגרטיבי המשלב בין המשגה ויניקוטיאנית לבין טכניקה התנהגותית.

  •  

  • נסיים עם ההרצאה החמישית למושב זה, אותה נשא ד"ר אביב נוף – "מה אנחנו יודעים על עזרה ראשונה נפשית לילדים?", בהנחייתה של ד"ר שרון זין ביימן. בהרצאה זו הוצגו קווים מנחים להגשת עזרה נפשית ראשונית לילדים אשר עברו אירוע טראומטי אקוטי, תוך התייחסות לתפקידו הייחודי של המטפל בהתערבויות חירום. ד"ר נוף הציג את עקרונות הליבה העומדים בבסיס טיפול נפשי ראשוני ואופן התאמתם לטיפול בילדים.

  •