תפריט נגישות

התנגדות: מהתיאוריה לקליניקה

צוות בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה 13/6

תפיסות תיאורטיות לגבי מקור ההתנגדות וחשיבותה, דוגמאות קליניות להתמודדות טיפולית עם התנגדות, העברה כהתנגדות ומה הקשר בין אופי ההתנגדות לסוג החרדה היוצרת אותה?

הגיליון השבועי יעסוק בהתנגדות. אך לפני כן, אנו מבקשים לפתוח בהצגת ההקדמה ופרקו הראשון של הספר "להאיר את הרי החושך - התנהגות אובדנית בקרב בני נוער", שעורכו הראשי הינו ד"ר יוסי לוי בלז, באדיבות הוצאת דיונון. בנוסף, אנו מביאים את סקירתה של יהודית לויזון, הסוקרת את יום העיון "פגיעה עצמית אצל ילדי קצה" שנערך בכפר הילדים והנוער "אהבה.

מערש הפסיכותרפיה, ההתנגדות קיבלה מקום משמעותי בכתבים טיפוליים. אין הדבר מפתיע, לאור העובדה כי כמעט ולא ניתן לחשוב על טיפול שבו המטופל והמטפל לא התמודדו עם התנגדות המטופל. בגיליון זה נציג מאמרים המדגימים את התייחסותן של גישות שונות להתנגדות, כמו גם את הדילמות, הקשיים והרווחים הטמונים בהתמודדות טיפולית עם התנגדות.

סדרת מאמרים המציגים דוגמאות קליניות מציגה פרספקטיבות תיאורטיות שונות לגבי ההתמודדות עם התנגדות: Newman בדוגמא לעבודה עם התנגדות בגישה קוגניטיבית, Engle & Holiman בדוגמא לעבודה עם התנגדות בגישת גשטאלט-חוויתית ו-Satten בדוגמא לעבודה עם התנגדות בגישה דינמית.
Messer מציע התייחסות שונה בבסיסה כלפי התנגדות, המגיעה גם היא מנקודת מבט דינמית, במאמרו פרספקטיבה פסיכודינמית על התנגדות בפסיכותרפיה.

במאמר העברה כהתנגדות, מתאר Chiesa את התפתחות תפיסת ההעברה מימיו של פרויד ועד לתקופתנו וכן את המקרים בהם העברה משמשת כהתנגדות. זאת ועוד, כאשר העברה משמשת כהתנגדות היא עשויה לבוא לידי ביטוי בהירדמות המטופל בטיפול, כפי שמתואר במאמרו של Inderbitzin - שנת המטופל על הספה האנליטית.
McCarthy מציג במאמרו התנגדות וחרדה פרימיטיבית את הרעיון כי אופן העבודה עם התנגדות, רצוי שיהיה מותאם לסוג החרדה המניעה את ההתנגדות, ומתאר את אופן ההתמודדות הטיפולית עם התנגדות הנובעת מחרדה פרימיטיבית.

לבסוף, אנו מביאים את תקציר מאמרם של Yasky et al, התנגדות בהפרעות פסיכוסומטיות, המבקש לסקור את סוגי ומוקדי ההתנגדות המרכזיים האופייניים למטופלים עם הפרעות פסיכוסומטיות, כמו גם התמודדויות קליניות אפשריות עם הנ"ל.