תפריט נגישות

בושה ואשמה בהדרכה בפסיכותרפיה: תקציר מאמרם של Alonso & Rutan

צוות בטיפולנט

כפי שהקשר הטיפולי הנוצר בפסיכותרפיה הוא קשר רגשי ומורכב, כך גם הדרכה בפסיכותרפיה מהווה במקרים רבים קשר משמעותי ורגשי. אלסון ורות-אן (Alonso&Rutan, 1988) טוענים כי החוויה של בושה, למרות היותה חוויה שכיחה ומשמעותית, לא זכתה להתייחסות רבה בספרות הדנה ביחסי ההדרכה. בהתאם, הם מציגים מאמר אשר עוסק בחוויות של אשמה ובושה המתעוררים בהדרכה בפסיכותרפיה. בתקציר זה יובאו עיקרי ממצאיהם.

בושה ואשמה מוכרות לנו כחוויות נפשיות משמעותיות. פירס וסינגר (Piers&Singer, 1953) מבחינים בין השתיים: אשמה מוגדרת כתוצאה המכאיבה של חריגה מכוונת מגבולות הסופר אגו, ואילו אשמה מוגדרת כפגם בעצמי אשר מונע מהאדם לחיות בהתאם לערכי האגו האידיאלי שלו. אשמה מקושרת לחרדת סירוס ואילו בושה מקושרת לנטישה והסתרה.


פרויד ותיאורטיקנים אחרים אשר התבססו על תיאוריית הדחף הניחו כי בושה נובעת ממשאלות אקסהיביציוניסטיות ופחדים. בשלב מאוחר יותר של ההתפתחות, דחפים אנאליים הנוגעים לאובדן שליטה מייצרים אשמה ובשלב מתקדם עוד יותר מופיעה אשמה סביב משאלות הנוגעות להבסת המתחרה במשולש האדיפלי. בתיאוריית יחסי האובייקט בושה מקושרת לאובדן האובייקט אשר חושפת בפני האדם את האפשרות להיות בלתי נאהבת.פסיכולוגיית העצמי מקשרת בושה לחרדה הדיס-אינטגרטיבית אשר מאיימת על שיווי המשקל של העצמי ברגעים של כשל אמפתי משמעותי. המשותף לתיאוריות אלו הוא שבושה מתוארת בהן כרגש הנחווה כבר בשלבי החיים המוקדמים ומלווה את האדם לאורך חייו גם בבגרות.

בושה היא רגש אדפטיבי אשר תורם ליכולת להתנהגות ולהשתלבות חברתית אך כאשר האגו פגיע במיוחד, היא עשויה להיות בעלת השפעה מאכלת. במצבים אלו האדם עשוי להגן על עצמו מפני חוויה של השפלה באופן שמונע גדילה, גילוי והתפתחות. בהתאם, עוצמה גבוהה של בושה עשויה להתבטא בהתנגדות לתהליך הטיפולי.


בתחום הקליני, הלכה וגדלה תשומת הלב לפגיעות הנרקיסיסטית של חלק מהמטופלים בהקשר זה. כמובמקרים רבים אחרים, לקח זמן רב יותר לזהות כי מנגנון דומה משפיע גם על מטפלים ובפרט על מטפלים צעירים אשר נמצאים בתהליך הכשרה ונמצאים בהדרכה מקצועית.

אלסון ורות-אן מציעים כי בושה בתהליך ההדרכה נובעת מארבעה גורמים מרכזיים: רגרסיית הלמידה, אוכלוסיית המטופלים, האופן בו המדריך מנהל את שעת ההדרכה ויחסי ההעברה-העברה נגדית בהדרכה.

רגרסיית הלמידה

כבוגרים, למידה מחייבת אותנו להשהות דרכי חשיבה ודרכי חיים מוכרות אשר עליהן אנו רגילים לבסס את תחושת האיזון והערך העצמי שלנו. בדרך לשינוי וללמידה החדשה עלינו לשאת תקופות של בלבול ובורות, וכך גם בתהליך ההכשרה הטיפולית. ההכשרה אשר דורשת מאמץ אינטלקטואלי ורגשי משמעותי מלווה לא פעם בתחושות של מבוכה והשפלה איתן גם המוכשרים ביותר צריכים להתמודד. הדרכה מקצועית היא המקום האופטימלי לרגרסיית הלמידה, אשר מסגרת ההדרכה מהווה טריגר משמעותי להופעתה. המודרכים מצופים לחשוף את עבודתם באופן שהופך את האיזון הנרקיסיסטי הבריא חשוף ללחץ משמעותי. הם זקוקים להערכתו ודאגתו של המדריכים אשר משמשים כ"אובייקטים מקצועיים ראשוניים" ומצויים במצב בו הם פגיעים לאובדן הערכתו של המדריך. כמו כן, מודרכים רבים חוששים הן מגרימת נזק למטופליהם והן מהנזק שייגרם להם עצמם כאשר הטעויות שלהם יחשפו בפני המדריך. כלומר, המודרך מצוי בדילמה: כדי לגדול עליו לחשוף את עבודתו, לשאול שאלות "מטופשות" ולהציג את פגמיו באופן שגורם לפער בינו לבין האגו האידיאלי שלו לבלוט באופן משמעותי. הדרכה בתחום הטיפולי מאתגרת במיוחד בהיבט זה מאחר וידע אינטלקטואלי ותיאורטי אינו מהווה "פתח מילוט" מחשיפת חוסר הידע והקשיים בעבודה הטיפולית ואף להיפך- הישענות מוגברת על האינטלקט עשויה לפגוע ביכולת הטיפולית.

