תפריט נגישות

גבר הולך לאיבוד דרך בית ספר - אובדן עניין אקדמי בקרב בנים מתבגרים

צוות בטיפולנט

הבדלים ביחסם של הורים, אנשי מקצוע וצוותים חינוכיים אל בנים ואל בנות ידוע מזה שנים רבות ומוכר כבעל השפעה על הנטייה לאימוץ התנהגויות תואמות מגדר. ד"ר ג'ודית קליינפלד, פסיכולוגית קלינית חינוכית, ראיינה מאות נערים ומצאה הבדלים משמעותיים באופן בו תופסים בנים ובנות את עתידם האקדמאי. בהתאם לממצאים אלו פותחה תוכנית ייחודית המכוונת לשיפור המוטיבציה בקרב נערים והגדלת הסיכוי למימוש הפוטנציאל הלימודי.

הבדלים בחווית הלימוד של בנים ובנות

בשנים האחרונות נמצא בארצות הברית פער משמעותי ברמת השכלתם הגבוהה של נשים וגברים, כאשר פער זה בולט במיוחד בקרב מיעוטים ומשפחות בעלות הכנסה בינונית-גבוהה: הישגיהם האקדמיים של נשים נוטים להיות גבוהים יותר ועל כל 100 נשים בעלות תואר B.A ישנם רק 73 גברים המשיגים תואר זה.

בהתאם לנתונים אלו, מצאה ד"ר ג'ודית קליינפלד, באמצעות מאות ראיונות שערכה עם בני נוער, הבדלים משמעותיים בין המינים בתפיסת העתיד האקדמי: בעוד שמרבית הבנות תכננו להירשם ללימודים אקדמיים והציבו לעצמן מטרות ספציפיות בתחום הקריירה, מרבית הבנים הצהירו כי אינם מתכוונים להמשיך ללימודים גבוהים והביעו בלבול וחוסר וודאות לגבי אפשרויות קריירה העומדות בפניהם.

לטענתה של קליינפלד, הבדלים אלו נובעים משילוב בין מספר גורמים היוצרים חוויה לימודית פחות חיובית ומעוררת מוטיבציה עבור נערים. "המערכת החינוכית", אומרת קליינפלד, "הפכה ידידותית מאוד לנערות מאחר והיא מדגישה ערכים כסדר, ניקיון, דייקנות וכן הלאה ונוטה להעניש על השתוללות והתנהגות בוטה אשר בפועל נמצאו חיוניות להתפתחותם החברתית והמוטורית של נערים". מצב זה, בנוסף למיעוט מודלים גבריים חיוביים בבתי הספר, מיתוסים תרבותיים המחזקים את תדמית הגבר העצלן והטיפש (הומר סימפסון, למשל) ושימוש רב יותר בריטאלין בקרב בנים - יוצר, לטענת קליינפלד, גישה שלילית ללימודים בקרב בנים.

נטייה זו, אגב, נמצאה חזקה במיוחד בקרב נערים בעלי אחיות: במשפחות אלו נבנה נראטיב של "אחות חכמה ואח רשלן" עקב תחושת האחריות המוגברת של האחיות לרצות ולעמוד בציפיות ההורים ונטייתם של האחים פשוט לפרוש מהתחרות.

מודל אחוות האחים (Bends of brothers)

במטרה לגשר על הפער בחווית הלימוד של בנים ובנות פיתחו ד"ר קליינפלד וצוותה תוכניות התערבות בית ספריות המבוססות על הדרכת בנים על ידי גברים המהווים מודל חיובי בתחום החינוכי-לימודי ("Mentoring programs").

במסגרת מודל זה נוצר קשר בין תלמידי בית ספר יסודי בעלי קשיים רגשיים או לימודיים לבין מתנדבים מהקהילה אשר כיוונו את הילדים לדון בקשיים לימודיים, מטרות מקצועיות ותסכולים וקשיים המתעוררים בבית הספר. כמו כן, הונחו המתנדבים לשמש מודל חיובי ולהדגיש את חשיבותם של מנהיגות, כנות וענווה באמצעות מפגשים בלתי פורמליים במהלך שעות הלימודים (אימון ספורט, שעות מעבדה וכן הלאה).

