צוות בטיפולנט
כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 41/20
את הגיליון השבוע בחרנו להקדיש לאחת מן האמהות הגדולות של הפסיכואנליזה, מלאני קליין, ולתיאוריה פורצת הדרך שלה. עבודתה האנליטית עם ילדים, כתיבתה על אובדן ועל מנגנונים סכיזואידיים, היריבות המפורסמת עם אנה פרויד, ואפילו תיאורי המקרה שנכתבו על עצמה ועל ילדיה – כולם הפכו אותה במהלך השנים לכוח שקשה להתעלם ממנו. אז ליקטנו עבורכם השבוע אוסף ממיטב ההרצאות החדשות של מטפלים המתכתבים בעבודתם עם פועלה של קליין ועם פיתוחים של ממשיכי דרכה.
נפתח עם הרצאה חדשה של קמפוס רפסודה במסגרתה שוחחו ד"ר ענר גוברין וד"ר שרון זיו-ביימן עם ד"ר ג'ון סטיינר על ספרו החדש "Illusion, Disillusion, and Irony in Psychoanalysis". ד"ר סטיינר, שהוא דמות מרכזית בשיח הקלייניאני העכשווי, שוחח על הצורך האנושי שבנסיגה לעולם האשליה והדלוזיה ועל האופן בו ניתן להשתמש בנסיגה זו בטיפול.
נמשיך עם השיחה שהתקיימה ממש לאחרונה עם ד"ר ג'יין מילטון, מנהלת את ארכיון קליין. השיחה עם ד"ר מילטון נעה על הציר שבין האישי לתיאורטי ובדבריה היא התייחסה לחייה של קליין ולזרם הפסיכואנליטי שהובילה. כמו כן, התייחסה לספרה החדש אשר מביא טקסטים חדשים של קליין שמעולם לא התפרסמו, לצד מאמרים ביקורתיים העוסקים במפגש של התיאוריה עם פסיכותרפיה מודרנית.
נמשיך עם ההרצאה המרתקת חלומות והקשבה קלייניאנית לחלומות, אשר ניתנה במסגרת סדרת הרצאות לימי קורונה של התכנית לפסיכותרפיה של המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה באוניברסיטת תל אביב. בהרצאה הציגו יהושוע (שוקי) דורבן, יעל חנין ונעמי ענר התבוננות קלייניאנית בחלומות של ילדים ואף בחלום של פרויד, דיברו על התפתחות הדיאלקטיקה בין מציאות פנימית לבוחן מציאות ובחנו את החלום כמופע של יחסי אובייקט.
הרצאה מעניינת נוספת של קמפוס רפסודה אשר הביאה שיחה עם דמות קליינאנית בולטת היא "פרויד, קליין ומחשבות על פסיכואנליזה בזמן הקורונה" במסגרתה שוחחה פרופ' רחל בלס עם ד"ר גוברין וד"ר זיו-ביימן. בצל הקורונה התייחסה פרופ' בלס התייחסה למקומה של המציאות החיצונית בגישה הקלייניאנית לעומת העולם הפנימי.
נסיים בחזרה להרצאות לימי קורונה של התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב. יעל חנין, ראש מסלול קליין בתכנית, הרצתה ממש בפתח משבר הקורונה על מציאות פנימית וקיר שנופל בשעה הטיפולית. בדבריה הציעה התבוננות מעמיקה במערכות היחסים המורכבות אשר נרקמות בחדר הטיפול לאור המפגש בין מציאויות חיצוניות טראומטיות ומשותפות לבין מציאויות פנימיות ייחודיות של מטפלים ומטופליהם.