צוות בטיפולנט
כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 20/19
צילומים מהכנס
"טראומה וויסות רגשות בילדים" : ויסות רגשי, מנטליזציה וקשיבות
יום העיון "טראומה וויסות רגשות בילדים: הביצה והתרנגולת", נערך בחודש פברואר האחרון בבי"ס לעו"ס ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית בירושלים, ביוזמת ארגון מטיב ובתמיכת מכון חרוב. יום העיון התמקד בהשפעה ההדדית שנראה כי מתקיימת בין טראומה ובין ויסות רגשות, המדמה לעתים יחסי ביצה ותרנגולת. בתוך כך, יכולת טובה לויסות רגשות ידועה כגורם חוסן מפני התפתחות תגובה פוסט-טראומטית, בהינתן שאדם נחשף לטראומה. מנגד, עם החשיפה לטראומה ידוע כי יכולת הויסות הרגשי נפגעת משמעותית. ההרצאות ביום העיון, ניסו להבין לעומק את הקשר בין שני האלמנטים הללו, מתוך שאיפה לתת שפה וכלים למטפלים אשר עובדים עם ילדים והורים. בגיליון הנוכחי הבאנו הרצאות מיום העיון לצד מאמרים, אשר עוסקים בהיבטים מגוונים של ויסות רגשי, טראומה והקשר ביניהם.
נפתח עם הרצאתה המרתקת של ד"ר דפנה דולברג אודות מנטליזציה הורית וויסות רגשי: האתגרים, הקריסות ואפשרויות התיקון. ד"ר דולברג הציגה השקפה לפיה יכולת מנטליזציה טובה אצל ההורה תאפשר לו לסייע לילדו בתהליך של חזרה לויסות רגשי, לאחר שהופר. לדבריה, כאשר מטפלים בילדים עם קשיי ויסות, עלינו להיות קשובים לעמדה המנטליסטית של ההורה בכדי שהוא יוכל להיות קשוב לעמדה המנטליסטית של הילד שלו.
נמשיך עם הרצאתה של שרית שרם-יבין לגבי יישומים פרטניים וקבוצתיים בתחום ויסות רגשות בילדים שעברו טראומה. שרם-יבין הדגישה בהרצאתה כמה בקלות ניתן "לפספס" את אבחנת הטראומה לאור שפע אבחנות שעשויות להסוות אותה, ביניהן ADHD, בעיות התנהגות וחרדה. ביחס לכך היא הביאה את מושג ה-Developmental Trauma Disorder והציגה כלים לטיפול בקשיים בויסות רגשי.
הרצאה מצוינת נוספת מיום העיון היא טראומה, ויסות רגשות ותפקודים ניהוליים של פרופ' רות פת-הורנצ'יק. פת-הורנצ'יק עסקה בהרצאתה בטראומה כהפרעת ויסות כמו גם בהשלכותיה של חשיפה מתמשכת לטראומה כמצב של עוררות גבוהה וארוכת טווח. בהמשך, היא הציגה ממצאים מחקריים אשר מלמדים כי יכולות הויסות של האם קשורות בכישורי הויסות של ילדיה, כמו גם בתפקודים הניהוליים שלהם.
נסיים במאמרה של שרית זלצר, "מיינדפולנס ויצירה בטיפול: תרומה לוויסות רגשי בקרב ילדים, הורים ומטפלים" קשה בימינו לדבר על ויסות רגשי מבלי להזכיר את המיינדפולנס, או בעברית - קשיבות. במאמר הנוכחי זלצר מציגה תיאוריות, מחקר בתחום ואת ההקשר לחיבור המשולש בין פסיכותרפיה, טיפול ביצירה ומיינדפולנס. לדבריה, גישה משולבת כזו מהווה כלי ייחודי ומדויק בעבודה על מיומנויות של ויסות רגשי.