בטיפולנט
כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה, גיליון 22/19
מה בין ADHD לפוסט טראומה | התערבות טיפולית מבוססת IPT בילדים עם ADHD | הסתכלות מחודשת על תפקודי הקשב | הורות לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז | מודל ייחודי להתערבות מערכתית ב-ADHD
בשנת 1986 כתב Keneth D. Gadow כי שום סוג של ליקוי ילדות לא קיבל תשומת לב כה רבה ויצר בלבול וחוסר בהירות כה גדולים, כמו ליקויי קשב וריכוז. נראה כי גם כיום, יותר מ-30 שנים מאוחר יותר, הנושא מעסיק חוקרים, הורים ומטפלים רבים, בעוד שהבנתנו את התחום עדיין חסרה. בחודש הקודם נערך יום העיון "לראות את הילד מבעד למסך ה-ADHD", אשר היה פרי יוזמתם המשותפת של המרכז לשירות פסיכולוגי שער הנגב ומרכז מיל"ה. ההרצאות ביום העיון ביקשו להביא פרספקטיבות מגוונות על ADHD לצד מודלים שונים של התערבות טיפולית. בגיליון הנוכחי הבאנו לכם את ההרצאות המרתקות מיום העיון.
נפתח עם הרצאתו של ד"ר גל מאירי, "מה בין ADHD לפוסט טראומה: אתגרים וסוגיות באבחון ADHD בחירום מתמשך". בהרצאתו התייחס מאירי ליחסי הגומלין המורכבים בין ADHD ל-PTSD ותיאר את הקושי באבחון שנעשה על סמך תסמינים קליניים בלבד. בהמשך, התייחס לסוגיות של טיפול במצבי קומורבידיות.
נמשיך עם הרצאתה של הילה ארג'נטרו אודות התערבות טיפולית מבוססת IPT בילדים עם ADHD, חרדה ו/או דיכאון. ארג'נטרו הציגה נקודת מבט לפיה האתגרים במישור הרגשי ובמישור האקדמי שלובים זה בזה בקשרי השפעה הדדית, ולפיכך הדגישה את החשיבות שבמתן מענה טיפולי הולם לשניהם. בהרצאתה, התייחסה למשולש של גורמים משמעותיים בעבודה לפי מודל ה-IPT : התמודדות עם למידה, מצב הרוח וקשרים בינאישיים.
הרצאה חשובה נוספת, אשר נתן דורון היימן, הביאה הסתכלות מחודשת על תפקודי הקשב. היימן הזכיר שלוש רשתות עצביות מרכזיות, אשר זוהו כקשורות בהפרעות קשב. בהתייחס לכך, טען שכיוון שכל ילד עם ADHD מתאפיין בפגיעה עצבית שונה, מטרת האבחון צריכה להיות ייצור מפת דרכים טיפולית אינדיבידואלית לילד ולסביבתו.
בהמשך, הרצתה רונית פלוטניק אודות הורות לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. פלוטניק ביקשה להתבונן על הדינמיקה המאתגרת שנרקמת בין הורה לילד, כאשר לאחד מהם או לשניהם יש קושי עם תפקודים ניהוליים. היא הציעה כי בטיפול נשאף לעבוד עם ה'הורות הפנימית', ולא עם ה'הורות המתנהגת', על מנת להגדיל את יכולת התמיכה של הורים לילדים עם ADHD.
נסיים עם הרצאתה של לבנת בירנבאום, אשר הציגה מודל ייחודי להתערבות מערכתית ב-ADHD המיושמת במרכז מיל"ה. מתוך אפיון ה-ADHD כהפרעה רב תחומית, מנסה המודל לתת מענה להיבטים שונים בחיי המטופל, ביניהם התמודדות במישור הלימודי, החברתי והרגשי.