תפריט נגישות

"אייכה - הקשר המגדל", שיטה חדשנית לטיפול בילדים באמצעות הדרכת הורים

הילה אלקיים, חברת צוות מרכז אייכה להורות מגדלת

אייכה היא שיטה חדשנית להדרכת הורים אשר פותחה על ידי ד"ר איתן לבוב, פסיכיאטר ילדים ונוער ופסיכואנליטיקאי בהכשרתו. השיטה נועדה לעזור להורים להתמודד עם בעיות וקשיים בהם הם נתקלים במהלך התפתחות ילדיהם. שיטת אייכה והמודל להדרכת ההורים פותחו מתוך ניסיון רב שנים שד"ר לבוב צבר בעבודה עם הורים אשר ילדיהם סירבו לשתף פעולה עם טיפול או שקיבלו טיפול הולם במשך תקופה ארוכה אך ללא שינוי והטבה במצבם. השיטה יעילה וישימה בכול דרגת חומרה של הבעיה.

החידוש של השיטה הוא בהתבוננות מזווית חדשה על הדרך בה נוצרות בעיות רגשיות ותפקודיות אצל ילדים ומתבגרים ובפיתוח כלים מעשיים המתאימים להבנה זאת, בעזרתם יכולים ההורים לטפל בילדיהם.

עמדה קלינית שכיחה היא עמדה הרואה את הנער הנתון במצוקה או המתקשה לתפקד כמונע על ידי סוג של כוחות או מניעים הניתנים לזיהוי (צרכים, דחפים, חסכים, דפוסים נרכשים, תבניות ביולוגיות) שדוחקים אותו - ואכן "מניעים" אותו - למחשבות, רגשות ומעשים שמסבים לו נזק.

מזווית הראייה של אייכה אין למניעים לבדם אפשרות לגרום להיווצרות והתפתחות של בעיה רגשית או התנהגותית. על מנת שתתפתח בעיה, דרושים גם תנאי סביבה המאפשרים באופן לא מכוון שהמניעים של הילד יבואו לידי ביטוי בדרך לא בריאה ולא מקדמת גדילה.
השיטה נשענת על ההנחה שכל תופעה זקוקה למרחב המאפשר את קיומה. גם התנהגויות בעייתיות המסבות נזק לאדם ולסביבתו צריכות מרחב המאפשר להן להתקיים ובלעדיו הן לא יוכלו להתקיים. מרחב זה הוא המרחב של קשרי האנוש המשמעותיים שבתוכו הילד - נער - נמצא ושמתוכו הוא גדל. מטבע הדברים, מדובר בראש ובראשונה על קשריו עם הוריו.
היווצרות של התנהגות לא בריאה או מזיקה של הילד - נער - היא תוצר של מפגש ייחודי בין הכוחות ה"מניעים" את הילד - לאו דווקא פתולוגיים מטבעם (ביטחון, סיפוק, הרגעה, הנאה וכו') הפוגשים סביבה אשר מאפשרת לילד לתת להם ביטוי בדרך מזיקה, כלומר "לא בריאה", בצורה של "בעיה" או של "מחלה".

שיטת אייכה עושה הבחנה בין סביבה מגדלת לבין סביבה מתירה:

סביבה מגדלת היא מרחב אנושי המאפשר לעצמי של הילד לפתח את יכולותיו להשיג סיפוק, ערך וביטחון דרך מסלול בריא ופרוגרסיבי של צמיחה, בשלות ואחריות ולא בדרכים אחרות. במילים אחרות, סביבה מגדלת מאפשרת למניעים של הילד להשיג סיפוק וביטחון רק "בדרך" המיטיבה אתו ועם הקרובים אליו.

סביבה מתירה לעומת זאת, היא מרחב אנושי אשר לא מדעת וללא כוונה תחילה "מתיר" לעצמי של הילד לפתח יכולת להגיע לסיפוק, ערך או משמעות בדרך יוצרת סבל - נזק דהיינו "לא בריאה". הכנסת המשתנה של סביבה מתירה למשוואות הקליניות שלנו, יוצרת התבוננות חדשה שמסוגלת לאתר ו"לחסום" בסביבת הילד, את "נקודות ההיתר" לזרום לכיוונים לא בריאים ו"לצאת" אל מסלול יוצר נזק.

בהדרכת ההורים נעשית עבודה המכוונת לזיהוי המקומות בהם הסביבה ההורית הופכת מבלי להתכוון לסביבה מתירה המאפשרת את התפתחות הבעיה אצל הילד. ההורים מקבלים כלים שאותם אנו מכנים "שפה מגדלת" ובאמצעותם הם יכולים להפוך לסביבה מגדלת כלומר למעטפת הורית נטולת "גישה" למסלול התפתחותי פוגע.

השפה המגדלת מבוססת על אחריות הורית ועל המחויבות ההורית לשמור על כבודם, עצמיותם ועל האוטונומיה של כל השותפים לקשר- הורים וילדים כאחד. ההורים מקבלים הנחיות מעשיות כיצד לא לפלוש למרחב של הילד ולא להגביל את האוטונומיה שלו מצד אחד, ומצד שני כיצד להגן על עצמם מפלישה למרחב שלהם וכיצד לבטא את צרכיהם בקשר עם הילד באופן לא תוקף אך מייצר עבור הילד סביבה המגדלת. לפי הניסיון המצטבר של המטפלים במרכז, השימוש בשיטה מקדם באופן דרמטי את יכולתנו למנוע ולטפל במצבים של תקיעות התפתחותית וחינוכית הגורמים סבל ונזק, לעתים קיצוניים, לילדים ולהוריהם כאחד.