אוכלוסיית המטופלים

לא פעם דווקא מטפלים צעירים "זוכים" לטפל במטופלים קשים במיוחד אשר מציפים את החדר בעוצמות רגשיות אינטנסיביות. אל מול איומים אובדניים, ניסיונות אובדניים ונשירה מהטיפול, המטפל עשוי לחוות חרדה עצומה להישרדותו הסימבולית כאיש מקצוע ובהתאם- לפחד למוות מהמדריך שלו. גם ההגנות הנמוכות המאפיינות חלק גדול מהמטופלים עשויות לעמוד בסופו של דבר בבסיס תחושות האשמה. דה וולואציה של המטפל והזדהות השלכתית, למשל, הן הגנות פרימיטיביות נפוצות אשר עשויות בסופו של דבר לעורר במטפל בושה עמוקה והזדהות עם המאפיינים הבלתי רצויים של המטופל עצמו. מול הגנות עוצמתיות אלו מטפלים רבים מגיבים בהזדהות יתר, ריחוק בחסות ה"מקצועיות" או תוקפנות אותם קשה במיוחד לחשוף בפני מדריכים.

ניהול שעת ההדרכה על ידי המדריך

חלק גדול מחווית האשמה של מודרכים עשוי לנבוע מהבלבול של המדריך לגבי עמדתו כלפי המודרך כאם, מורה או מטפל. על המדריך לאזן בין צרכי המודרך לבין צרכי התמיכה הממשיים שלהם והצורך במודל טיפולי, וצרכים שונים אלו מעלים שאלות שונות. למשל, האם עמדה זמינה, מספקת ותומכת מדי עשויה להעביר מסר שגוי לגבי העמדה הטיפולית הנדרשת מהמודרך כלפי מטופליו? או אולי, לחלופין, עמדה נייטרלית מדי תגביר את החרדה ואת הצורך באובייקט זמין? דרך יעילה לחשוב על סוגיה זו היא באמצעות הרעיון של רמת חרדה אופטימלית, אשר מאזנת בין עמדה דורשת ומקדמת לעמדה תומכת וזמינה.

העברה והעברה נגדית בהדרכה

המדריך מצופה ללמד, לכוון, להעריך ובו זמנית לעודד ולהכיל את רגרסיית הלמידה ולאפשר את תהליך ההתפתחות של המודרך. באופן טבעי, יכולתו של המדריך לייצר חווית הדרכה אופטימלית תלויה גם בניסיונו ובשלב ההתפתחותי בו הוא עצמו נמצא מבחינת הקריירה והניסיון ההדרכתי שצבר. למשל, מדריכים צעירים נוטים להיות נוקשים יותר מאחר והם חשים כי המוניטין שלהם כמדריכים תלוי במידה רבה בהצלחותיהם וכישלונותיהם של המודרכים שלהם. מצד שני, הם עדיין קרובים בחוויתם לחווית ההדרכה שלהם עצמם ועל כן מזדהים בקלות עם המודרכים ועם הצורך שלהם בקבלת ביקורת באופן רגיש. מעבר לשלבי ההדרכה השונים, כמובן, המדריך מושפע גם מתגובותיו האידיוסינקרטיות לאישיותו ולדפוס ההעברה של המודרך.

תופעה נוספת המשפיעה באופן משמעותי על התהליך הוא התופעה של תהליך מקביל, בו באופן לא מודע המטפל "בוחר" את הקונפליקטים המשותפים לו ולמטופל ומביא אותם באופן שגורם לגילומם ביחסי המדריך-מודרך. כך, המדריך והמודרך לכודים באותה רשת של העברה-העברה נגדית בה לכודים המטפל והמטופל. באחד התסריטים הגרועים ביותר של תהליך מקביל, המדריך מצטרף אל המטופל בהאשמותיו את המטפל והמטפל פגיע במיוחד לרגשות של אשמה ובושה. 

ביבליוגרפיה

Shame and guilt in psychotherapy supervision. Alonso, Anne; Rutan, J. Scott. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, Vol 25(4), 1988, 576-581.