המודל נבחן בקרב מאה ילדים בבית ספר יסודי בטקסס והביא לתוצאות מרשימות אשר התבטאו בשיפור בציונים ובהישגים הלימודיים, הפחתת תדירות ההיעדרויות מבית הספר והגברת המעורבות בפעילויות בית ספריות.

ביבליוגרפיה

Monitor on psychology, A publication of the american psychological association, Vol 39 (6) June 2008.

פסיכולוגיה של האישה ודרכי טיפול מותאמות
קורס אונליין בהנחיית ד'ר ענת גור
המרכז לטיפול בנשים ובטראומה בהנהלת ד"ר ענת גור
28/4/2025
הכשרה באבחון וטיפול בתגובות לחץ והפרעה פוסט טראומתית
המרכז הלאומי לטראומה וחוסן באוניברסיטת תל אביב מזמין מטפלות ומטפלים ללמוד ולהעמיק בתהליכי אבחון וטיפול בפוסט טראומה.
המרכז הלאומי לטראומה וחוסן אוניברסיטת תל אביב
11/25
"מבין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה"
יום עיון זה, המציין את יציאתו לאור של הספר הנושא שם זה: "מבין השברים: טראומה התמודדות ותקווה", מוקדש כולו למילים אלה, צולל לעומקן ומתפרש לרוחבן.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
25/04/25
"כל אחד לחוד, גירושים: השלכות ודרכי התמודדות"
אנו מזמינים אתכם להשתתף בארוע השקה בו נדון בסוגיות הרבות והמורכבות של הגירושים. זאת, לאור ידע עדכני, ובפרספקטיבה תאורטית, מחקרית, קלינית ומשפטית.
מכון מפרשים, ארוע מקוון
14/5/2025
פסיכוזה בעולם משוגע: הרצאות נבחרות
יום העיון יעסוק במפגש בין מצוקות נפשיות עמוקות לבין מציאות חברתית מטלטלת
האקדמית תל אביב יפו
30/5/2025
טיפולי פסיכותרפיה עם חומרים משני תודעה
יום העיון יעסוק בתחום המרתק והמורכב של טיפול בחומרים משני תודעה.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
16/5/2025
פרויד בבגד ים 3
הכנס המקצועי השלישי של המרכז לטיפול רגשי
סמינר הקיבוצים והמרכז לטיפול רגשי במים
29/5/2025
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025
פסיכולוגיה של האישה ודרכי טיפול מותאמות
קורס אונליין בהנחיית ד'ר ענת גור
המרכז לטיפול בנשים ובטראומה בהנהלת ד"ר ענת גור
28/4/2025
הכשרה באבחון וטיפול בתגובות לחץ והפרעה פוסט טראומתית
המרכז הלאומי לטראומה וחוסן באוניברסיטת תל אביב מזמין מטפלות ומטפלים ללמוד ולהעמיק בתהליכי אבחון וטיפול בפוסט טראומה.
המרכז הלאומי לטראומה וחוסן אוניברסיטת תל אביב
11/25
"מבין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה"
יום עיון זה, המציין את יציאתו לאור של הספר הנושא שם זה: "מבין השברים: טראומה התמודדות ותקווה", מוקדש כולו למילים אלה, צולל לעומקן ומתפרש לרוחבן.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
25/04/25
"כל אחד לחוד, גירושים: השלכות ודרכי התמודדות"
אנו מזמינים אתכם להשתתף בארוע השקה בו נדון בסוגיות הרבות והמורכבות של הגירושים. זאת, לאור ידע עדכני, ובפרספקטיבה תאורטית, מחקרית, קלינית ומשפטית.
מכון מפרשים, ארוע מקוון
14/5/2025
פסיכוזה בעולם משוגע: הרצאות נבחרות
יום העיון יעסוק במפגש בין מצוקות נפשיות עמוקות לבין מציאות חברתית מטלטלת
האקדמית תל אביב יפו
30/5/2025
טיפולי פסיכותרפיה עם חומרים משני תודעה
יום העיון יעסוק בתחום המרתק והמורכב של טיפול בחומרים משני תודעה.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
16/5/2025
פרויד בבגד ים 3
הכנס המקצועי השלישי של המרכז לטיפול רגשי
סמינר הקיבוצים והמרכז לטיפול רגשי במים
29/5/2025
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025