בשנתיים האחרונות הורחב המודל והותאם גם לשימוש בבתי ספר. אנו רואים בצוותים חינוכיים חלק מהסביבה המגדלת של הילד. הצוות החינוכי לומד את עקרונות השפה המגדלת ומיישם אותם בהתנהלות היום-יומית בבית הספר. להתרשמותנו, העבודה עם צוותים חינוכיים מראה עד כה שיפור באקלים הלימודי-חינוכי וירידה ברמת האלימות ובבעיות ההתנהגות בבית הספר.

על מרכז אייכה
מרכז אייכה להורות מגדלת פועלים 21 מטפלים אשר הוכשרו להדריך הורים באמצעות השיטה. במרכז מתקיימות גם תוכניות הכשרה למטפלים המעוניינים ללמוד את השיטה וכן השתלמויות לצוותים חינוכיים ואנשי רווחה. ניתן להיכנס לאתר המרכז ולקרוא בו פרקים מספרם של א. לבוב וה. אלקיים "הורות מכיוון אחר - מאובדן דרך להורות מגדלת" וחומרי קריאה נוספים. כתובת האתר היא: www.ayeka-merkaz.com

30 שניות! זה הזמן הממוצע שמטפלים ב Therapy Notebook מכתיבים סיכום פגישה
כמה זמן אתם משקיעים בסיכום פגישה? בואו תבדקו.
Therapy-Notebook - לכל הפרטים
נמשכת ההרשמה לתוכניות הליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
אתם מוזמנים להיכנס לאתר שם תוכלו לקרוא יותר על התכנית, על מערכת השעות ועל אופן הגשת המועמדות.
מרכז ויניקוט בישראל
שנה"ל תשפ"ו
נמשכת ההרשמה למחזור הראשון בתכנית להכשרה בפסיכואנליזה אונטולוגית במסורת ויניקוט ביון וקוהוט
ההרשמה לתכנית תפתח פעם בשנתיים. אתם מוזמנים להיכנס לאתר שם תוכלו לקרוא יותר על התכנית, על מערכת השעות ועל אופן הגשת המועמדות.
מרכז ויניקוט בישראל
ההרשמה עד ה-15/3/2025
הצצה אל ספר בהתהוות
מעבר לשבר עבודה טיפולית עם הורים בתהליכי פרידה וגירושים
מכון מפרשים , ארוע מקוון
4/3/2025
מבט אל הנפש הישראלית בזמן טראומה
שיחה עם ד"ר גבי מן על פסיכואנליזה בצל משבר
מכון מפרשים,ארוע מקוון
9/3/2025
מי באש... טיפול דינמי חוויתי בדפוסי הרס עצמי שונים
הסמינר יתייחס לתופעה הכוללת של חבלה עצמית אנושית (self-sabotage) בצורה מקיפה, הן תאורטית והן קלינית
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, ארוע מקוון
11/3/2025
שברים ואיחויים בקבוצה, מהלכה למעשה
עדויות והמשגות מתוך עבודה קבוצתית במרכז חוסן שדרות
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה,קולנוע חן החדש, ההסתדרות 12, שדרות
21/3/2025
פסיכוסומטיקה ומלחמה
שמחים להציג את הכנס החצי שנתי לשנת 2025
האגודה הישראלית לפסיכוסומטיקה בשיתוף מכון מפרשים ,האקדמית תל אביב יפו
28/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025
30 שניות! זה הזמן הממוצע שמטפלים ב Therapy Notebook מכתיבים סיכום פגישה
כמה זמן אתם משקיעים בסיכום פגישה? בואו תבדקו.
Therapy-Notebook - לכל הפרטים
נמשכת ההרשמה לתוכניות הליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
אתם מוזמנים להיכנס לאתר שם תוכלו לקרוא יותר על התכנית, על מערכת השעות ועל אופן הגשת המועמדות.
מרכז ויניקוט בישראל
שנה"ל תשפ"ו
נמשכת ההרשמה למחזור הראשון בתכנית להכשרה בפסיכואנליזה אונטולוגית במסורת ויניקוט ביון וקוהוט
ההרשמה לתכנית תפתח פעם בשנתיים. אתם מוזמנים להיכנס לאתר שם תוכלו לקרוא יותר על התכנית, על מערכת השעות ועל אופן הגשת המועמדות.
מרכז ויניקוט בישראל
ההרשמה עד ה-15/3/2025
הצצה אל ספר בהתהוות
מעבר לשבר עבודה טיפולית עם הורים בתהליכי פרידה וגירושים
מכון מפרשים , ארוע מקוון
4/3/2025
מבט אל הנפש הישראלית בזמן טראומה
שיחה עם ד"ר גבי מן על פסיכואנליזה בצל משבר
מכון מפרשים,ארוע מקוון
9/3/2025
מי באש... טיפול דינמי חוויתי בדפוסי הרס עצמי שונים
הסמינר יתייחס לתופעה הכוללת של חבלה עצמית אנושית (self-sabotage) בצורה מקיפה, הן תאורטית והן קלינית
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, ארוע מקוון
11/3/2025
שברים ואיחויים בקבוצה, מהלכה למעשה
עדויות והמשגות מתוך עבודה קבוצתית במרכז חוסן שדרות
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה,קולנוע חן החדש, ההסתדרות 12, שדרות
21/3/2025
פסיכוסומטיקה ומלחמה
שמחים להציג את הכנס החצי שנתי לשנת 2025
האגודה הישראלית לפסיכוסומטיקה בשיתוף מכון מפרשים ,האקדמית תל אביב יפו
28/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025