איילת גלעדי
הפרק "הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות בני 12-4: האם יש דבר כזה?" מובא כאן במלואו באדיבות הוצאת רסלינג והמחברת. זהו הפרק הראשון אשר פותח את הספר, ״הטרדה מינית – לא משחק ילדים״, אשר עוסק בתופעת ההטרדות המיניות בקרב ילדים ונוער במערכת החינוך ובקהילה.
הפרק מביא סקירת ספרות קצרה על מיניות ומגדר בקרב ילדות וילדים בגילי 4-12, הכולל ידע תיאורטי על התפתחות הזהות המגדרית, ההבדל בין סקרנות, משחק תמים לבין הטרדה מינית ושכיחות ההטרדות המיניות בגילים אלו. לאחר מכן, המחברת מביאה תצפיות מפורטות של מקרים מתוך המערכת החינוכית, הכוללות התבוננות בדרך שבה הצוות החינוכי התנהל והגיב אליהם. בדיון על התצפיות, המחברת דנה במאפיינים ייחודיים להתרחשותן של הטרדות מיניות במסגרת בית הספר, כמו ההבדל בין הקנטה לבין הטרדה מינית, האופנים השונים שבו הצוות החינוכי עשוי להגיב למקרים אלו, וכן לתפקידם בהכרה בחציית הגבול האישי ובמניעתו.
מחקרים אחדים מתייחסים אל תופעת ההטרדה המינית בקרב ילדי גן וכיתות בית הספר היסודי, בעוד בקרב מבוגרים תופעה זו עמדה במוקד המחקר הבין-לאומי במאה ה-20. פער זה, מותיר מטפלים ואנשי חינוך חסרי ידע וכלים להתמודדות עם מצבי הטרדה מינית בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי.
הספר הנוכחי, עוסק בשאלות ייחודיות העוסקות בהטרדות מיניות בקרב ילדים צעירים, למשל, מתי מופיעה לראשונה הטרדה מינית בקרב ילדים? כיצד מתפתחת תופעת ההטרדה המינית בין ילדים ומתבגרים? ובמה היא שונה מ״משחק״ או סקרנות מותאמת גיל? בתוך כך, הספר מציע התבוננות רחבה על בריונות, וגם בריונות מקוונת, לצד ובמקביל להטרדה מינית. בנוסף, הספר דן בהשלכות של תופעת ההטרדות המיניות גם בחברה ההומוסקסואלית והטרנסג'נדרית.
הספר פונה לאנשי חינוך ומטפלים במסגרות החינוכיות והקהילה ומציג דרכים למניעת התופעה ולניהולה בתוך מערכת החינוך כבר בגילים הצעירים.
ד"ר איילת גלעדי היא בעלת דוקטורט מאוניברסיטת (ARU (Anglia Ruskin University, אנגליה; בוגרת ומוסמכת האוניברסיטה העברית; מייסדת ומנכ"לית של עמותת "קול הילד"; סוציולוגית חינוכית, יועצת למניעת הטרדה מינית, חלוצה בעבודתה למניעת הטרדה מינית בקרב ילדים קטנים. גלעדי היא המנהלת האקדמית של "מלידה לאוניברסיטה": תכניות מניעה חינוכיות לגיל הרך במכון לחקר הטיפוח בחינוך באוניברסיטה העברית.