צוות בטיפולנט
כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה, גיליון 12/16
גיליון זה יעסוק בהתמודדות עם אבל ושכול בקליניקה. אך לפני כן, אנו מבקשים לפתוח את הגיליון בפרק מספרה של ד"ר ניצה ירום "מצפן להורות ראויה: מדריך לשיח הבין-דורי" המובא באדיבות פרדס הוצאה לאור וד"ר ניצה ירום, וכן עם מאמרו של אורי פריד פוסט טראומה, הזדהות עם התוקפן והמעבר מן העמדה ה"סכיזו-פרנואידית" לעמדה ה"דיכאונית" בערב יום השואה.
***
אבל ושכול הנן תמות משמעותיות ונפוצות בקליניקה, ובפרט בתקופה זו של השנה, סביב ולאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. אבל הינו אחד מגורמי הדחק הנפוצים והקשים בחיים – במידה בה המוות הינו בלתי נמנע וקשה מנשוא, כך הוא נפוץ וודאי. מתוך כך, הסבירות היא כי מרבית האנשים יתמודדו במהלך חייהם מספר פעמים עם אובדן של אנשים אהובים וקרובים. כאשר מטופלים נאלצים להתמודד עם אובדן, או לחילופין – כאשר מגיע אדם לטיפול בעקבות אובדן, על המטפל להכיל ולטפל במטופל האבל, ולעיתים קרובות להתמודד במקביל עם חוויות האבל הפרטי שלו.
המאמר טיפול באבל: יעילות וכיוונים טיפוליים מאת Neimeyer & Currier, בוחן את הטיפולים הקיימים באבל ואת יעילותם, כמו גם כיוונים תיאורטיים וטיפוליים חדשים. זאת ועוד, בסקירת הכנס חיפוש אחר האובייקט הנעדר - זיכרון של חסך ואובדן סוקרת נטע גלנסקי גלילי גישות טיפוליות שונות באשר להתנהלות טיפולית שעשויה לאפשר למטופל לשהות באזורים נפשיים של אובדן, אבל וחסך, ולהמשיך מהם הלאה.
הנייה שנון קליין מציעה מודל המתאר את מאפייניו המרכזיים של השכול במאמרה שכול ואבלות הורית – מודל ההסתגלות מחדש. זאת ועוד, התנועה בין ההיאחזות בחיים לבין המשיכה אל המוות הנראית לעיתים קרובות במצבי שכול, מתוארת בפרקן של נורית גורן וחגית צאן קבוצות שכול: המאבק במוות - המאבק לחיים מתוך הספר "סיפור קבוצתי - מנחים כותבים על דרכם עם קבוצות".
שני מאמרים העוסקים באבל פתולוגי ומציעים המשגות תיאורטיות כמו גם יישומים טיפוליים הנם אבל פתולוגי: תתי סוגים והצורך בהתערבויות ספציפיות – מאמרו של Bleichmar וכן שני סוגי אשמה ויחסיהם להיבטים נורמליים ופתולוגיים של אבל – מאמרו של Grinberg.
לבסוף, אבל ואובדן בחייו האישיים של המטפל יכול להיות בעל השפעה ניכרת לא רק בעולמו הפרטי של המטפל, אלא גם על העצמי המקצועי שלו. על כך ניתן לקרוא בסיכום מאמרה של Broadbent – חווית המטפל המתאבל.