30 שניות! זה הזמן הממוצע שמטפלים ב Therapy Notebook מכתיבים סיכום פגישה
כמה זמן אתם משקיעים בסיכום פגישה? בואו תבדקו.
Therapy-Notebook - לכל הפרטים
מיגדלור 4 - התמודדות עם טראומת החטיפה ואובדן עמום
המפגש יעסוק בחוויית האובדן העמום ובטראומת החטיפה שיחה עם: ד"ר עינת יהנה מנחות: ד"ר שרון זיו ביימן וגלית יצחקי-דרייזין
מכון מפרשים, ארוע מקוון
23/2/2025
הצצה אל ספר בהתהוות
מעבר לשבר עבודה טיפולית עם הורים בתהליכי פרידה וגירושים
מכון מפרשים , ארוע מקוון
4/3/2025
מבט אל הנפש הישראלית בזמן טראומה
שיחה עם ד"ר גבי מן על פסיכואנליזה בצל משבר
מכון מפרשים,ארוע מקוון
9/3/2025
מי באש... טיפול דינמי חוויתי בדפוסי הרס עצמי שונים
הסמינר יתייחס לתופעה הכוללת של חבלה עצמית אנושית (self-sabotage) בצורה מקיפה, הן תאורטית והן קלינית
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, ארוע מקוון
11/3/2025
נמשכת ההרשמה לתוכנית הכשרה בפסיכואנליזה אונטולוגית ולתכניות הליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
תוכנית הכשרה בפסיכואנליזה אונטולוגית במסורת ויניקוט, ביון וקוהוט
מרכז ויניקוט בישראל
15/3/2025
כנס הסכמה תרפיה החמישי
הכנס עוסק בשילוב סכמה תרפיה עם גישות טיפוליות אחרות, ובתרומה של סכמה תרפיה לטיפול בסוגיות ייחודיות
האקדמית תל אביב יפו, יום עיון פרונטלי- לפרטים >>
18/3/2024
שברים ואיחויים בקבוצה, מהלכה למעשה
עדויות והמשגות מתוך עבודה קבוצתית במרכז חוסן שדרות
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה,קולנוע חן החדש, ההסתדרות 12, שדרות
21/3/2025
פסיכוסומטיקה ומלחמה
שמחים להציג את הכנס החצי שנתי לשנת 2025
האגודה הישראלית לפסיכוסומטיקה בשיתוף מכון מפרשים ,האקדמית תל אביב יפו
28/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025
עוגן בית הספר לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה תכנית תלת שנתית
מוזמנים ומוזמנות לקחת חלק בתוכנית הכשרה תלת שנתית ייחודית ומקיפה המקנה יכולות לאינטגרציה בין הגישות השונות בפסיכותרפיה ולהצטרף לקהילה מקצועית, לומדת ומתפתחת.
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה
שנת הפעילות תשפ"ו - מחזור אוקטובר 2025
30 שניות! זה הזמן הממוצע שמטפלים ב Therapy Notebook מכתיבים סיכום פגישה
כמה זמן אתם משקיעים בסיכום פגישה? בואו תבדקו.
Therapy-Notebook - לכל הפרטים
מיגדלור 4 - התמודדות עם טראומת החטיפה ואובדן עמום
המפגש יעסוק בחוויית האובדן העמום ובטראומת החטיפה שיחה עם: ד"ר עינת יהנה מנחות: ד"ר שרון זיו ביימן וגלית יצחקי-דרייזין
מכון מפרשים, ארוע מקוון
23/2/2025
הצצה אל ספר בהתהוות
מעבר לשבר עבודה טיפולית עם הורים בתהליכי פרידה וגירושים
מכון מפרשים , ארוע מקוון
4/3/2025
מבט אל הנפש הישראלית בזמן טראומה
שיחה עם ד"ר גבי מן על פסיכואנליזה בצל משבר
מכון מפרשים,ארוע מקוון
9/3/2025
מי באש... טיפול דינמי חוויתי בדפוסי הרס עצמי שונים
הסמינר יתייחס לתופעה הכוללת של חבלה עצמית אנושית (self-sabotage) בצורה מקיפה, הן תאורטית והן קלינית
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, ארוע מקוון
11/3/2025
נמשכת ההרשמה לתוכנית הכשרה בפסיכואנליזה אונטולוגית ולתכניות הליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
תוכנית הכשרה בפסיכואנליזה אונטולוגית במסורת ויניקוט, ביון וקוהוט
מרכז ויניקוט בישראל
15/3/2025
כנס הסכמה תרפיה החמישי
הכנס עוסק בשילוב סכמה תרפיה עם גישות טיפוליות אחרות, ובתרומה של סכמה תרפיה לטיפול בסוגיות ייחודיות
האקדמית תל אביב יפו, יום עיון פרונטלי- לפרטים >>
18/3/2024
שברים ואיחויים בקבוצה, מהלכה למעשה
עדויות והמשגות מתוך עבודה קבוצתית במרכז חוסן שדרות
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה,קולנוע חן החדש, ההסתדרות 12, שדרות
21/3/2025
פסיכוסומטיקה ומלחמה
שמחים להציג את הכנס החצי שנתי לשנת 2025
האגודה הישראלית לפסיכוסומטיקה בשיתוף מכון מפרשים ,האקדמית תל אביב יפו
28/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025
עוגן בית הספר לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה תכנית תלת שנתית
מוזמנים ומוזמנות לקחת חלק בתוכנית הכשרה תלת שנתית ייחודית ומקיפה המקנה יכולות לאינטגרציה בין הגישות השונות בפסיכותרפיה ולהצטרף לקהילה מקצועית, לומדת ומתפתחת.
מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה
שנת הפעילות תשפ"ו - מחזור אוקטובר 2025