חנה גרפי-פישר
מבוא ושער ראשון מתוך הספר 'ילדים דחויים חברתית: תיאוריה ושיטת טיפול' מובא כאן במלואו באדיבות הוצאת רסלינג והמחברת. בפרק זה, המחברת מביאה בפירוט רב ידע תיאורטי המסייע להבנת הצרכים ההתפתחותיים של הילד בגיל החביון אל מול האתגרים החברתיים אשר הולכים והופכים מורכבים יותר עם ההתפתחות. המחברת סוקרת את גיל החביון מתוך תיאוריות פסיכודיאמיות, כמו הגותו של קוהוט מזרם פסיכולוגיית העצמי והמודל הטופוגרפי של פרויד. מתוך הידע התיאורטי הקיים, המחברת ממשיגה ראייה תיאורטית חדשה בנוגע להתפתחות מבנה העצמי בגיל החביון אשר התהוותה מתוך הניסיון הטיפולי של המחברת בילדים שסבלו מדחייה חברתית. על פי גישתה, יש להבחין בין "דחייה חברתית" נורמטיבית אשר הינה קצרה ובת-חלוף ומתרחשת בפאזה הראשונה של גיל החביון, לבין דחייה חברתית בעוצמה חריפה, כאשר היא קשה ואכזרית כלפי הילד הדחוי וכאשר היא מתבססת לאורך זמן והופכת לכרונית, מסמנת כשל בשלבי ההתפתחות הרגשית הקודמים, ולכן מחייבת טיפול רגשי פרטני.
ספר זה נועד להציב הבנה תיאורטית-פסיכואנליטית חדשה ורחבה ביחס לגיל בית הספר – הוא גיל החביון – אשר כוללת גם הבנה רגשית חדשה לתופעת הדחייה החברתית הנפוצה בגיל זה. בספר זה מוצגת פרדיגמה רגשית לפיה גיל החביון ודחייה חברתית אינם נפרדים ונבדלים זה מזה, שכן הדחייה החברתית הינה אינהרנטית בשלב ההתפתחותי של גיל החביון. על פי פרדיגמה זו, בשלב ההתפתחותי של גיל החביון מתחוללת התפתחות פנים-נפשית בעלת משמעות. פגיעה, חסך או שבר רגשי בשלבי התפתחותו הרגשית הקודמים של הילד עלולים לגרום לשיבוש ההתפתחות הרגשית בגיל החביון, והדבר יתבטא ב"דחייה חברתית" קשה.
בספר מוצגת שיטת טיפול קצרת טווח ("שיטת המעטפות") בילדים דחויים בחברה, וכמו כן מתוארים כמה מקרים של טיפולים בשיטת המעטפות. ספר זה מיועד לאנשי מקצוע, פסיכולוגים ויועצים חינוכיים, מנהלי בתי ספר, מורים והורים אשר מבקשים להעמיק את הבנתם ולדייק בגישתם ביחס לילדים דחויים בחברה בפרט וביחס לצרכים ההתפתחותיים הייחודיים של גיל בית הספר בכלל (בעיקר כיתות ג'-ו').
פסיכולוגית חינוכית, ביבליותרפיסטית; עוסקת בפסיכותרפיה בגישת פסיכולוגיית העצמי; מפתחת שיטת "טיפול במעטפות". מומחית בטיפול בילדים בגילי 7-12, הן כאחראית בשירות הפסיכולוגי החינוכי על פרויקטים בתחום החברתי בבתי ספר והן בטיפול בקליניקה פרטית.